Lentäjän näköeste syynä Hornet-turmaan

Riittämätön näköhavainto aiheutti Hornetien törmäyksen marraskuussa. Tutkintalautakunta esittää muutoksia yölentotoimintaan.

Ilmavoimien asettaman tutkintalautakunnan mukaan siipikoneen ohjaajan johtokoneesta saama riittämätön, ja osittain harhauttava, näköhavainto aiheutti kahden Hornetin yhteentörmäyksen marraskuussa. Onnettomuustilanne syntyi, kun koneet lensivät yöolosuhteissa tehtävään nähden riittämättömällä ulkoisella valaistuksella ilman korkeusporrastusta.

Tänään työnsä päättäneen tutkintalautakunnan mukaan Hornetien käyttöönoton yhteydessä kehitetyissä lentokoulutusohjelmissa ei ole riittävästi tiedostettu yöosastolentotehtäviin liittyviä riskejä. Lautakunta esittää, että taktisessa yöosastolentämisessä käytettävää korkeusporrastusta ja koneiden ulkoisten valojen käyttöä koskeva ohjeistus tarkistetaan. Henkilöstölle on järjestettävä myös lisäkoulutusta toiminnasta lento-onnettomuuksissa ja vauriotilanteissa.

Kaksi Satakunnan Lennoston käytössä ollutta ja puolustusministeriön omistamaa F-18 Hornet -hävittäjää törmäsi toisiinsa yölentoharjoituksessa Karstulan kunnan Vahangan kylän yläpuolella 8. marraskuuta. Toisen koneen pyrstöosa tuhoutui törmäyksessä, jolloin kone joutui virheliikkeeseen ja syöksyi ohjauskyvyttömänä maahan. Koneen ohjaaja pelastautui heittoistuimella. Pahoin vaurioitunut toinen kone pystyi palaamaan yhdellä moottorilla Pirkkalan tukikohtaan. Molemmat ohjaajat selvisivät onnettomuudesta vammoitta.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 26.02.2002)

Lue myös:

    Uusimmat