Nissan pudottamassa dieselin kestosuosikistaan? Oli viime vuonna Suomen myydyin uusi auto

Nissan esitteli sähkömaasturin konseptiversion 3:26
Nissan esitteli sähkömaasturin konseptiversion.

Lähellä Nissania olevien lähteiden mukaan Qashqai-katumaasturin seuraavassa sukupolvessa ei nähdä enää dieselmoottoreita, uutisoi Automotive News Europe.

Vuonna 2007 lanseeratun Nissan Qashqain kolmas sukupolvi esitellään ensi syksynä. Yhtiötä lähellä olevat lähteet kertovat, että japanilaisvalmistaja ei aio tuoda uudesta Qashqaista tarjolle dieselmoottorilla varustettua versiota.

Syynä on Nissanin keskittyminen mallistonsa sähköistämiseen.

Japanista tuttu hybridijärjestelmä myös Eurooppaan?

Uudessa Qashqaissa tullaan Automotive News Europen tietojen mukaan näkemään yhtenä vaihtoehtona Nissanin e-Power-hybridijärjestelmä, joka on ollut varsin suosittu Japanissa myytävissä muissa malleissa. e-Power poikkeaa tavanomaisesta hybridistä siten, että siinä polttomoottoria käytetään ainoastaan akuston lataamiseen, ja näin ollen auto kulkee koko ajan pelkän sähkömoottorin voimin.

On mahdollista, että uudesta Qashqaista esitellään myös pistokkeesta ladattava versio. Tässä mallissa hyödynnettäisiin Mitsubishin ladattavista malleista tuttua järjestelmää. Nissan ja Mitsubishi kuuluvat samaan Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssiin.

Dieselin kysyntä laskee

Dieselmyllyt pudotettaneen pois Qashqai-mallistosta myös niiden pienentyneen kysynnän vuoksi.

Vielä vuonna 2017 Nissanin Euroopassa myymistä autoista 45 prosenttia oli dieseleitä. Parissa vuodessa niiden osuus on romahtanut 30 prosenttiin.

– Dieselin kysynnässä on tapahtunut merkittävä pudotus, Nissan Europen hallituksen puheenjohtaja Gianluca de Ficchy kertoi Automotive News Europelle.

– Seuraamme kyseistä trendiä.

Sähköistämisellä välttyy sakoilta

Nissanin tavoitteena on, että vuonna 2022 sen koko Euroopan-myynnistä yli 40 prosenttia olisi peräisin sähköistetyistä ajoneuvoista. Tällä japanilaisvalmistaja välttäisi mittavat EU-sakot.

– Oletimme sähköistettyjen autojen markkinaosuuden olevan 20–24 prosenttia vuoteen 2022 mennessä, mutta nyt haluamme päästä Euroopassa 42 prosenttiin, de Ficchy täräyttää.

Sen lisäksi, että tässä tavoitteessa onnistuminen auttaisi valmistajaa välttämään EU:n langettamat sakot, tekisi se de Ficchyn mukaan hyvää myös yhtiön imagolle.

Qashqain dieselmallin pudottamisensa myös riskejä

Kilpailu Qashqain segmentissä on todella kovaa. Yksi sen pahimmista kilpailijoista, Volkswagen Tiguan, oli lokakuussa Euroopan myydyin dieselauto.

Kompaktit katumaasturit ovat myös koko vuoden osalta Euroopan suosituimpia dieselautoja. 44 prosenttia niiden ostajista on valinnut dieselversion.

Nissan ei kuitenkaan olisi ensimmäinen vastaavaan ratkaisuun kyseisessä segmentissä päätynyt valmistaja. Sen japanilaiset kilpailijat, Toyota ja Honda, ovat pudottaneet dieselversiot uusista RAV4- ja CR-V-katumaastureistaan keskittyen bensahybrideihin.

Nissan Qashqai oli vuonna 2018 Suomen myydyin uusi auto.

Lue myös:

    Uusimmat