Maahantuoja: Moderni dieselauto ei ole ongelma, vaan osa ratkaisua – Mersun dieselhybridin kulutus painui testilenkillä todella alas

Tältä näyttää Mersun uusi lippulaiva-SUV eli GLS 1:56
Tältä näyttää Mersun uusi lippulaiva-SUV.

Mercedes-Benziä maahantuova Veho kävi heittämässä uudella E-sarjan dieselhybridillä testilenkin, jonka lopputulema todistaa Vehon mukaan sen, että moderni dieselauto on osa kestävää ilmastoratkaisua.

Kerroimme helmikuussa, että monien uusien dieselautojen typenoksidipäästöt ovat pudonneet erittäin alhaiselle tasolle. Saksassa suoritetut testit paljastivat, että joidenkin autojen kohdalla myrkylliset päästöt olivat jopa täysin nollassa.

Kyseessä on erinomainen uutinen dieselmoottoreita yhä kehittävien valmistajien kannalta, sillä dieselautot ovat tunnetusti myös hiilidioksidipäästöiltään bensiiniautoja puhtaampia.

Hiilidioksidipäästöt ovat ilmastonmuutoksen kannalta haitallisia, kun taas ilmanlaatua heikentävät typenoksidipäästöt ovat ihmiselle myrkyllisiä ja niiden tiedetään aiheuttavan runsaasti ennenaikaisia kuolemia.

Viime aikoina usein otsikoissa olleet iäkkäämpien dieselautojen kiellot perustuvat nimenomaan niiden typenoksidipäästöihin.

Kansallisen ilmastostrategian mukaan Suomi tavoittelee liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä (vuoteen 2005 verrattuna).

Dieselhybridi kulutti kolme litraa satasella

Mercedes-Benziä maahantuova Veho ajoi Suomeen rantautuneella E-sarjan 300de-dieselhybridillä sadan kilometrin lenkin testimielessä.

Matka Vantaalta Karkkilaan alkoi ladatulla akulla ja latauksen aikana esilämmitetyllä autolla. Kehä III:n osuus ajettiin sähköllä, mutta Turun moottoritiellä ajettiin 24 kilometrin osuus polttomoottorin voimin 100 km/h:n nopeusrajoituksen vuoksi.

Hybrid-tilassa auto palautui sähkömoottorin käyttöön valtatie kakkoselle siirryttäessä, ja sähköinen matka jatkui ohi Vihdin kirkonkylän.

Karkkilassa suoritetussa kaupunkipyörityksessä auto liikkui jälleen sähkön voimin ja siirtyi paluumatkalla Espoon suuntaan takaisin dieselmoottorin käyttöön taajama-alueelta valtatie kahdelle siirryttäessä.

Matkasta tasan puolet ajettiin sähköllä ja puolet polttomoottorilla. Tuloksena 73 km/h:n keskinopeudella suoritetussa koeajossa oli tasan 3,0 litran dieselkulutus. Matka ajettiin ECO-moodilla vakionopeudensäädin aktivoituna.

Mercedes-Benzin uusien E-sarjan dieselhybridien CO2-päästöt ovat WLTP-mittausten mukaan 38–41 g/km korimallista riippuen.

Kaikista Mercedes-Benzin henkilöautomalleista tulee vuoteen 2022 mennessä tarjolle ladattava tai sähköistetty versio.

Lähde: Veho

Lue myös:

    Uusimmat