Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin Suomen liikenteeseen investoidaan lähivuosina – eniten rahaa palaa rautateihin

1:56Vesilammikkoon ajaminen voi johtaa tuhansien eurojen moottoriremonttiinKatso myös: Vesilammikkoon ajaminen voi johtaa tuhansien eurojen moottoriremonttiin
Julkaistu 20.03.2024 16:29

MTV UUTISET – STT

Suomen väyläverkon investointiohjelma on valmistunut seuraaville kahdeksalle vuodelle, kertoo Väylävirasto. Ohjelma sisältää väylien kehittämis- ja parannushankkeita sekä isoja peruskorjauksiakin.

Ohjelma kattaa vuodet 2025–2032, jona aikana väylien kehittämishankkeille on räätälöity noin 2,8 miljardin euron talousraamit. 

Summasta rautateiden osuus on 1,4 miljardia euroa, maanteiden 1,2 miljardia ja vesiväylien 0,2 miljardia.

Väyläviraston tiedotteen mukaan Suomessa olisi tarve useammalle väylähankkeelle kuin investointiohjelmassa nyt esitetään. 

Maanrakennusalan kustannusten jyrkän nousun vuoksi hankkeita on ohjelmassa kuitenkin aikaisempia vuosia vähemmän.

Investointiohjelma päivitetään vuosittain. Se on Väyläviraston näkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta sekä vaikutuksesta.

Päätökset ohjelmassa esitettyjen hankkeiden toteuttamisesta tekee eduskunta.

Lue myös: Rengasrikkoja ja jopa koneremontteja – näistä syistä teissä riittää nyt karuja kuoppia

Konginkankaan turmapaikan keskikaide rakennetaan vihdoin

Pääradalle yli puoli miljardia

Rataverkolla ohjelma sisältää muutamia peruskorjaushankkeita, vaikka lähtökohtaisesti ratojen peruskorjaukset toteutetaan perusväylänpidon rahoituksella.

Ohjelmassa esitetään esimerkiksi pääradan Helsinki–Tampere-välin peruskorjausta, jonka vaikutukset kohdistuisivat Väyläviraston mukaan laajalle alueelle. 

Korjauksen kustannusarvio on 375 miljoonaa euroa.

Lisäksi rataverkolle esitetyissä hankkeissa pyritään muun muassa parantamaan välityskyvyn kannalta ongelmallisia rataosia.

Yksi tällainen hanke on pääradalla Helsinki–Riihimäki-välin parantamisen kolmas vaihe, jonka kustannusarvio on 244 miljoonaa euroa.

Vastaavia hankkeita ovat myös Itä-Suomessa sijaitsevien Luumäki–Joutseno-, Imatra–Joensuu- ja Iisalmi–Kontiomäki-rataosien parannukset. 

Näiden yhteenlaskettu kustannusarvio on noin 351 miljoonaa euroa.

LK 20.3.2024 Kuoppia ja murtumia talven jäljiltä tiellä Kirkkonummella 29. helmikuuta 2024.

Maantieverkolla iso hanke

Maantieverkolla iso hanke on esimerkiksi Nelostien parantaminen Vaajakosken kohdalla Jyväskylässä. 

Hankkeen kustannusarvio on ohjelmassa 225 miljoonaa euroa.

Toinen mittava kehittämishanke on E18-tiehen kuuluva Turun kehätien osuus Raision keskustassa. 

Tämän kustannusarvio on 235 miljoonaa euroa.

Lue myös: Suuri osa VR:n kalustosta on tarkastettu ja todettu liikennekelpoiseksi

Lisää aiheesta:

Tänne hallitus laittaa rahaa: "Odotettua herkkua"Helsingin ja Turun välinen junaliikenne katkeaa – tästä se johtuu: 45 tie- ja ratahanketta myllää Suomea uusiksiHallitukselta liikenteeseen kolme miljardia euroa: Turun tunnin juna toteutumassa, Helsingin ja Tampereen välinen ratahanke keskeytetäänNelikaistainen tie Helsingistä Tornioon ja lisäraiteet Ouluun asti – koko maahan esitetään jättimäisiä väyläinvestointejaSelvitys: Helsingin ja Tampereen välinen suurnopeusrata toisi suurimmat hyödyt – vauhti jopa 250 km/h, rakentaminen halkoisi arvokkaita kulttuuriympäristöjä Näin liikenteen lisärahat jakautuvat – katso kartalta, mitä tie- ja rataosuuksia parannetaan
LiikenneTietyötJunatJulkinen liikenneAutotKotimaa
Kuoppia ja murtumia talven jäljiltä tiellä Kirkkonummella 29. helmikuuta.Lehtikuva

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 19:17
    Lentokoneet

    Tätä irtoamista ei toivoisi näkevän lentokoneen noustessa ilmaan – dramaattinen video Intiasta

  • Eilen15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • Eilen12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja

  • Eilen09:47
    Liikennerikokset

    Nainen pakeni huumeissa poliisia Helsingissä jopa 208 km/h – väitti matkustajan yllyttäneen

  • Eilen06:16
    Autot

    USU: Huolestuttavia tietoja Suomen väylistä – rahat loppumassa