Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nissan pudottamassa dieselin kestosuosikistaan? Oli viime vuonna Suomen myydyin uusi auto

3:26Nissan esitteli sähkömaasturin konseptiversionNissan esitteli sähkömaasturin konseptiversion.
Julkaistu 23.12.2019 10:22

Ville Järveläinen

Lähellä Nissania olevien lähteiden mukaan Qashqai-katumaasturin seuraavassa sukupolvessa ei nähdä enää dieselmoottoreita, uutisoi Automotive News Europe.

Vuonna 2007 lanseeratun Nissan Qashqain kolmas sukupolvi esitellään ensi syksynä. Yhtiötä lähellä olevat lähteet kertovat, että japanilaisvalmistaja ei aio tuoda uudesta Qashqaista tarjolle dieselmoottorilla varustettua versiota.

Syynä on Nissanin keskittyminen mallistonsa sähköistämiseen.

Lue myös: Nyt ne suomalaiset diesel-tempun tekivät: "Voidaan kutsua jo melkeinpä kansanliikkeeksi"

Japanista tuttu hybridijärjestelmä myös Eurooppaan?

Uudessa Qashqaissa tullaan Automotive News Europen tietojen mukaan näkemään yhtenä vaihtoehtona Nissanin e-Power-hybridijärjestelmä, joka on ollut varsin suosittu Japanissa myytävissä muissa malleissa. e-Power poikkeaa tavanomaisesta hybridistä siten, että siinä polttomoottoria käytetään ainoastaan akuston lataamiseen, ja näin ollen auto kulkee koko ajan pelkän sähkömoottorin voimin.

Lue myös: Hämmentävä tulos: Dieselgeneraattorilla ladattu sähköauto kulutti vähemmän kuin pieni dieselauto

On mahdollista, että uudesta Qashqaista esitellään myös pistokkeesta ladattava versio. Tässä mallissa hyödynnettäisiin Mitsubishin ladattavista malleista tuttua järjestelmää. Nissan ja Mitsubishi kuuluvat samaan Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssiin.

Dieselin kysyntä laskee

Dieselmyllyt pudotettaneen pois Qashqai-mallistosta myös niiden pienentyneen kysynnän vuoksi.

Vielä vuonna 2017 Nissanin Euroopassa myymistä autoista 45 prosenttia oli dieseleitä. Parissa vuodessa niiden osuus on romahtanut 30 prosenttiin.

– Dieselin kysynnässä on tapahtunut merkittävä pudotus, Nissan Europen hallituksen puheenjohtaja Gianluca de Ficchy kertoi Automotive News Europelle.

– Seuraamme kyseistä trendiä.

Sähköistämisellä välttyy sakoilta

Nissanin tavoitteena on, että vuonna 2022 sen koko Euroopan-myynnistä yli 40 prosenttia olisi peräisin sähköistetyistä ajoneuvoista. Tällä japanilaisvalmistaja välttäisi mittavat EU-sakot.

– Oletimme sähköistettyjen autojen markkinaosuuden olevan 20–24 prosenttia vuoteen 2022 mennessä, mutta nyt haluamme päästä Euroopassa 42 prosenttiin, de Ficchy täräyttää.

Lue myös: "Tyhmää kieltää hyviä teknologioita" – dieselauton päästöjä voidaan pudottaa 90 prosentilla, uskoo Neste-pomo

Sen lisäksi, että tässä tavoitteessa onnistuminen auttaisi valmistajaa välttämään EU:n langettamat sakot, tekisi se de Ficchyn mukaan hyvää myös yhtiön imagolle.

Qashqain dieselmallin pudottamisensa myös riskejä

Kilpailu Qashqain segmentissä on todella kovaa. Yksi sen pahimmista kilpailijoista, Volkswagen Tiguan, oli lokakuussa Euroopan myydyin dieselauto.

Kompaktit katumaasturit ovat myös koko vuoden osalta Euroopan suosituimpia dieselautoja. 44 prosenttia niiden ostajista on valinnut dieselversion.

Nissan ei kuitenkaan olisi ensimmäinen vastaavaan ratkaisuun kyseisessä segmentissä päätynyt valmistaja. Sen japanilaiset kilpailijat, Toyota ja Honda, ovat pudottaneet dieselversiot uusista RAV4- ja CR-V-katumaastureistaan keskittyen bensahybrideihin.

Nissan Qashqai oli vuonna 2018 Suomen myydyin uusi auto.

Lähde: Automotive News Europe

Lue myös: Nyt on tyhmää touhua – tuliko yllätyksenä, ettei bensa-asemalla kannata leikkiä sytyttimellä?

Lisää aiheesta:

Fordin maahantuoja: "Goodbye Fiestalle on goodbye 20 000 euron autolle"Iso uutinen: Opel luopuu polttomoottoreista Euroopassa nopeassa aikataulussa – Manta palaa alkuperäistä kunnioittavana sähköautona!Polttomoottori-Audien taru tulee päätökseen yllättävän pian – tässä aikataulu, jossa leikki loppuuEnää muutama päivä H-hetkeen: Toyotan historiassa kääntyy aivan uusi sivuTäysin puskista tullut ilmoitus sai autovalmistajan jälleenmyyjät ymmälleen – miksi parhaiten myyvät mallit saavat kirveestä?Tästä autosta tulee tuttu näky Suomenkin teillä: Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai paljastettiin koko komeudessaan
AutotSähköautotAutoteollisuusNissanLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:55
    Talous

    Bensapumpuille ehkä hintahelpotusta – öljyvirtaa lisätään hieman

  • Eilen08:40
    Asuminen

    Kattohuoneisto Helsingissä vaihtui pakettiautoon – Peppiina ja Petteri eivät voisi enää elää toisin

  • Eilen06:38
    Sähköautot

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 4.10.11:55
    Auton toiminta

    Laitatko auton piuhan päähän, vaikka lämmitin ei oikeasti toimi? Näin tarkastat, pelittääkö moottorilämmitin

  • 3.10.18:45
    Sähköautot

    Palomestari tyrmää sähköautojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi