Mercedeksen kasvoille iskeneestä sääntömuutoksesta yllättävää haittaa muillekin – F1-tallipomo kihisee: "Kaikki yhden tiimin takia"

Kansainvälisen autoliiton FIA:n nopeasti tekemä sääntömuutos uusien F1-autojen ajo-ominaisuuksien parantamisesta vaikuttaa pahasta pomppimisesta kärsineen Mercedeksen lisäksi muihinkin tiimeihin.

FIA toi nopealla aikataululla voimaan säännön, jolla rajoitetaan autojen pystysuunnassa tekemää edestakaista liikettä. Ilmiö on vaivannut ennen kaikkea Mercedestä, joka joutuu nyt nostamaan ajokorkeuttaan aerodynaamisen ongelman suitsimiseksi.

Mercedes pyrki itse vaikuttamaan Azerbaidzhanin GP-viikonlopun yhteydessä FIA:n päätöksentekoon uusien autojen säännöistä, mutta joutuikin itse tekemään muutoksia omaan autoonsa.

Sky Sportsin varikkotoimittaja Ted Kravitz kertoo kuitenkin, ettei Mercedes ole ainoa tiimi, johon muutos iski heti Kanadan kisaviikonlopusta alkaen.

– Tällä voi olla erittäin negatiivinen vaikutus Lewis Hamiltonin kauteen, jos FIA sanomansa mukaan ottaa tarkasteluun tavat, joilla ”pomppiminen” voidaan estää, Kravitz kertoi perjantaina.

Kravitz kuitenkin huomauttaa, että myös monet muut tallit ovat tottuneet säätämään autonsa niin alas, että pohjalevyn osumat asfaltin pintaan ovat aiheuttaneet samaa ilmiötä.

– Ihan sama, missä veneessä olet. Joko sinulla on pomppimista ja lyöt pohjan maahan tai sitten sinulla ei ole pomppimista, joten ajat autoa erittäin matalalla ja saat pohjakosketusta. Kummassakaan tapauksessa tilanne ei ole mahtava.

Red Bullin Horner: Yhden tiimin laitettava asiansa kuntoon

Mercedeksen kärkikriitikko, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on tuohtunut sääntömuutokseen, joka mitä ilmeisimmin tuli myös asiasta valittaneelle Mersu-leirille yllätyksenä. Nyt asiaan joutuvat kiinnittämään huomiota muutkin kuin varsinaisesta ongelmasta kärsineet.

– Se näyttää tässä kohtaa vuotta erittäin epäreilulta, kun oikeastaan vain yksi tiimi on mennyt vikaan, Horner kommentoi uutistoimisto Reutersille.

– Onko oikein muuttaa kaikkea yhden tiimin takia vai pitäisikö sen yhden tiimin tehdä muutoksia päästäkseen samalle tasolle muiden kanssa? Henkilökohtaisesti painottaisin sitä, että se tiimi laittaisi asiansa järjestykseen, Horner kritisoi.

Red Bull -pomon mukaan FIA tulee kohtaamaan isoja haasteita yrittäessään selvittää, liikkuuko auto suorilla sallituissa rajoissa.

– En tiedä, kuka määrittelee esimerkiksi sen, millä ajokorkeudella ajat. Tai mikä pomppimistaso on hyväksyttävää ja mikä ei? Jos tuuli muuttuu, sillä on vaikutusta. Miten valvot sitä? Horner kysyy.

– Emme sano, että tämä on väärin tehty. Sanomme vain, että ehkä tämä vaatisi vähän enemmän keskustelua ennen voimaantuloa, hän täsmentää.

Lue myös:

    Uusimmat