Luksusbrändin överikalliista joulukalenterista syntyi somekohu: "Tämän on pakko olla vitsi"

Avasimme suositut kosmetiikkajoulukalenterit – tällaisia tuotteita ne sisältävät 3:19
KATSO MYÖS: Tällaisia tuotteita sisälsivät suositut kosmetiikkakalenterit vuonna 2019.

Chanelin joulukalenterin hinta-laatusuhde ei ole miellyttänyt somekansaa, kertoo muun muassa Yahoo! Lifestyle.

Luksusbrändi Chanelin 825 dollarin joulukalenteria on kritisoitu sosiaalisessa mediassa, koska se ei ihmisten mielestä ole hintansa väärti. 

Mediatietojen mukaan maksanut kalenteri sisältää 27 luukkua, jotka on numeroitu alkamaan vitosesta. Joulukalenterista löytyy täysikokoisia hajuvesipulloja ja meikkituotteita, miniatyyripakkauksia ja koriste-esineitä, joissa on numero 5. Numero viiden kerrotaan olleen brändin perustajan Gabrielle ”Coco” Chanelin onnennumero, ja onhan Chanelin tunnetuin hajuvesi N°5.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Euroissa kalenterille tulee hintaa noin 730 euroa. Tätä joulukalenteriversiota oli saatavilla rajoitettu erä.

Hinta-laatusuhde ei tuntunut oikealta

Yksi pettymyksensä ilmaisseista oli tiktokkaaja nimeltä Elise Harmon. Hän valotti kalenterin sisältöä muutamilla eri videoilla, joita on katsottu miljoonia kertoja.

Elise purki videoillaan hämmästystään siitä, miten vähäiseltä tuotteiden arvo tuntui siihen nähden, miten paljon kalenteri oli maksanut. Joulukalenterin luukuista paljastuu hajuveden ja huulipunan lisäksi muun muassa tarroja.

– Tämän on pakko olla vitsi, Elise taivastelee tarra-arkki kädessään.

Ensimmäisen videon ohessa lukee:

– Onko tämä kaiken hehkutuksen arvoinen? Luultavasti ei, mutta kaunis se on joka tapauksessa! 

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Näin Chanel kommentoi

Elisen videosarja herätti niin paljon huomiota, että myös Chanelilta kommentoitiin kohua herättänyttä joulukalenteria. Yhtiön edustaja Bruno Pavlovsky kertoi Women’s Wear Daily -sivustolle, että kalenteri tuotiin markkinoille osana Chanel N°5- parfyymin 100-vuotisjuhlintaa. Pavlovskyn mukaan he eivät odottaneet kalenterin saavan osakseen negatiivista palautetta.

– Syntynyt kohu hieman hävettää, koska se ei todellakaan ollut tarkoitus, hän kertoo.

Pavlovsky kertoo, että tämän tuotteen oli tarkoitus olla mieleinen tietyille Chanelin asiakkaille.

– Huomaamme ehdottomasti, että on syytä olla tarkkaavainen ja tulemme tulevaisuudessa jatkossa taatusti paremmin niin tekemään, hän kertoi.

Pavlovsky huomauttaa, tätä vuoden 2021 joulukalenteria tuotettiin hyvin rajoitettu määrä ja koko tuo erä myytiin loppuun. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Chanel lanseerasi joulukalenterin.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Tyrmäys blokkausväitteille

Eräällä videollaan Elise väitti lisäksi, että Chanel olisi blokannut hänet TikTokissa. Virallisessa lausunnossaan Chanel kertoo, ettei väite blokkaamisesta pidä paikkansa. Yrityksen mukaan brändi ei ole aktiivinen TikTokissa, joten kaikille tiliä klikkaaville tulee ilmoitus, että sinne ei pääse. Tiliä ei ole aktivoitu eikä sisältöä siellä ole julkaistu.

Chanelin mukaan kaikki saavat vapaasti ilmaista sekä positiiviset että negatiiviset mielipiteensä, mikäli palautteenantaja käyttäytyy somepalvelujen edellyttämien hyvien tapojen mukaisesti.

– Olemme tietoisia näistä kommenteista, joita tällä hetkellä näkyy julkaisujemme alla ja olemme pahoillamme siitä, että kalenteri on saattanut olla pettymys joillekin ihmisille, tiedoteessa kerrotaan.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Kalenteri ennemminkin keräilyesine kuin käyttötuote

Tiedotteessa kerrotaan myös, että legendaarisen N°5-hajuvesipullon inspiroimana suunniteltu kalenteri on saatavilla vain hetken aikaa ja että tämän keräilyesineeksi suunnitellun tuotteen arvoa ei voi määritellä vain sen suhteen, mitä se pitää sisällään.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Pavlovskyn mukaan tuotteen suunnittelussa on haluttu nähdä vaivaa myös sen, että siinä käytettäisiin enemmän kestäviä materiaaleja.

– Mielestäni se on ulkoasunsa ja valmistusmateriaaliensa suhteen yksi kauneimmista koskaan tehdyistä kalentereista, hän kertoo.

– Seuraavalla kerralla mietimme toisenlaisen tavan tehdä tämäntyyppinen tuote.

Pavlovsky kertoo vielä WWD-sivuston haastattelun lopuksi, että yrityksen tavoitteena on markkinoida tuotteitaan eikä aiheuttaa minkäänlaisia kohuja eikä etenkään aiheuttaa turhautumista tai lähettää vääränlaista viestiä.

Lue myös:

    Uusimmat