"Maikkarin uutisankkureita on aina puhuteltu etunimillä"

MTV3 Uutiset juhlii tänään 30-vuotista taivaltaan. Uutiskonkareiden mukaan vuosien varrella on koettu paljon muutoksia, mutta paljon on pysynyt myös samana.

Toimitusjohtaja Pekka Karhuvaaran mukaan uutisten alkutaivalta leimasi erityisen hyvä yhteishenki ja näyttämisen halu.

– Silloin meitä oli huomattavasti vähemmän kuin nykyisin. Toimituksellista henkilökuntaa oli parisenkymmentä, kun nyt kokonaishenkilöstömäärä uutisissa on noin 200. Meillä oli äärimmäisen hyvä yhteishenki ja hirmuinen halu näyttää ilkkujille, ennen kaikkea Ylessä konkaritoimittajat ilkkuivat meille, Karhuvaara toteaa.

Uutinen on ollut uutinen 2000 vuotta

Viestintäneuvos Tauno Äijälän mukaan uutisten tekemisen tapa on vuosien varrella kokenut mullistuksen.

– Jos nyt ajatellaan sitä aikaa, jolloin uutiset perustettiin, niin aika pian nähtiin, että uutiset ovat aina ja kaikkialla. Ja pitää olla ihmisten saatavilla, kun ihmiset haluavat. Nyt olemme oikeassa tilanteessa. Silloin kun uutinen on saatu, niin se on heti myös kansalaisilla, Äijälä arvioi.

Karhuvaaran mukaan uutisen merkitys ei ole kuitenkaan muuttunut.

– Uutinen on ollut uutinen 2000 vuotta. Uutiskriteerit ovat edelleen samoja, mutta uutisten välittämistapa on mullistunut totaalisesti. Nyt uutisia päivitetään jatkuvasti, 24 tuntia vuorokaudessa.

Tunnettu ankkureistaan ja kevennyksestä

MTV3 uutiset on ollut alusta asti tunnettu uutisankkureistaan ja vuosi aloittamisen jälkeen mukaan tulleesta kevennyksestä. Eräs MTV3 Uutisten tavoite onkin ollut tuoda uutisia lähemmäksi yleisöä.

– Maikkarin uutisankkureita on kansan keskuudessa puhuteltu aina etunimillä. Olisivatko muut kuin Arvi Lind Ylen puolella saanut tällaisen tilanteen? Se että ankkureistamme puhutaan etunimillä osoittaa, että he ovat läheisiä suomalaisille, Karhuvaara arvioi.

"Kun ihminen kaivaa puhelimen taskustaan, siellä on uutiset"

Paljon on ollut tapetilla myös uutisten tulevaisuus. Äijälä ei pistä loputtomasti painoa tekniikan muutoksille.

– Pääasia on että tehdään hyviä uutisia ammattitaitoisesti.

– Siis myös hyviä huonoja uutisia, Karhuvaara täydentää.

– Silloin on ihan sama, mistä kautta se jaetaan. On katsojan tai kuuntelijan etu, että uutinen on saatavilla kaikkialla, ja kun hän kaivaa puhelimen taskusta, niin siellä on uutiset.

Katso Tauno Äijälän ja Pekka Karhuvaaran haastattelu: (Huomenta Suomi 1.9.2011)

Lue myös:

    Uusimmat