Makkaran kulutus sievoisessa nousussa

Lämmin alkukesä on saanut suomalaiset lihansyöjät liikkeelle. Varsinkin lihaisampien A-luokan makkaroiden kulutus on selvässä kasvussa, ja niiden osuus nousee lähes kolmannekseen koko makkaramarkkinoista. Kesäkeittiöissä ja grilleissä makkaroita on kypsytetty ahkerasti. Lomakauden alettua kysyntä keskittyy tavanomaiseen tapaansa kokolihatuotteisiin.

Makkaran syönti noussee hivenen viime vuotisesta. Elintarviketeollisuusliiton mukaan suomalaiset söivät viime yli 76,5 miljoonaa kiloa ruokamakkaraa eli 15 kiloa henkeä kohti. Näistä grillimakkaroiden osuus oli noin 40 prosenttia ja loput erilaisia nakkeja. Leikkelemakkaroita kului viisi kiloa ja kestomakkaroita kilon verran henkeä kohti.

Kysyimme keskeisiltä valmistajilta, mitä grillimakkaroita on myyty eniten tänä kesänä ja onko myynti ollut odotetun kaltaista. Utelimme myös miten kuluttajat ovat ottaneet uutuustuotteet vastaan.

HK:n Camping edelleen ykkönen

-Myynti on ollut odotetun kaltaista. Tietty lämmin kevät ja alkukesä aloitti grillikauden jo aikaisessa vaiheessa ja myynti on ollut vilkkaampaa kuin viime vuonna, joka oli alkukesästä koleaa. Kokonaisvolyymin kasvu on noin 12 prosenttia, arvelee Raili Granlund HK Ruokatalosta. Hänen mukaansa koko grillimakkaratuoteryhmä on kasvussa, sesonki on todella vahvistunut viime kesinä.

-HK Camping on edelleen Suomen ykkösgrillimakkara. Sen markkinaosuus oli toukokuussa 12 prosenttia kaikista grillimakkaroista. Markkinoilla on sentään 230 tuotetta, muistuttaa Granlund. Arvion mukaan touko-elokuun aikana Campingia kuluu 1,6 miljoonaa kiloa.

A-luokan "perusmakkaroista" on HK Kabanossi original myydyin HK-ruokatalon tuote. Arvion mukaan sitä menee touko-elokuun aikana noin 900 000 kiloa. A-luokka kasvaa yleistä luokkaa nopeammin. A-luokan makkaraa syödään 29 prosenttia ja kasvua siinä on viidennes. Yleiseen luokkaan kuuluu 71 prosenttia makkaroista ja siinä kasvua on ollut kahdeksan prosenttia.

Kuluttajat ovat ottaneet vastaan HK:n keväällä markkinoille tuomat uutuudet hyvin. Raili Granlundin mukaan A-luokan HK Kabanossi plussat ovat nousseet A-luokan ranking-listalla ihan hyvin. -Neljästä makuvariaatiosta original on suurin sijalla 17 ja muut maut krakova, curry ja chorizo sijoittuvat top 40-listalle.

Atrilli suosituin Atrialla

Atrian myydyin grillimakkara on ehdottomasti perinteinen Atrilli. -Alkukesän myynti kasvoi yli odotusten johtuen erinomaisista grilli-ilmoista, mutta myös kesäkuun myynti ylitti viime vuoden luvut, sanoo tuoteryhmäpäällikkö Jorma Turunen Atrialta.

A-luokan makkaroiden osuus Atrialla on myös noin kolmannes myydyistä kiloista ja sen kasvu on vahvasti noususuunnassa, Turusen mukaan jopa 20 prosentin vauhdilla.

-Uutuudet on otettu vastaan hyvin. Tomaatti&Mozzarella Wilhelm oli alkukesän myydyin Atrian grillimakkarauutuus. Samoin kalkkunauutuudet KalkkunaWilhelm ja KalkkunaHiillos ovat löytäneet omat kuluttajansa, Jorma Turunen sanoo. Yhä useammin grillataan porsaan- ja naudanlihaa ja viime trendien mukaisesti broileria ja kalkkunaa.

Poutulla perusgrillimakkarat suosiossa

-Myydyin grillimakkaramme on ollut tänä kesänä - samoin kuin edellisinäkin kesinä - Poutun grillimakkara. Sen myynti on kasvanut edellisestä kesästä reilut 20 prosenttia, mikä on ollut positiivinen yllätys, myhäilee myyntijohtaja Timo Marttinen Poutulta.

Marttinen yhtyy samaan käsitykseen kuin muutkin valmistajat, että perusgrillimakkarat ovat edelleen suosituimpia ja trendi kehittyy kuitenkin siihen suuntaan, että A-luokan makkaroiden osuus kasvaa grillimakkarasegmentissä.

Keväällä markkinoille tuodut Poutun uutuudet on sen sijaan otettu vaihtelevasti vastaan. Marttisen mukaan kuluttajia kiinnostaa edelleenkin kasvispohjainen vaihtoehto, joka on ollut toista vuotta valikoimissa. Samoin maustetummat A-luokan makkarat ovat saavuttaneet suosiota kuten myös pakkaukset, joissa on useampia makuja samassa paketissa.

(Mtv3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat