Mopoautot ovat huonoa bisnestä vakuutusyhtiöille

Mopoautojen vakuuttaminen on vakuutusyhtiöille ongelmabisnestä. Vahinkojen kustannukset voivat nousta todella suuriksi. Sen vuoksi pientä autonkotteroa muistuttavan kulkupelin vakuuttaminen maksaa kalleimmillaan useita tuhansia euroja vuodessa.

Moni 15 vuotta täyttävä haaveilee, tai on jo saanut lupauksen omasta mopoautosta. Nuoren vanhempien on syytä harkita tarkkaan menopelin vakuutukset, ja varsinkin tarkastaa tulevan mopoautoilijan liikenteessäliikkumisvalmiudet. 

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan mopoautoille tapahtuu yli neljä kertaa enemmän onnettomuuksia kuin mopoille ja lähes kolme kertaa enemmän kuin henkilöautoille.

Vaikka vakuutusyhtiöt ovat korottaneet vakuutusten hintoja, vakuutusmaksut eivät siltikään kata vahingoista aiheutuvia kustannuksia.

OP-Pohjolan vakuutuspäällikkö Jukka Nykänen sanoo MTV Uutisten haastattelussa, että mopoautojen vakuuttamisessa on kaksi selvää ongelmaa. Mopoautojen korjauskustannukset ovat erittäin suuret ja henkilövahinkoja aiheutuu huomattavasti tavallista autoa helpommin.

– Mopoautoilla ajetaan liikenteessä tasa-arvoisena tavallisten autojen seassa, toisin kuin mopoilla. Autoa ajavilla on edes jonkin verran kokemusta ja kuljettamiseen tarvittava ajokortti. Mopoautoilijan liikenneosaaminen saattaa monissa tapauksissa olla vajavaista.

– Mopoautojen vahingot ovat usein sellaisia, ettei niitä voi korjata. Ajoneuvossa on painorajoitukset ja siinä pyritään keveyteen. Sen vuoksi niiden rakenteet ovat useimmiten pienenkin kolarin jäljiltä korjauskelvottomia. Vakuutusyhtiöt joutuvat sitten lunastamaan mopoautoja, Nykänen sanoo.

Ajoneuvokantaan ja vakuutusten määrään suhteutettuna vuonna 2012 mopoautoille tapahtui 88 liikennevahinkoa tuhatta mopoautoa kohden. Vastaava luku mopoilla oli 21 liikennevahinkoa tuhatta mopoa kohden ja henkilöautoilla 31 liikennevahinkoa tuhatta henkilöautoa kohden.

Viime vuoden alkupuoliskolta lähtien myös mopoauton kuljettaja on tarvinnut erillisen ajokortin, johon sisältyy mm. ajokoe liikenteen seassa. 

Lähitapiolan tuotepäällikkö Eeva Koskela myöntää suoraan, ettei mopoautojen vakuuttaminen ole kovinkaan hyvää bisnestä. Korjaaminen on kallista ja henkilövahinkoja syntyy helposti.

– Mopoautojen vakuutusmaksut vaihtelevat paljon esimerkiksi alueen mukaan. Kuten muidenkin ajoneuvovakuutusten. Ruuhkaisemmalla pääkaupunkiseudulla vakuutus on hintavampi kuin vähemmän liikennöidyllä alueella.

Koskelan mukaan Lähitapiola on korottanut mopoautovakuutusten hintoja viitisentoista prosenttia, mutta se ei riitä kattamaan korvauskustannuksia. Eli painetta korotuksiin on edelleen.

Lue myös:

    Uusimmat