Monen joulureissu keskeytyy turhaan huolimattomuuteen – Tiepalvelun vapaaehtoiset lähtevät apuun, vaikka pukki olisi kylässä

Autoliiton operaatio Lumihiutale palvelee taas vuodenvaihteessa tienpäällä pulaan joutuneita. Valtaosa tiepalvelun 140 vapaaehtoisesta viettää joulun ja uuden vuoden ajan hädänalaisia auttaen.

Yksi vapaaehtoinen on euralainen Juha Kuusisto, joka päivystää nyt neljättä kertaa. Tänä jouluna hänen vuoronsa ajoittuvat tapaninpäivästä eteenpäin, mutta jouluaaton päivystyksistäkin hänellä on kokemusta.

– Kyllä me kerkeämme jouluakin viettämään, kun on partiointivuorot ja tehtäviä jaettu, Kuusisto kertoo.

Hänen mukaansa eniten avuntarvetta on joulun meno- ja paluuliikenteen aikaan, jolloin tien päällä on eniten autoja.

– Jouluaatto on puhelinkeskuksen kautta tulevissa ilmoituksissa kohtuullisen hiljainen. Partioajossa saattaa löytyä avuntarvitsijoita, kertoo Satakunnan piirissä toimiva Kuusisto.

Apua tarvitsevan soitto saattaa kuitenkin keskeyttää oman joulun vieton, sillä kaikki vapaaehtoiset ovat päivystämässä, vaikka oma partiointivuoro ei olisikaan menossa.

– Pahimmassa tapauksessa soitto voi keskeyttää joulupukin vierailun, mutta ihmiset ovat aattoiltana paljolti pois tienpäältä.

Moni keskeytys olisi vältettävissä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan joulunaikaan apua tarvitaan muun muassa polttoainepulassa, rengasrikoissa ja akkuongelmissa. Moni matkan keskeyttävä ongelma olisi vältettävissä hyvällä ennakkovarautumisella.

– Ne ovat hyvin yksinkertaisia asioita. Näin joulun alla autoilijoiden ajatukset ovat jo jossain muualla kuin tienpäällä ja sitten sattuu huolimattomuusvirheitä.

– Yllättävän paljon tiepalvelumiehet joutuvat viemään polttoainetta tien päälle.

Uusissa autoissa ei nykyään ole välttämättä vararengasta, mikä aiheuttaa päänvaivaa rengasrikon sattuessa.

– Rengaspaineet olisi syytä tarkastaa ja säätää kuormitusta vastaavaksi, kun auto pakataan täyteen.

Hajamielisyyden vuoksi auton ovet saattaa paiskata kiinni ja unohtaa avaimet epähuomiossa sisälle. Ongelma on Vesalaisen mukaan yleinen joulun aikaan.

Akkuongelmissakin autoilija joutuu usein syyttämään itseään, sillä uuden akun hankinta kannattaa tehdä ennen matkalle lähtöä.

– Jos akku on 4–5 vuotta vanha ja oireillut jo lämpimämmilläkin keleillä, niin todennäköisesti ollaan ongelmissa kovemmillakin pakkasilla. Uudenkin akun saa tyhjentymään, jos ajaa toistuvasti vain lyhyitä matkoja. Tällöin akku ehdi latautumaan.

Apu saa hymyn huulille

Juha Kuusistolla alkaa vuodenvaihteessa viides kausi vapaaehtoistyöntekijänä. Työn suolana hän kokee asiakkailta saadun palautteen, minkä vuoksi hän myös haluaa tehdä työtään.

Hän kertoo tykkäävänsä ihmisten auttamisesta ja tilanteiden ratkomisesta. Asiakkaan tyytyväisyys auttaa jaksamaan.

– Palkkio on se, että pystyy auttamaan. Hymy tulee asiakkaan huulille, kun auto saadaan taas liikkeelle, tämän vuoden tiepalvelumieheksi valittu Kuusisto kertoo.

Tarkasta ainakin nämä ennen matkaan lähtöä

Autoliiton Vesalainen antaa muutamia vinkkejä jouluksi reissuun lähteville autoilijoille.

Esimerkiksi rengaspaineet on syytä säätää kuormitusta vastaaviksi. Auton käyttöohjekirjassa on annettu oikeat paineet erikseen pienelle ja suurelle kuormalle.

– Suosittelisin talviaikaan käyttämään 0,2 baria korkeampia rengaspaineita kuin suositukset ovat.

Samalla on hyvä tarkastaa moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen määrä. Vesalainen muistuttaa myös uudempien dieselautojen AdBlue-aineen riittävyydestä.

Yksi tiepalvelua työllistävistä asioista on polttoaineen loppumisen vuoksi tien päälle jääneet autot. Tankki kannattaakin tankata täyteen etukäteen ja tankata hyvissä ajoin uudelleen.

Ajomukavuutta ja havainnointia parantavat toimivat pyyhkijänsulat ja tuulilasinpesunesteen riittävyys. Jos sulat jättävät rantuja, ne suositellaan vaihtamaan uusiin.

– Tuulilasinpesunestesäiliö on syytä täyttää ennen matkalle lähtöä sekä tauoilla. Pakkaskestävyydessä ei kannata säästellä, varsinkaan jos lähtee Pohjois-Suomeen.

Myös kaikkien valojen kunto on syytä tarkastaa suuntavilkkuja myöten. Vesalainen suosittelee perehtymään ajovalojen toimintaperiaatteeseen, koska monissa autoissa on käytössä automaattinen valotoiminto, joka säätelee takavalojen käyttöä.

– Valitettavan usein näkee hämärässä autoja, joilla on päivävalot päällä ja takana ei pala valot ollenkaan. Kannattaa perehtyä huolellisesti, mihin suuntaan valokatkaisija on syytä kääntää, että myös takavalot palavat.

Lue myös:

    Uusimmat