Miesten vaihdevuosien markkinoinnilla saadaan myytyä hormoneita

Andropaussia eli miesten vaihdevuosia voidaan Lapin yliopiston tutkijan Kirsi Vainionpään mukaan pitää esimerkkinä sairauksien markkinoinnista. Sairausmääritysten rajoja laajennetaan tai kokonaan uusia sairauksia kehitetään.

Konkreettisena seurauksena miesten keski-ikäistymiseen liittyvien ongelmien lääketieteellistämisestä on testosteronilääkkeiden myynnin roima kasvu.

Vainionpään tutkimuksen mukaan testosteronin tukkumyynnin arvo pääkaupunkiseudulla kasvoi vuosina 1993-2004 vajaasta puolesta miljoonasta eurosta lähes miljoonan euroon. Kela-korvausten kautta kustannuksiin osallistuu koko yhteiskunta.

Turun lääketiedepäivillä puhuneen Vainionpään mukaan miesten vaihdevuodet ovat lääketieteellistetty versio ikääntyvän yhteiskunnan sosiaalisista ongelmista.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat