Nämä lääkäreiden täsmäkonstit auttavat nopeasti ummetukseen

Usein ummetuksen taustalla vaikuttavat elämäntavat, mutta niiden rukkaamisen tuomaa helpotusta voi joutua odottelemaan jonkin aikaa. Muutamat täsmäkonstit auttavat ummetukseen jo nopeasti.

Jokaisella ihmisellä on oma ulostamisrytminsä. Normaalina pidetään sitä, että suoli tyhjenee 8–72 tunnin välein. Ummetuksesta puhutaan, kun iso hätä iskee harvemmin kuin kolme kertaa viikossa tai kun kakka on niin kovalla, että ulostaminen on useimpina kertoina vaikeaa.

Ummetus on yleinen vaiva, johon vaikuttavat ratkaisevasti elämäntavat: ruokavalion kuitupitoisuus, nautittujen nesteiden määrä ja liikunta. Myös monet lääkeet ja sairaudet voivat aiheuttaa ummetusta.

Runsaasti ravintokuituja sisältävä ruokavalio, riittävä veden juominen, liikunta sekä säännöllinen ulostamisrytmi ovat avainasemassa ummetuksen hoidossa. Itsehoito ei kuitenkaan aina auta välittömästi vaan vaikutusta voidaan arvioida vasta kuukauden tai parin kuluttua.

Mutta mikä olisi tehokkain ensiapu ummetukseen? Eating Well -sivuston haastattelemat lääkärit kertoivat oman näkemyksensä asiasta.

Liikunta on nopein apu ummetukseen

Ihmisen liikkuessa vähän myös suolen toiminta laiskistuu. Ummetuksesta kärsivän kannattaakin lisätä arkeensa liikuntaa, jolloin myös suoli saa liikettä.

Suolistovaivojen luontaiseen lääkintään erikoistunut kanadalaislääkäri Amanda Morelli suosittelee erityisesti aerobista liikuntaa. Suolisto pitää esimerkiksi kävelystä, pyöräilystä ja uimisesta.

Myös rauhoittavasta joogasta, hengitysharjoituksista tai meditaatiosta voi olla apua ummetukseen, sillä ne aktivoivat ruoansulatuselimistön toimintoja säätelevää parasympaattista hermostoa. Lisäksi harjoitukset auttavat hillitsemään stressiä, joka voi osalla ihmisistä aiheuttaa ummetusta.

Muuta ulostamisasentoa

0:52
Katso videolta, miten sinun pitäisi oikeasti käydä vessassa.

Toinen nopea helpotus ummetukseen on muuttaa ulostamisasentoa.

Tuolimaisella pöntöllä istuminen ei ole ihmisen anatomian kannalta paras mahdollinen ratkaisu, sillä tällöin suoleen kohdistuu paljon painetta. Ihmiset ovat kautta aikojen tehneet tarpeensa kyykkyasennossa, jolloin suolta ympäröivä lihas rentoutuu ja jätökset pääsevät kulkemaan vaivatta suoraa suolikanavaa pitkin.

Pusikkoon ei tarvitse kuitenkaan juosta, sillä ongelmaan löytyy moderneihin vessoihin sopiva ratkaisu: vessajakkara. Myös esimerkiksi ylösalaisin käännetty kori ajaa asian. Tärkeintä on, että ulostamisasennossa eturuumis taipuisi hieman eteenpäin ja jalat olisivat koukussa.

Hörppää kahvia

Monen ihmisen kohdalla kahvi pistää suolen liikkeelle – etenkin aamuisin. Santsikuppi sumppia voikin auttaa ummetuksesta kärsivää, vinkkaa gastroenterologi Elena Ivanina Eating Wellille. Myös muiden nesteiden ja etenkin veden juomista kannattaa lisätä suolen toimintaa vilkastuttaakseen. Hyvä määrä on kaksi litraa päivässä.

Muihin vippaskonsteihin lukeutuu sorbitolia sisältävien ruokien, kuten hedelmien ja purukumien, syöminen. Sorbitoli on sokerialkoholi, joka ei imeydy täysin ruoansulatuskanavassa, minkä vuoksi se voi isoina annoksia aiheuttaa laksatiivia oireita.

1:44
Pelkäätkö suolen toiminnan muutosten johtuvan syövästä? Videolla kerrotaan, miten suolistosyöpä oireilee.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja