Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Automaattinen hätäjarrutus ei aina toimi, eikä toimiessaankaan välttämättä estä onnettomuutta – pidä nämä mielessä

0:53Automaattinen hätäjarrutus ei välttämättä estä onnettomuuttaAutoliiton videolla koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mitä automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta on hyvä kaikkien tietää.Autoliitto
Julkaistu 26.03.2022 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miten ja missä tilanteissa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii tai ei toimi, ja mitä tarkoittaa kevyen liikenteen tunnistus?

Vastaus: Kuljettajan tehtyä havainnointi-, arviointi- tai ennakointivirheen saattaa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vielä ehkäistä onnettomuuden tai ainakin lieventää sen seurauksia. 

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä antaa törmäysvaroituksen, jos kuljettaja ei hiljennä nopeutta edellä ajavan ajaessa hiljempaa tai hidastaessa nopeuttaan. Tarvittaessa järjestelmä kykenee myös jarruttamaan kuljettajan puolesta.

Lue myös: Jos autossasi on kaista-avustin, tämä on hölmöintä, mitä voit tehdä

Toiminta käytännössä

Eri autoissa toteutustavat vaihtelevat jonkin verran. Käytännössä usein auton etuosaan, yleensä maskiin, asennettu tutkatunnistin tarkkailee tilannetta auton edessä. Se tekee havaintoja edessä olevien kohteiden etäisyyksistä, suunnasta ja nopeudesta. Osa järjestelmistä kykenee huomioimaan myös jalankulkijat ja pyöräilijät, jolloin puhutaan kevyen liikenteen tunnistuksesta.

Järjestelmä vertaa havaitsemiaan asioita oman auton nopeuteen ja liikerataan. Tämän pohjalta se tekee esimääritettyjen algoritmien avulla tulkinnan siitä, onko törmäys mahdollinen ja aloittaa tarvittaessa toimet kuljettajan varoittamiseksi sekä auton jarrujärjestelmän valmistelemiseksi nopeaa pysähtymistä varten.

Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen ja aloita jarrutusta, tekee järjestelmä sen hänen puolestaan. Ainakin osassa autoja järjestelmä jarruttaa ensin vähän. Mikäli kuljettaja tässä vaiheessa havahtuu ja aloittaa jarrutuksen tai väistön, antaa järjestelmä hallinnan takaisin kuljettajan käsiin. Jos taas kuljettaja ei tässäkään vaiheessa reagoi mitenkään, tekee järjestelmä täysjarrutuksen.

Järjestelmän toimintakykyyn vaikuttavat olennaisesti liikenneympäristö ja olosuhteet. Jos tutkatunnistinnäkymää ei ole esimerkiksi lumisateen tai auton kuraisuuden vuoksi, on järjestelmä pois pelistä. Yleensä kuljettaja saa tästä ilmoituksen auton mittaristoon. 

Automaattiselle hätäjarrutukselle tai siihen liittyville muille toiminnoille on saatettu määritellä tiettyjä reunaehtoja, esimerkiksi tietty nopeushaarukka, jonka sisällä järjestelmä on toiminnassa.

Aktiivinen ja passiivinen turvalaite

Aktiiviset turvalaitteet pyrkivät ehkäisemään onnettomuuteen joutumista – passiiviset turvalaitteet puolestaan minimoimaan onnettomuuden seurauksia.

Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän kohdalla toteutuvat molemmat tavoitteet: Jos se ei kykene estämään onnettomuutta, pyrkii järjestelmä kuitenkin lieventämään seurauksia pudottaen törmäysnopeuden mahdollisimman alhaiseksi.

Lue myös: Auton mukautuvassa vakionopeudensäätimessä on riskinsä: "Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus"

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Millainen auto sopii ikääntyneelle? Ammattimies kertoo, mitä kannattaa huomioidaAuton kääntymisavustin voi pelastaa kolarilta, jos kuski mokaa – näin se toimiiMitä autoilijan pitää tietää ruuhka-avustimesta? – "Syytä tiedostaa riski"Uusien autojen varusteiden aatelia: "Soisi yleistyvän""Täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet" – osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnallaMitä lisävarusteita uuteen autoon olisi hyvä valita? Älä unohda, että fysiikan lakeja ei voi kumota tekniikalla
AutotAuton toimintaAuton varusteetLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • Eilen14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää