Moni yritys konkurssin partaalla, ravintolat odottavat jo rajoitusten höllentämistä – "Näkisin, että ensimmäisessä vaiheessa terassit voitaisiin avata"

8:24
Tanskassa rahat tupsahtivat tilille, Suomessa tukea odotetaan edelleen – ravintolajätti arvostelee yritystukikäytäntöjä

Ravintolat saattavat avata ovensa vaiheittain kesän aikana, mutta kuinka moni yritys on tuolloin enää toimintakykyinen? Taloudellisesta ahdingosta huolimatta ravintolakonserni näkee kriisissä myös jotain positiivista. 

Kahvilat, kuppilat ja ravintolat ovat ammottaneet tyhjyyttään jo pari viikkoa koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitustoimien vuoksi. Ravintolat sulkivat ovensa pari viikkoa sitten, ja niiden on ainakin tämänhetkisen suunnitelman mukaan määrä avautua 31. toukokuuta.  

Suomalaisen ravintolakonserni Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström näkee, että ravintolat voitaisiin avata vaiheittain – sitten, kun terveysviranomaiset ja muut tahot katsovat sen aiheelliseksi. 

– Näkisin, että ensimmäisessä vaiheessa terassit ja tämän tyyppiset konseptit, joissa ihmisten on turvallisempi liikkua, voitaisiin avata. Varmaan isommat tapahtumat ja paikat tulevat sitten myöhemmin, toimitusjohtaja spekuloi. 

Turvaväli on ja pysyy

Kun ravintolat saavat jälleen avata ovensa asiakkaille, Vikström uskoo, että ravintoloissa tullaan edelleen noudattamaan varovaisuutta. 

– Turvallisuus, hygienia ja turvaväli edellä mennään, Vikström vakuuttaa.

Vikström näkee taloudellisen ahdingon ja epävarmuuden keskellä kuitenkin myös positiivisia puolia. Hänen mukaansa useat yritykset ovat ottaneet kriisin keskellä ison digiloikan, joka näkyy myös tulevaisuudessa ravintola-alalla. 

– Digitaalinen myynti ja ravintoloiden kotiinkuljetusmyynti ovat varmasti sellaisia kanavia, joihin ravintolat satsaavat tulevaisuudessa paljon enemmän kuin aikaisemmin. 

Ulosmyynti on vallitsevassa tilanteessa vain laiha lohtu

Vaikka ravintoloissa syöminen on tiettävästi vielä reilun kuukauden ajan mahdotonta, ulosmyynti ja ruoan kotiin kuljettaminen ovat edelleen sallittua.

Vikströmin mukaan toiset ravintola-alan konseptit ja brändit pärjäävät koronakriisin keskellä toisia paremmin, mutta siitäkin huolimatta monelle toimijalle take away -myynti on vallitsevassa tilanteessa vain laiha lohtu. 

– Se on tietysti ollut ihan piristysruiske, mutta se ei ratkaise tätä kokonaispeliä. Jos annan meiltä suhdelukuja, niin meillä on 20 ravintolaa, jotka tekevät take away -myyntiä ja sitten meillä on 230 ravintolaa, jotka ovat kiinni. Siitä saa perspektiiviä, Vikström listaa. 

Ensimmäiset konkurssit on jo nähty

Vaikka Business Finlandin ja ely-keskusten kautta onkin ehditty jo jakaa yli 200 miljoonaa euroa, moni ravintola-alan yritys on ehtinyt saada taloudellisesti takkiin – toisilla vallitsevat rajoitustoimet tarkoittavat pahimmillaan konkurssia. 

– Kassat ovat monilla yrittäjillä tyhjät ja ensimmäiset konkurssit on jo nähty, Vikström kertoo.

Ravintola-alan elpymiseen koronavirusepidemian jälkeen voikin ottaa oman aikansa mahdollisen konkurssiaallon jälkeen. Vikströmin mukaan alalle tulee helposti uusia toimijoita, mutta niiden toimeentulo on asia erikseen – etenkin konkurssiaaltojen jälkeen. 

– Elpyminen riippuu siitä, miten paljon konkursseja tulee. Ravintola-ala on kuitenkin ala, joka vaatii jonkun verran investointeja, ja jos konkurssiaaltoja tulee, uudet yrittäjät ovat maksukyvyttömiä, ja silloinhan rahoituksen saaminen yritystoimintaan hankaloituu, Vikström spekuloi. 

Suomalaisen ravintolakonserni Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikströmin mukaan Suomen tulisi ottaa oppia muista Pohjoismaista ravintola-alan tukemisen suhteen. Miksi näin on? Kuuntele yllä olevalta videolta!

Lue myös nämä koronaviruspandemiaan liittyvät artikkelit: 

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja