Muotibrändi myi alevaatteita 30 sentin hintaan – tarjoushysteria herätti kritiikkiaallon: "Ajatelkaa sitä, kuka teki vaatteet, missä ja miksi"

9:31
Mitä T-paita maksaa jälleenmyyjälle? "Jos tuote maksaa muutaman euron, niin vaatteen tekijä ei ole saanut reilua korvausta"

Brittikauppa Pretty Little Thing joutui kritiikin kohteeksi myytyään vaatteita käsittämättömin alennuksin.

Brittibrändi Pretty Little Thing on aiemminkin päätynyt otsikoihin. Esimerkiksi sen minibikinit ja vinyylihame ovat saaneet netissä osakseen pilkkaa. 

Nyt myös PLT:nä tunnettu brändi on saanut kritiikkiä alennusmyynnistään, jossa vaatteita saattoi haalia itselleen alle punnan hintaan, kertoo Insider. Yksi punta on hieman yli yhden euron arvoinen, ja se koostuu sadasta pennystä.

Myivät vaatteita penneillä, koska vuosi "on ollut ankea"

Tarjouksia nähtiin nettikaupassa alennusmyynneistä tunnettuna Black Friday -päivänä, jolloin Pretty Little Thing myi vaatteita esimerkiksi 20 pennyllä.

Yritys kertoi Insiderille, että halusi tarjota brittiasiakkaille jopa 99 prosentin alennuksia.

– Suurimmalle osalle meistä 2020 on ollut ankea, ja halusimme tarjota jotakin kilpailukykyistä, yritys kuvaili.

Yritys kertoi myös ymmärtävänsä, että moni tulisi käyttämään tänä vuonna vähemmän rahaa shoppailuun kuin aiempina vuosina. Brändi myikin esimerkiksi mekkoja 55 pennyllä, siis 60 eurosentillä, ja housuja 25 pennyllä, noin 30 eurosentillä. 

Moni hamstrasi kymmeniä tuotteita

Moni myös hehkutti tarttuneensa tarjouksiin.

– Tilasin juuri yli 600 punnan arvosta vaatteita kuudella punnalla, mitä täällä tapahtuu, nimimerkki iz kommentoi Twitterissä.

Kuvia ostoksista levisi netissä. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

– Elämäni paras päivä, nimimerkki G toteaa.

– Viisi puntaa 21 tuotteesta. Kiitos, että pelastitte pankkitilini, jess louise kirjoittaa.

Asiakkaat myös valittivat siitä, ettei alennus koskenutkaan kaikkia tuotteita, tai että tuotteita oli myyty loppuun liian nopeasti. Moni haikaili jo uuden alennusmyynnin perään.

"Miten voitte myydä vaatteita pennyillä?"

Käsittämättömät alennukset poikivat kuitenkin runsaasti kritiikkiä, sillä vaatteiden yltiöhalpa hinta herätti monissa epäilyksiä.

– Miten voitte myydä vaatteita pennyillä? Kuka ne tekee? Tästä näkee, miten paljon arvostatte omaa tuotettanne, ja, mikä pahinta, miten paljon arvostatte ihmisiä, jotka teille tekevät töitä. Tai näyttää siltä, että ette arvosta heitä lainkaan, Yulia suomii Instagramissa.

– Oikeasti, lakatkaa shoppailemasta täällä, Tala vaatii.

"Emme voi enää teeskennellä, että emme tiedä"

Moni kehotti kansaa pohtimaan pikamuodin riskejä. Suomen Luonto -aikakauslehti valitsi pikamuodin jo vuonna 2018 vuoden turhakkeeksi: maailmanlaajuisesti valmistetuista vaatteista jopa 70 prosenttia päätyy polttoon ja kaatopaikoille.

– Olkaa kilttejä, ajatelkaa, ennen kuin ostatte näitä pikamuotibrändeiltä, jotka myyvät vaatteita alle punnalla. Ajatelkaa sitä, kuka teki vaatteet, missä ja miksi. Eivät nämä brändit toimi eettisesti, aktivisti Payzee Malika kommentoi Twitterissä.

– Rakastan muotia, rakastan tarjouksia, mutta, kiltit, aletaan ajatella sitä, miten nämä tuotteet valmistetaan. Emme voi enää teeskennellä, että emme tiedä, kyllä me tiedämme, informaatiota on netissä tarjolla luettavaksemme. Ihmisiä kuolee, kun näitä vaatteita tehdään, lapsia, naisia.

Kuluttajille voi tulla yllätyksenä, kuinka paljon vaatteiden tekeminen oikeasti maksaa, jos vaate valmistetaan Suomessa ja kaikille osapuolille maksetaan kohtuullinen korvaus. MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa selvitettiin, mikä on t-paidan todellinen hinta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja