Saksassa on liikenneministeri Alexander Dobrindtin mukaan todettu epäsäännöllisyyksiä 16 automerkin päästöissä.
Tutkimukset aloitettiin sen jälkeen kun Volkswagenin päästöpeukalointi paljastui. Joukossa on saksalaisten automerkkien lisäksi myös muunmaalaisia autoja.
Ongelmia on ministerin mukaan havaittu Volkswagenin, Audin, Mercedeksen, Opelin, Porschen, Renault'n, Alfa Romeon, Chevroletin, Dacian, Fiatin, Hyundain, Jaguarin, Jeepin, Land Roverin, Nissanin ja Suzukin päästöissä.
Noin 630 000 saksalaismerkkien autoa on saamassa korjauskutsun päästösotkujen takia.
Dobrindtin mukaan Saksa voi määrätä vain saksalaisia valmistajia tekemään korjauskutsuja, koska maan viranomaisilla ei ole asiassa toimivaltaa muiden maiden valmistajiin.
Valmistajia kehotetaan tekemään muutoksia autojen moottoreiden järjestelmiin, jotka pysäyttävät typpioksidin poiston tietyissä lämpötiloissa. Päästöjen poistojärjestelmät eivät toimi matalissa moottorilämpötiloissa. Tämä säätö on tehty onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja moottorien suojaamiseksi. Se on EU-sääntöjen mukaan sallittu.
Joidenkin valmistajien on kuitenkin epäilty käyttäneen tätä säätömahdollisuutta peukaloidakseen päästömittauksia. Der Spiegel -lehden mukaan teknologia on peräsin autonosia valmistavalta Boschilta.
Volkswagen leikkaa pomojen bonuksia
Volkswagen ilmoittaa tekevänsä 16,2 miljardin varaukset päästöskandaalin aiheuttamien kulujen kattamiseksi. Varausten summa on jupakan aikana paisunut alati suuremmaksi.
