Oletko vaihtanut jonoa, jotta pääsisit kassalle nopeammin? Nämä arkiset tavat kertovat, että sinua vaivaa "kiiretauti"

3:45
Miksi tavoittelemme kympin tulosta, kun seiskallakin pärjäisi ihan hyvin? Professori Juha T. Hakala uskoo, että liika kunnianhimo ei välttämättä tuotakaan menestyjiä – päinvastoin.

Jos yrität hoitaa huomisenkin työt tänään, mutta et silti tunnu koskaan saavan kaikkia hommiasi hoidettua, saatat kärsiä "kiiretaudista". Se on käytösmalli, johon kuuluu jatkuva kiireen tuntu, vaikka mitään varsinaista hoppua ei olisikaan.

Kasvaako työlistasi kasvamistaan, vaikka kiirehdit saadaksesi työt tehtyä? Tuntuuko jatkuvasti, että olet myöhässä, ja pienetkin esteet tuntuvat ylivoimaisilta? Saatat kärsiä "kiiretaudista"!

Huffington Postin mukaan kiiretauti ei ole oikea sairaus, vaan kokoelma toimintatapoja. Itse termi on kehitetty jo vuonna 1974. Tuolloin Meyer Friedman ja Ray Rosenman kuvailivat tilaa kirjassaan "krooniseksi, alituiseksi kamppailuksi saada enemmän ja enemmän aikaan aina vain vähemmässä ajassa".

Kaikki asiat työpaikallakaan eivät vaadi kiirehtimistä

Jo edessä on tärkeä deadline, rivakka työtahti lienee paikallaan, mutta kaikki asiat työpaikallakaan eivät vaadi kiirettä. Kiiretaudista kärsivälle kaikki kuitenkin on kilpailua – vähintään aikaa vastaan.

– Jos huomaat, että myös pienet, arkiset asiat, kuten ostosten teko, syöminen tai ajaminen ovat sinulle kilpailua ja pienikin myöhästyminen aiheuttaa ahdistusta, kyseessä saattaa olla kiiretauti, ympäristöpsykologiaan erikoistunut Lee Chambers kuvailee.

Katso myös: Mitä edes on "stressi" – mitä sillä tarkoitetaan? Videolla työterveyspsykologin vastaus. Juttu jatkuu videon alla.

5:21

Oletko vaihtanut kassajonoa, jotta pääsisit maksamaan nopeammin?

Psychology Today -lehden The Time Cure -blogin mukaan ihminen todennäköisesti kärsii jonkinasteisesta kiiretaudista, jos hän aihetta tutkiessaan tunnistaa itsensä ja edes epäilee kärsivänsä ainaisesta kiireestä. Tunnistatko sinä itsesi näistä merkeistä?

  • Olet siirtynyt kaupassa yhdestä kassajonosta toiseen, koska toinen jono nyt vain vaikutti lyhyemmältä tai nopeammalta!
  • Olet liikenteessä laskenut autoja ja arvioinut, mille kaistalle kannattaa siirtyä, jotta pääsee ajamaan nopeimmin.
  • Olet multitaskannut niin, että lopulta unohdit tehdä yhden asian.
  • Olet pannut vaatteen yllesi väärin päin. 

Kiiretaudista kärsivä ihminen ei kykene tekemään vain yhtä asiaa kerrallaan; sen sijaan hän yrittää siivota keittiön samalla, kun lämmittää lounastaan, tai kaivelee kaapista seuraavan päivän työvaatteita samalla, kun pesee hampaita.

Kiirehtimisestä huolimatta aina myöhässä

Jos eteen sattuu viivästys, kiiretaudista kärsivä hermostuu. Ärtymystä aiheuttavat esimerkiksi jonotus tai liikennevirran jämähtäminen paikoilleen. Jos puhut hitaasti, hän puhuu pian päälle – ja mikäli hissin ovi ei tunnu sulkeutuvan kohtuullisessa ajassa, kiiretautinen painaa taatusti sulkunappia!

Kaikesta kiirehtimisestä huolimatta kiiretautinen tuntee aina olevansa myöhässä. Päivän tunnit eivät yksinkertaisesti riitä kaiken tekemiseen! Multitaskaaminenkaan ei auta, sillä se ei vastoin yleisiä harhaluuloja ole tehokasta.

"Asiat pyörivät mielessäsi aina uudelleen"

Kiiretautiselle tärkeintä on kuitenkin saada asioita valmiiksi, jotta hän pääsisi seuraavan asian kimppuun.

– Kiiretautiin kuuluu hypertason tietoisuus siitä, mitä kaikkea pitäisi tehdä, nämä asiat pyörivät mielessäsi aina uudelleen, Chambers kuvailee.

– Se voi vallata mielesi niin täysin, että lopulta unohdat asioita tai teet virheitä, koska kiirehdit ja mietit jo seuraavaa tehtävää, vaikka teet vasta nykyistä.

Ainainen kiire myös haittaa ihmissuhteita

Lienee selvää, ettei alati kiireinen ihminen ehdi rentoutua. Pitkittyneen stressin haitoista on myös useita tutkimuksia.

Katso myös: Stressi voi jopa viedä värin suolistosta! Katso kirjailijan englanninkielinen haastattelu videolta. Juttu jatkuu videon alla.

3:26

Chambersin mukaan ainainen kiire myös haittaa ihmissuhteita, koska se vaikuttaa lopulta käyttäytymiseen muita kohtaan.

– Kiiretautinen menettää hermonsa rakkaisiinsa, koska he eivät liiku yhtä nopeasti. Hän ei ole läsnä heille, empaattisuus ja yhteyden muodostaminen on vaikeaa, sillä henkisen tuen antaminen muille on ajanhukkaa.

Eroon ainaisesta kiireen tunnusta – kokeile näitä

  • Onko asia oikeasti kiireellinen– siis ihan, aivan, todellakin oikeasti? Jos jokaista työpäivän aikana kohtaamaansa tehtävää kohtelee kiireellisenä, ei taatusti pääse eroon kiireen tunnusta. Priorisoi ja pohdi, mitä oikeasti täytyy tehdä heti.
  • Rentoutuminen ei ole helppoa, joten aloita pienesti! Älä yritä lopettaa kaikkea kiirehtimistä heti, vaan kokeile esimerkiksi käyttää tunti pelkästään lukemiseen tai kävelylenkkiin luonnossa.
  • Luo iltarutiini, joka rauhoittaa. Kun toimit joka ilta samoin, kytket aivosi helpommin "pois päältä".
  • Pysähdy aidosti ajattelemaan. Älä hyppää tehtävästä toiseen, vaan anna itsellesi aikaa – vaikka se aluksi tuntuukin pelkältä ajan tuhlaukselta!
  • Tunnusta tilanne muille. Pyydä apua läheisiltäsi, niin et livahda niin helposti takaisin vanhoihin tapoihisi.
  • Hidasta aidosti. Hyväksy, että saat kyllä kaiken tehtyä – mutta et heti, etkä juuri tänään.
  • Lähde pois tilanteesta. Kävele esimerkiksi vessaan pesemään kätesi. Samalla saat aikaa ajatella.
  • Laske työtehtävien sijaan asioita, joista olet kiitollinen. Muistele menneitä, ihania tapahtumia ja hetkiä, jotka tuottivat iloa. Elämässä on niin paljon muutakin kuin lukuisat työtehtävät.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja