Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"

Stereotypioita siivotaan urakalla pois brändeistä – ehkäiseekö ilmiö rasismia? 8:29
Stereotypioita siivotaan urakalla pois brändeistä – ehkäiseekö ilmiö rasismia? Näin brändikohuista keskusteltiin Uutisaamussa.

Kun Valion jogurttipurkkiin suunnatun kohun pöly on laskeutumassa, seuraava suomalaisbrändiin kohdistuva myräkkä ilmoittelee varovasti tulostaan. Tällä kertaa aktivisti sai kuitenkin samalla mitalla takaisin – siis vitsillä. 

Tiettävästi Yhdysvalloissa alkunsa saanut, niin sanottu cancel culture on rantautunut myös suomalaisten keskuuteen. 

Kyseistä ilmiötä harjoittava henkilö kokee, että jonkin yrityksen tai brändin ulkoasu tai markkinointi ja viestintä on toteutettu rasistisesti, jotain ihmis- tai seksuaalivähemmistöryhmää loukkaavasti. 

Cancel culture on saanut maailmalla myös sarkastisen sävyn, jolloin asioista loukkaannutaan – mutta "läpällä" – ja viesti tuodaan esiin huumorin keinoin.  

Esimerkiksi legendaariset kettukarkit, perinteikkäät maitopurkit ja kananmunakennot sekä Geisha-suklaa ovat olleet tällaista sarkastista loukkaantumista harjoittavien "silmätikkuina". 

Jos tviitti ei näy, voit katsoa sen täältä

Viimeisimpänä kohun keskiössä on ollut Valion turkkilainen jogurtti, jonka pakkaus uudistetaan yhdestä vitsitviitistä lähteneen keskustelun jälkeen.

Syötävien tuotteiden lisäksi vastaavanlainen toiminta on kohdistunut nyt myös kuukautissuojia tuottavaan suomalaisyritykseen, Vuokkosiin. 

– Miksi teidän mainoksissa, tuotepaketeissa ja nettisivuilla esiintyy vain naisoletettuja henkilöitä? Olen tosi loukkaantunut ja itkin eilen koko päivän nähtyäni, kuinka transfobisesti toimitte, kansalaisaktivistina ja bloggaajana tunnettu Anter Yaşa laukoo Facebook-päivityksessään.

– Haluaisin toivottaa teidätkin 2020-luvulle ja ymmärtämään, että myös miesoletetut voivat saada kuukautiset. Voin henkilökohtaisesti tulla poseeraamaan uusiin tuotekuviin!, hän jatkoi.  

Näin Vuokkoset reagoi viestiin

Vuokkosten markkinointijohtaja Katarina Hanell sanoo MTV Uutisille, ettei heidän tuotettaan sekä niihin liittyvään mainontaan ja viestintään syyttävä viesti tullut heille kovin suurena yllätyksenä – olihan vastaavanlaista tapahtunut muillekin suomalaisyrityksille ja -brändeille. 

Sen sijaan, että suomalaisyritys olisi aloittanut sanasodan tai ryhtynyt radikaaleihin toimenpiteisiin, Vuokkosissa asiaan suhteuduttiin kepeästi, huumorin sävyttämänä. 

– Hei! Nyt olemme Veikkolassa tehneet ahkerasti kehitystyötä yötä myöten ja suunnittelimme tällaisen Veikkoset-malliston. Toivottavasti tykkäät! Iloisin kesäterveisin Vuokkoset, eikun Veikkoset, yritys kirjoitti aktivisti-bloggaajan julkaisuun kuvan kera. 

Näin tempaukseen reagoitiin

Yaşa oli tullut Vuokkoset-tiimille tutuksi myös eilisaamun Uutisaamusta, jossa Valio-kohun alullepanija vieraili keskiviikkoaamuna.

– Mediassa on puhuttu aiheutetuista kohuista ja siitä, miten ihmiset vaativat muutosta. Todellisuudessa Twitterissä käydyssä keskustelussa ihmiset ovat mukana tässä vitsissä eikä kukaan ole oikeasti loukkaantunut, Yaşa sanoi Uutisaamussa.

Koska Yaşa itse suhtautuu teräviin julkaisuihinsa huumorilla, myös Vuokkoset päätti käyttää sitä aseenaan. 

– Selvitimme, mistä on kyse. Saimme viestin keskiviikkona iltapäivällä ja aloimme pienellä ryhmällä suunnitella Veikkoset-mallistoa.

Hanellin mukaan palaute, jota Vuokkoset on saanut tempauksensa myötä osakseen, on pääasiassa ollut vain ja ainoastaan positiivista. 

– Olemme joustava suomalainen brändi, jolla on mahdollisuus reagoida nopeasti. On hienoa, että ihmiset osasivat suhtautua vastaukseemme huumorilla, se tehtiin pilke silmäkulmassa, Hanell sanoo. 

Myös toinen kuukautissuojia valmistava yritys syynin kohteena

Myös Always lukeutuu brändeihin, joka on joutunut aktivistien kampanjoinnin kohteeksi. Always-yhtiö ilmoitti viime syksynä poistavansa pakkauksistaan naissukupolvea kuvaavan Venus-symbolinsa tämän vuoden aikana. 

Tuolloin seksuaalivähemmistöjen edustajat kokivat, että naissymbolin käyttäminen on ongelmallista, koska kuukautiset eivät koske kaikkia naisia. 

Hanell sanoo, että mitä todennäköisemmin Vuokkosten ei tarvitse ryhtyä muuttamaan pakkauksiaan, sillä suomalaisbrändin pakkaukset ovat hänen mukaansa sukupuolineutraaleja.

Hanellin mukaan Vuokkosten mainoksissa tullaan näkemään jatkossakin enimmäkseen naisia, sillä onhan kuukautiset ajanjakso, joka toistuu ihmisellä, jolla on fysiologisesti siihen mahdollisuus, tavallisemmin naisilla. 

– Toki, eihän sitä tiedä, jos tuotekehitys etenee ja lanseeraamme Veikkoset oikeasti, Hanell sanoo pilke silmäkulmassaan viitaten tempauksen saamaan positiiviseen palautteeseen. 

Tärkeä ja ajankohtainen aihe

Jos ja kun puhutaan vakavissaan, Hanell kertoo, että Vuokkosissa on jo jonkin aikaa keskustellut siitä, että myös kuukautissuojista tunnetun yrityksen on tehtävä pieniä viilauksia muun muassa viestinnän suhteen. 

– Tämä on tärkeä ja ajankohtainen puheenaihe. Olemme käyneet keskustelua siitä, miten on sopivaa puhutella kohdeyleisöjämme. Haluamme ottaa huomioon erilaiset ihmisryhmät, Hanell vakuuttaa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat