Lämmin alkukesä on saanut suomalaiset lihansyöjät liikkeelle. Varsinkin lihaisampien A-luokan makkaroiden kulutus on selvässä kasvussa, ja niiden osuus nousee lähes kolmannekseen koko makkaramarkkinoista. Kesäkeittiöissä ja grilleissä makkaroita on kypsytetty ahkerasti. Lomakauden alettua kysyntä keskittyy tavanomaiseen tapaansa kokolihatuotteisiin.
Makkaran syönti noussee hivenen viime vuotisesta. Elintarviketeollisuusliiton mukaan suomalaiset söivät viime yli 76,5 miljoonaa kiloa ruokamakkaraa eli 15 kiloa henkeä kohti. Näistä grillimakkaroiden osuus oli noin 40 prosenttia ja loput erilaisia nakkeja. Leikkelemakkaroita kului viisi kiloa ja kestomakkaroita kilon verran henkeä kohti.
Kysyimme keskeisiltä valmistajilta, mitä grillimakkaroita on myyty eniten tänä kesänä ja onko myynti ollut odotetun kaltaista. Utelimme myös miten kuluttajat ovat ottaneet uutuustuotteet vastaan.
HK:n Camping edelleen ykkönen
-Myynti on ollut odotetun kaltaista. Tietty lämmin kevät ja alkukesä aloitti grillikauden jo aikaisessa vaiheessa ja myynti on ollut vilkkaampaa kuin viime vuonna, joka oli alkukesästä koleaa. Kokonaisvolyymin kasvu on noin 12 prosenttia, arvelee Raili Granlund HK Ruokatalosta. Hänen mukaansa koko grillimakkaratuoteryhmä on kasvussa, sesonki on todella vahvistunut viime kesinä.
-HK Camping on edelleen Suomen ykkösgrillimakkara. Sen markkinaosuus oli toukokuussa 12 prosenttia kaikista grillimakkaroista. Markkinoilla on sentään 230 tuotetta, muistuttaa Granlund. Arvion mukaan touko-elokuun aikana Campingia kuluu 1,6 miljoonaa kiloa.
A-luokan "perusmakkaroista" on HK Kabanossi original myydyin HK-ruokatalon tuote. Arvion mukaan sitä menee touko-elokuun aikana noin 900 000 kiloa. A-luokka kasvaa yleistä luokkaa nopeammin. A-luokan makkaraa syödään 29 prosenttia ja kasvua siinä on viidennes. Yleiseen luokkaan kuuluu 71 prosenttia makkaroista ja siinä kasvua on ollut kahdeksan prosenttia.
