Nyt se on selvitetty: Näin kallista autoilu oikeasti on

Autoilijat ovat huonoja laskemaan autoilun todellisia kustannuksia. Monet laskevat autoilun kuluiksi pelkän polttoaineen hinnan.

Tarkan markan blogia pitävä Markus Ossi on laskenut, kuinka kallista auton omistaminen oikeasti on.

Ossi muistuttaa kirjoituksessaan, että erityisesti lyhyiden matkojen kustannukset arvioidaan monesti väärin, mikä johtaa muun muassa siihen, että käymme automarketeissa lähikauppojen sijaan. Autosta aiheutuvat kustannukset huomioiden lähikauppa tulisi Ossin mukaan halvemmaksi.

Autoliitto on jo pitkään tehnyt laskelmia auton käytön todellisista kustannuksista. Heidän laskelmansa ovat Ossin mukaan osoittaneet, että auton käyttö maksaa todellisuudessa keskimäärin varsin tarkkaan Verohallinnon hyväksymien kilometrikorvausten verran. Vuonna 2016 kilometrikorvaus on 0,43 euroa per kilometri. Autoliiton ja verottajan laskelmat ovat kuitenkin keskiarvoja.

– Meidän kaikkien iloksi ystäväni Lasse otti ylös oman auton käyttönsä kaikki kustannukset vuosien ajan. Kiitos Lassen, voin nyt esittää esimerkin kautta, mitä auton omistaminen oikeasti maksaa, Ossi kirjoittaa blogissaan.

Lähes 600 euroa kuukaudessa

Lassen auto oli uusi, kesäkuussa 2010 ostettu Volkswagen Golf Variant 1,2 TSI, joka maksoi 24 792 euroa. Autolla ehdittiin ennen myymistä ajaa 106 000 kilometriä. Pitoaika oli 65 kuukautta.

Autossa oli alusta asti huolenpitosopimus. Lasse huomauttaa, että huolenpitosopimus säästi huoltokuluissa yli 6000 euroa.

Autoon on tehty huolenpitosopimuksen puitteissa seuraavat korjaukset:

  • 4/2013 vaihdettu ketjujakopää kokonaisuudessaan
  • 1/2014 uusittu moottorinohjainlaite
  • 3/2015 vaihdettu turbo
  • 4/2015 vaihdettu jouset edestä molemmilta puolilta

Autosta syntyi pitoaikana kaikkiaan seuraavia kuluja:

  • Rahoituskulu 272 euroa
  • Viranomaiskulut 272 euroa
  • Vakuutukset 2533 euroa
  • Huollot 3673 euroa
  • Renkaat 801 euroa
  • Polttoaine yhteensä 11 081 euroa eli 0,105 euroa per kilometri.

Autosta sai myydessä 10 532 euroa. Auton arvo aleni 15 440 euroa.

Kaiken kaikkiaan auton käytön kuluksi tuli 0,36 euroa per kilometri. Muuttuva kustannus oli 0,19 euroa per kilometri.

Vuodessa auto maksoi Lasselle 7045 euroa eli 587 euroa kuukaudessa. Ajokilometrejä vuodessa tuli 19 570.

Ossi kertoo itse käyttävänsä autoilun kululaskelmissa verottajan kilometrikorvausta. Lassen omat laskelmat päätyivät hämmentävän lähelle tätä lukua (0,43 vs. 0,36 euroa per kilometri).

Eroa tulkitessa kannattaa ottaa huomioon, että Lassen laskelmasta puuttuvat vielä seuraavat kulut:

  • Mahdollinen autopaikan hinta
  • Pysäköintimaksut
  • Auton pesu
  • Tuulilasinpesunesteet

– Tiivistetysti verottajan kilometrikorvaus 0,43 euroa per kilometri vastaa hyvin auton käytön todellisia kuluja. Tämä luku näyttäisi olevan jopa alakanttiin, Ossi kirjoittaa.

Ossin blogikirjoituksesta uutisoi ensimmäisenä Kauppalehti.

Lue myös:

    Uusimmat