Miesten vaihdevuosien markkinoinnilla saadaan myytyä hormoneita

Lehtikuva/Matti Björkman
Lehtikuva/Matti BjörkmanCopyright: MTV Oyj/Lehtikuva, 2009.
Julkaistu 04.11.2009 15:23(Päivitetty 09.11.2009 11:01)

Andropaussia eli miesten vaihdevuosia voidaan Lapin yliopiston tutkijan Kirsi Vainionpään mukaan pitää esimerkkinä sairauksien markkinoinnista. Sairausmääritysten rajoja laajennetaan tai kokonaan uusia sairauksia kehitetään.

Konkreettisena seurauksena miesten keski-ikäistymiseen liittyvien ongelmien lääketieteellistämisestä on testosteronilääkkeiden myynnin roima kasvu.

Vainionpään tutkimuksen mukaan testosteronin tukkumyynnin arvo pääkaupunkiseudulla kasvoi vuosina 1993-2004 vajaasta puolesta miljoonasta eurosta lähes miljoonan euroon. Kela-korvausten kautta kustannuksiin osallistuu koko yhteiskunta.

Turun lääketiedepäivillä puhuneen Vainionpään mukaan miesten vaihdevuodet ovat lääketieteellistetty versio ikääntyvän yhteiskunnan sosiaalisista ongelmista.

(MTV3 - STT)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa