Nyt tarkkana ratissa! Nämä auton järjestelmät putoavat nopeasti pois pelistä tässä kelissä

2:03
Riittävästä turvavälistä huolehtiminen on huonossa ajokelissä, kuten tänään tiistaina, ensiarvoisen tärkeää. Katso videolta, millainen on sopiva turvaväli ja miten sen voi jokainen itse laskea.

Takatalvi iskee koko voimallaan tänään tiistaina. Lämpötilojen pysytellessä erityisesti etelässä hieman nollan yläpuolella, tulee autoilijoiden varautua loskaiseen ajokeliin.

Kuljettajien on syytä keskittyä tänään olennaiseen. Loskainen tie tekee ajamisesta tavanomaista haastavampaa, eikä yhtäkkinen väistöliike välttämättä pääty hyvin, mikäli ratin takana ei olla tilanteen tasalla. Myös turvaväli on pidettävä riittävänä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen valisti loskan vaaroista aiemmin tänä keväänä. Hän muistutti, että loskakelillä on syytä välttää tarpeettomia ohituksia myös moottoritiellä, jossa vasen kaista on tyypillisesti loskaisempi kuin varsinainen oikeanpuoleinen ajokaista.

Loskaliirron välttämisessä ovat avainasemassa renkaiden kunto, tilannenopeus, ajolinjan valinta sekä rauhalliset ohjausliikkeet. Siirryttäessä puhtaammalta ajoväylältä loskaisemmalle, tulee nopeutta hiljentää hyvissä ajoin.

Toimi näin, jos joudut loskaliirtoon

Vaikka vesiliirto on monelle autoilijalle tuttu, on syytä tiedostaa myös loskaliirron olemassaolo.

– Sohjoliirtoon auto lähtee huomattavasti herkemmin kuin vesiliirtoon. Uudenkaan renkaan kuviointi ei kykene poistamaan jähmeää loskaa altaan yhtä tehokkaasti kuin juoksevammassa muodossa olevaa vettä, Vesalainen valisti aiemmin.

Sohjoliirtoon lähtenyt auto on mahdollista oikaista, mutta kuten vesiliirrokin tapauksessa, on voimakkaita ohjausliikkeitä vältettävä ja etupyörät pidettävä tien suuntaisina.

On vaarallista, jos pito palautuu renkaiden ollessa ääriasennossa, sillä silloin auton hallinnan menettäminen on hyvin todennäköistä.

Automaattivaihteisessa autossa kaasun höllääminen on oikea toimintatapa loskaliirtoon joutuessa. Manuaalivaihteisessa autossa tulisi kaasupolkimen nostamisen lisäksi painaa kytkin pohjaan.

Lisäksi tulee tiedostaa se, onko autossa ajonvakautusjärjestelmä. Mikäli on, on järkevää kääntää lisää haluttuun suuntaan, jolloin ajonvakautus pyrkii kääntämään autoa jarrujen avulla.

Vesalainen on kuitenkin muistuttanut luottamasta liikaa auton teknologiaan, sillä sekään ei pysty ihmeisiin, jos kuljettaja omalla toiminnallaan saa auton lähtemään hallinnasta.

Esimerkiksi juuri ajonvakautusjärjestelmän toiminta perustuu pitoon ja mikäli kaikki neljä rengasta nousevat sohjopatjan päälle, ei järjestelmä pysty muuttamaan auton kulkusuuntaa halutuksi ennen pidon palautumista.

– Kiistaton tosiasia siis on, että fysiikan lait päihittävät tekniset järjestelmät.

Hienot järjestelmät eivät välttämättä toimi loskakelillä

Nykyautoissa on paljon järjestelmiä, joiden toiminta perustuu erilaisten sensorien tai tutkien toimintaan. Suomalainen loskakeli on kuitenkin täyttä myrkkyä monen järjestelmien toiminnalle, sillä kameroita voi olla mahdoton pitää puhtana, ellei niitä ole varustettu pesuritoiminnolla.

Jotkin järjestelmät luottavat auton keulaan asennettuihin sensoreihin, mutta niitä voi olla myös tuulilasin yläosassa peruutuspeilin takana. Myös tästä syystä auton huolellinen putsaaminen lumesta ennen ajoonlähtöä on ensiarvoisen tärkeää.

Yksi ensimmäisenä toimintansa lopettavista järjestelmistä on monesti adaptiivinen eli mukautuva vakionopeudensäädin. Mikäli adaptiivisen vakkarin toiminta estyy, ei auto enää kykene pitämään määriteltyä etäisyyttä edellä ajavaan autoon. Joissain autoissa myös tavanomainen vakionopeudensäädin on pois pelistä, mutta paremmin suunnitelluissa järjestelmissä voidaan lumi- ja loskakelillä käyttää vielä tavanomaista vakkaria.

Toinen järjestelmä, joka ei välttämättä kykene toimimaan lumessa ja loskassa on automaattinen hätäjarrutustoiminto. Kuten mukautuva vakionopeudensäädinkin, myös se luottaa auton keulassa oleviin sensoreihin pysäyttääkseen auton tai ainakin hidastakseen nopeutta ennen törmäystä.

Lumi ja loska voivat haitata myös kaista-avustimen toimintaa. Vesalaisen mukaan erittäin lumipolanteisella ja uurteisella tiellä voi olla syytä kytkeä järjestelmä hetkeksi kokonaan pois toiminnasta, jos virheellisiä ohjausliikkeitä tapahtuu vähän väliä.

Myös peruutuskamera ja -tutka ovat monesti käyttökelvottomia näillä keleillä, joten mikäli luotat niihin peruuttaessasi, kannattaa lumi, loska ja kura puhdistaa niistä ennen haastavamman peruutusoperaation aloittamista, mikäli se suinkin on mahdollista.

1:20
KATSO MYÖS: Jos tien nopeusrajoitus laskee risteyksen lähestyessä, ei kyse ole kiusanteosta. Videolla havainnollistetaan, miksi pieni nopeuden pudottaminen on niin iso juttu.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja