Oletko sinäkin supertehokas multitaskaaja? Aivosi ovat asiasta eri mieltä – poikkeuksiakin kuitenkin on: "Multitaskauksesta tulee ongelma vasta, kun..."

0:38
Voit nyt tehdä töitä pyjamassa. Kukaan ei saa koskaan tietää! Näistä syistä etätyö on ihanaa!

Harvalle nykyihmiselle riittää yhden asian tekeminen kerralla. Multitasking vain tuntuu tehokkaammalta! Oikeasti monen asian tekeminen yhtä aikaa tekee vain hallaa – paitsi tietyissä tapauksissa.

Multitasking, eli useiden tehtävien suorittaminen samaan aikaan on monelle nykypäivän työläiselle arkea – mutta kannattaako se?

Tv-sarjaa katsellessakin käsi hapuilee kännykkää

Vaikka moni tuntee työskentelevänsä tehokkaasti hoitaessaan montaa asiaa samaan aikaan, aivojen kannalta niin sanottu multitaskaus ei ole kätevää ja ihanteellista – päinvastoin!

Silti moni yrittää mahduttaa samaan hetkeen monta eri tehtävää. Palaverissa istuessa voi samalla käydä läpi sähköpostit, lounaalla sekä keskustellaan että selataan somea samaan aikaan, ja tv-sarjaa katsellessakin käsi hapuilee kännykkää.

– Multitaskingilla tarkoitetaan yleisesti sitä, että tehdään samanaikaisesti useita kognitiivisia eli keskittymistä, muistia ja ajattelua vaativia tehtäviä. Se ei ole kovin tehokas tapa tehdä työtä, linjaa psykiatrian erikoislääkäri Antti-Jussi Ämmälä Terveystalosta tiedotteessa.

– Ihmisen ajattelussa on useita pullonkauloja, joiden läpi mahtuu vain yksi asia kerrallaan. Vaikka tuntuisi siltä, että on monta rautaa tulessa ja tekisi kaikkea yhtä aikaa, todellisuudessa ihminen voi keskittyä kerrallaan vain yhteen asiaan.

Jatkuvat viesti-ilmoitukset pilaavat keskittymisen

Aina multitaskaus ei tosin ole oma valinta: moni elää kalenteri- ja viestikurimuksessa, jossa jatkuvat ilmoitukset saapuneista viesteistä ja uusimmista uutisista saavat uppoutuneimmankin työläisen hairahtumaan.

– Kun tietoisuuteen hiipii jatkuvasti jotain uutta, on vaikeaa pitää ajatukset tiiviisti käynnissä olevassa palaverissa. Ärsykkeitä voi tulla niin tiuhaan, että harhauduttuaan sivuraiteille voi olla vaikeaa muistaa, mitä olikaan alun perin tekemässä.

Multitaskauksen tehokkuus on harhaa

Multitaskaus voi tuntua tehokkaalta, mutta oikeasti tehokkuus on pelkkää harhaa: jokainen hyppäys asiasta toiseen vaatii aivoja palauttamaan asian uudelleen työmuistiin, mikä sekoittaa pakkaa ja rasittaa mieltä entisestään.

Vaikka monia taitoja on mahdollista opetella ja hioa, multitaskaus ei Ämmälän mukaan ole yksi näistä.

– Treenata voi aina, mutta tässä biologia asettaa tiettyjä rajoitteita. Multitaskaus on parhaimmillaankin varsin kuormittava tapa tehdä töitä. Kumisaappaat jalassakin voi juosta maratonia, mutta optimaalista siitä ei treenaamallakaan saa, Ämmälä havainnollistaa.

"Multitaskauksesta tulee ongelma vasta, kun..."

Muisteja on erilaisia: on esimerkiksi lyhytkestoista ja pitkäkestoista muistia, sisällön mukaan jaoteltavaa muistia, episodista muistia ja tietomuistia. Vaikka vaativia työtehtäviä mahtuu aivoihin vain yksi kerrallaan, monen asian tekeminen yhtä aikaa ei välttämättä aina ole ongelma.

– Multitaskauksesta tulee ongelma vasta, kun yritetään tehdä samanaikaisesti asioita, jotka kuormittavat samoja muistialueita, Ämmälä selittää.

Esimerkiksi neulominen palaverissa tai pyykkien viikkaaminen etäpalaverin aikana eivät samalla tavalla kuormita työmuistia. Jos neulomisen taito on jo opittu, se ei kuormita työmuistia samaan tapaan kuin kognitiivista muistia vaativat tehtävät. Yhtä lailla pyykkien viikkaaminen tai tutun ruoan kokkaaminen eivät kärsi siitä, että korvissa soi samalla vaikkapa äänikirja.

Vinkit aidosti tehokkaaseen työskentelyyn – kokeile näitä!

  1. Laita työpäivän ajaksi kaikki ylimääräiset ilmoitukset pois päältä. Näin karsit keskeytykset ja ärsykkeet minimiin, kun WhatsApp tai Facebook eivät pingahtele jatkuvasti. Harkitse, voisitko laittaa ilmoitukset pois myös illaksi. Eikö olisi ihanaa kerrankin oikein keskittyä elokuvaan tai kokkaukseen, täysin ilman häiriöitä?
  2. Aikatauluta huolellisesti. Aseta kalenteriin esimerkiksi sähköpostin läpikäymiselle selkeät ajat. Näin sitä ei tarvitse tehdä jatkuvasti muiden töiden kustannuksella.
  3. Sopikaa työporukan kesken yhteiset kommunikointisäännöt: missä ja milloin saamme toisemme kiinni? Miten ilmaistaan, että vastausta tarvitaan heti? Mihin aikaan viestejä saa lähettää?
  4. Pidä riittävästi taukoja! Aivot väsyvät, ja tehokkaita tunteja on jokaisella käytössä yksilöllinen määrä päivää kohden. Määrä vaihtelee elämäntilanteen mukaan, joten vertailu kollegaan ei kannata.
  5. Älä ole ehdoton – multitaskaus on kuormittava työskentelytapa, mutta sitäkin voi soveltaa oman jaksamisen rajoissa. Tärkeintä on löytää itselle toimiva tapa tehdä töitä!

Lähde: Terveystalo

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja