Tunnettu kuukautissuojamerkki poistaa paketistaan viittaukset naisiin – somekeskustelu räjähti uutisesta

Onko sinulla runsaat kuukautiset? Nämä ongelmat tunnistat varmasti 1:19
Videolla ongelmia, jotka jokainen runsaista kuukautisista kärsivä tunnistaa.

Kuukautissuojiin erikoistunut Always-yritys kertoi Twitterissä poistavansa loppuvuodesta naiseuteen liittyvät symbolit tuotteidensa pakkauksista. Asiasta uutisoi muun muassa The Mirror

Tämän vuoden kesäkuussa transsukupuolisten oikeuksia ajava aktivisti Ben Sanders otti yhteyttä Always-kuukautissuojamerkkiin ja kysyi heiltä kysymyksen: 

– Miksi teidän pakettinne ovat täynnä naisiin viittaavia merkkejä?

Kävi ilmi, että Ben ei ollut ainoa, jota kysymys mietitytti. Esimerkiksi Melly Bloom -niminen käyttäjä ihmetteli Twitterissä, miksi naiselliset symbolit ovat välttämättömiä kuukautissuojien pakkauksissa. 

– On paljon sukupuolettomia ja transsukupuolisia henkilöitä, jotka silti joutuvat käyttämään tuotteitanne. Ihan vain tiedoksenne!

"Ilolla esittelemme..."

Always-yritys otti keskustelun huomioon. Yritys vastasi kirjeellä Sandersille, jossa he kertoivat seuraavasta askeleestaan. Kirjeessään Alwaysin tiimin Sheryl paljasti, että yritys aikoo poistaa sukupuolittuneet viittaukset kuukautissuojien pakkauksista.

– Ben, haluaisimme vastata teidän viestiinne koskien Alwaysin kuukautissuojien pakkauksia. Kuuntelimme teitä, ja meidän markkinointitiimimme on keksinyt ratkaisun! Ilolla esittelemme uuden pakkauksen, jossa ei ole naisiin viittaavia symobleita.

Sheryl kertoo uusien pakkausten tulevan käyttöön joulukuussa, mutta vanhoja pakkauksia voi toki löytyä yhä kaupan hyllyiltä jonkin aikaa.

Somekeskustelu puolesta ja vastaan käy kiivaana

Ben, Melly ja useat muut ihmiset iloitsivat uutisesta. Moni otti Twitterissä uudistuksen lämpimästi vastaan.

– Ymmärrän tyttövoimaa, mutta yrittäkää te ymmärtää, että on myös meitä transmiehiä, joilla on kuukautiset, eräs Twitter-käyttäjä kommentoi.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Keskustelu kääntyi kuitenkin myös toiseen suuntaan. Useat naiset olivat tyytymättömiä uuteen ratkaisuun ja sanoivat sosiaalisessa mediassa julkistuksen ”eliminoivan naisen biologian”. Feministi aktivisti Julie Bindel kommentoi Daily Mail -sivustolle pakkausten uutta ulkoasua:

– Mehän nyt liikumme eteenpäin naisen biologian täydellisessä katoamisessa. Feministit ovat vuosikausia käyttäneet naisellisia symboleita. Tämä on puhdasta pelkuruutta.

Twitter suorastaan räjähti keskustelusta. Eräs Caroline-niminen käyttäjä kertoi jatkossa boikotoivansa Alwaysin tuotteita.

– Always-merkkiä boikotoidaan perheessäni, jossa on viisi naista. Miehillä ei voi olla kuukautisia. Lopettakaa naisten pois pyyhkiminen.

– Milloin mikään yritys seisoo naisten puolella? kommentoi eräs toinen käyttäjä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä

– Naiset on virallisesti pyyhitty kuukautissuojista. Onko mitään paikkaa, missä olisi sallittua olla näkyvissä? Olen ostanut Alwaysin tuotteita 10-vuotiaasta asti. Älkää hävittäkö ihmisiä, jotka ostavat tuotteitanne. Tai hävitätte myös ostovoimanne, Vicki kommentoi.

"Jatkamme samaa linjaa"

Lopulta Always-merkin omistava Protect & Gamble (P&G)-yhtiö otti osaansa keskusteluun.

– Yli 35 vuotta Always on aina juhlistanut tyttöjä ja naisia, ja me jatkamme yhä samaa linjaa, kommentoi P&G:n edustaja.

– Me olemme myös sitoutuneet puolustamaan monipuolisuutta. Kun kuulimme kuinka moni eri sukupuolesta ja ikäryhmästä puhui aiheesta, ymmärsimme, että kaikki, joilla on kuukautiset ja jotka käyttävät kuukautissuojia, eivät kuitenkaan identifoi itseään naiseksi.

Edustaja kertoo Always-yrityksen päivittäneen pakkauksen suunnittelun, jotta kaikki tuntisivat olonsa mukavaksi kuukautisten aikana. 

– Meidän tavoitteemme on, että kukaan ei menetä itseluottamustaan murrosiässä ja teemme työtä sen saralla esimerkiksi meidän murrosikäkampanjoidemme kautta.

Lue myös:

    Uusimmat