Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
8:29Stereotypioita siivotaan urakalla pois brändeistä – ehkäiseekö ilmiö rasismia?Stereotypioita siivotaan urakalla pois brändeistä – ehkäiseekö ilmiö rasismia? Näin brändikohuista keskusteltiin Uutisaamussa.
Julkaistu 02.07.2020 09:21

Jonna Kumpula

jonna.kumpula@mtv.fi

Kun Valion jogurttipurkkiin suunnatun kohun pöly on laskeutumassa, seuraava suomalaisbrändiin kohdistuva myräkkä ilmoittelee varovasti tulostaan. Tällä kertaa aktivisti sai kuitenkin samalla mitalla takaisin – siis vitsillä. 

Tiettävästi Yhdysvalloissa alkunsa saanut, niin sanottu cancel culture on rantautunut myös suomalaisten keskuuteen. 

Kyseistä ilmiötä harjoittava henkilö kokee, että jonkin yrityksen tai brändin ulkoasu tai markkinointi ja viestintä on toteutettu rasistisesti, jotain ihmis- tai seksuaalivähemmistöryhmää loukkaavasti. 

Cancel culture on saanut maailmalla myös sarkastisen sävyn, jolloin asioista loukkaannutaan – mutta "läpällä" – ja viesti tuodaan esiin huumorin keinoin.  

Esimerkiksi legendaariset kettukarkit, perinteikkäät maitopurkit ja kananmunakennot sekä Geisha-suklaa ovat olleet tällaista sarkastista loukkaantumista harjoittavien "silmätikkuina". 

Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"

Jos tviitti ei näy, voit katsoa sen täältä. 

Lue myös: Yksi twiitti sai Valion muuttamaan jogurttipurkin etikettiä – Anter Yaşan mukaan kyse oli vitsistä: "Turkkilaiset kaverini ovat todellisuudessa nauraneet asialle"

Viimeisimpänä kohun keskiössä on ollut Valion turkkilainen jogurtti, jonka pakkaus uudistetaan yhdestä vitsitviitistä lähteneen keskustelun jälkeen.

Syötävien tuotteiden lisäksi vastaavanlainen toiminta on kohdistunut nyt myös kuukautissuojia tuottavaan suomalaisyritykseen, Vuokkosiin. 

– Miksi teidän mainoksissa, tuotepaketeissa ja nettisivuilla esiintyy vain naisoletettuja henkilöitä? Olen tosi loukkaantunut ja itkin eilen koko päivän nähtyäni, kuinka transfobisesti toimitte, kansalaisaktivistina ja bloggaajana tunnettu Anter Yaşa laukoo Facebook-päivityksessään.

– Haluaisin toivottaa teidätkin 2020-luvulle ja ymmärtämään, että myös miesoletetut voivat saada kuukautiset. Voin henkilökohtaisesti tulla poseeraamaan uusiin tuotekuviin!, hän jatkoi.  

Näin Vuokkoset reagoi viestiin

Vuokkosten markkinointijohtaja Katarina Hanell sanoo MTV Uutisille, ettei heidän tuotettaan sekä niihin liittyvään mainontaan ja viestintään syyttävä viesti tullut heille kovin suurena yllätyksenä – olihan vastaavanlaista tapahtunut muillekin suomalaisyrityksille ja -brändeille. 

Sen sijaan, että suomalaisyritys olisi aloittanut sanasodan tai ryhtynyt radikaaleihin toimenpiteisiin, Vuokkosissa asiaan suhteuduttiin kepeästi, huumorin sävyttämänä. 

– Hei! Nyt olemme Veikkolassa tehneet ahkerasti kehitystyötä yötä myöten ja suunnittelimme tällaisen Veikkoset-malliston. Toivottavasti tykkäät! Iloisin kesäterveisin Vuokkoset, eikun Veikkoset, yritys kirjoitti aktivisti-bloggaajan julkaisuun kuvan kera. 

Lue myös: Somalitaustainen helsinkiläisnainen joutui rasistisen ryöpytyksen kohteeksi ruokakaupassa – vanhempi nainen syytti koronan levittämisestä rodun perusteella

Näin tempaukseen reagoitiin

Yaşa oli tullut Vuokkoset-tiimille tutuksi myös eilisaamun Uutisaamusta, jossa Valio-kohun alullepanija vieraili keskiviikkoaamuna.

– Mediassa on puhuttu aiheutetuista kohuista ja siitä, miten ihmiset vaativat muutosta. Todellisuudessa Twitterissä käydyssä keskustelussa ihmiset ovat mukana tässä vitsissä eikä kukaan ole oikeasti loukkaantunut, Yaşa sanoi Uutisaamussa.

Koska Yaşa itse suhtautuu teräviin julkaisuihinsa huumorilla, myös Vuokkoset päätti käyttää sitä aseenaan. 

– Selvitimme, mistä on kyse. Saimme viestin keskiviikkona iltapäivällä ja aloimme pienellä ryhmällä suunnitella Veikkoset-mallistoa.

Hanellin mukaan palaute, jota Vuokkoset on saanut tempauksensa myötä osakseen, on pääasiassa ollut vain ja ainoastaan positiivista. 

– Olemme joustava suomalainen brändi, jolla on mahdollisuus reagoida nopeasti. On hienoa, että ihmiset osasivat suhtautua vastaukseemme huumorilla, se tehtiin pilke silmäkulmassa, Hanell sanoo. 

Lue myös: Muistatko sinä vielä nämä? Suvi on kerännyt huikean kokoelman vanhoja karkkipakkauksia – tärkein aarre löytyi sattumalta: "Lempparini pienenä"

Myös toinen kuukautissuojia valmistava yritys syynin kohteena

Myös Always lukeutuu brändeihin, joka on joutunut aktivistien kampanjoinnin kohteeksi. Always-yhtiö ilmoitti viime syksynä poistavansa pakkauksistaan naissukupolvea kuvaavan Venus-symbolinsa tämän vuoden aikana. 

Tuolloin seksuaalivähemmistöjen edustajat kokivat, että naissymbolin käyttäminen on ongelmallista, koska kuukautiset eivät koske kaikkia naisia. 

Hanell sanoo, että mitä todennäköisemmin Vuokkosten ei tarvitse ryhtyä muuttamaan pakkauksiaan, sillä suomalaisbrändin pakkaukset ovat hänen mukaansa sukupuolineutraaleja.

Hanellin mukaan Vuokkosten mainoksissa tullaan näkemään jatkossakin enimmäkseen naisia, sillä onhan kuukautiset ajanjakso, joka toistuu ihmisellä, jolla on fysiologisesti siihen mahdollisuus, tavallisemmin naisilla. 

– Toki, eihän sitä tiedä, jos tuotekehitys etenee ja lanseeraamme Veikkoset oikeasti, Hanell sanoo pilke silmäkulmassaan viitaten tempauksen saamaan positiiviseen palautteeseen. 

Vuokkoset VeikkosetVuokkoset kehitti kuvitteellisen Veikkoset-malliston – pitäisikö Veikkoset oikeasti saada kauppojen hyllyille?

Tärkeä ja ajankohtainen aihe

Jos ja kun puhutaan vakavissaan, Hanell kertoo, että Vuokkosissa on jo jonkin aikaa keskustellut siitä, että myös kuukautissuojista tunnetun yrityksen on tehtävä pieniä viilauksia muun muassa viestinnän suhteen. 

– Tämä on tärkeä ja ajankohtainen puheenaihe. Olemme käyneet keskustelua siitä, miten on sopivaa puhutella kohdeyleisöjämme. Haluamme ottaa huomioon erilaiset ihmisryhmät, Hanell vakuuttaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lue myös: Muotijätti Calvin Klein ihastuttaa tasa-arvoa puolustavalla kampanjallaan – mainoskasvona muun muassa transsukupuolinen Jari

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Osittaislähteet: Verkkouutiset, Anter Yaşa/Facebook

Lisää aiheesta:

Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Suomalaisyritys lanseeraa tamponin miehilleBalenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Valio aikoo muuttaa Turkkilaisen jugurttinsa purkin kuvaa: "Haluamme poistaa stereotypiat – emme ole olleet riittävän nopeita muutoksen kanssa"Tunnettu kuukautissuojamerkki poistaa paketistaan viittaukset naisiin – somekeskustelu räjähti uutisestaNahkaliike aiheutti kohun Facebookissa – ”Meidän nurkissa ei sateenkaaret rehota"
Yritykset ja bränditRasismiSeksuaalivähemmistötValioNaisetMiehetIhmisoikeudetHyvän mielen jututLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit
  • 19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen19:52
    Rakkaus

    Ennen kirjoitettiin rakkauskirjeitä, nykyisin selataan Tinderiä – onko rakastuminen muuttunut?