Valio aikoo muuttaa Turkkilaisen jugurttinsa purkin kuvaa: "Haluamme poistaa stereotypiat – emme ole olleet riittävän nopeita muutoksen kanssa"

Valion turkkilaisen jogurtin pakkaus saa uuden ilmeen – brändi- ja vastuullisuusjohtaja kertoo, miksi tuotteen ulkoasuun on tehtävä muutoksia 6:42
Katso videolta, mitkä pakkaukset ovat viime aikoina muuttumassa stereotyyppisyyden vuoksi.

Valio on aikeissa uudistaa turkkilaisen jugurttinsa purkin. Asia tuli ilmi torstaina Twitterissä, kun Twitter-käyttäjä kyseenalaisti Valion Turkkilaisessa jugurttipurkissa näkyvän turkkilaismiehen rasistiseksi ja stereotyyppiseksi.

Jugurttipurkin miehellä on päässään fetsi-päähine, joka oli Turkissa käytössä 1920-luvulle, jolloin Turkin entinen presidentti Kemal Atatürk kielsi päähineen käytön. Jäljennöstä päähineestä myydään kuitenkin edelleen esimerkiksi Turkissa matkaileville turisteille.


Valio kertoi vastauksessaan suunnittelevansa uudenlaista pakkausta. Valion twiitin mukaan fetsin käyttöä kuvassa ei ole ”piirrosta tehdessä ymmärretty kyseenalaistaa”.




Valion brändi- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies kertoo MTV Uutisille, että Turkkilaisen jugurtin muutossuunnitelmat ovat olleet jo ennen Twitter-keskustelua pidemmän aikaan Valiolla tekeillä. Hän kuitenkin myöntää, että muutos ei ole tapahtunut tarpeeksi nopeasti.

– Emme ole olleet riittävän nopeita tämän muutoksen kanssa, mutta muutos tulee syksyn aikana.

– Olemme viimeisen vuoden aikana tehneet ihmisoikeusvaikutusten arviointia ja päivittäneet tämän pohjalta markkinointipolitiikkaamme. Emme edistä kansalaisuuteen ja uskontoon perustuvaa häirintää ja syrjintää, vaan haluamme kaikessa toiminnassa edistää tasa-arvoa. Ei ole pelkästään kyse pakkauksista ja tuotteistosta, vaan koko markkinoinnista.

"Emme halua olla Twitter-keskustelujen heittelemänä"

Tuotepakkausten nimet ja niiden muuttamiset ovat herättäneet paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa.

– Brändien muutokset herättävät aina kommentointia puolesta ja vastaan. Emme halua olla Twitter-keskustelujen heittelemänä, vaan katsomme rauhassa ja harkiten brändejämme. Stereotypiat haluamme luonnollisesti poistaa.

Hiekkamies kertoo, että keskustelu tuotteiden nimistä on tuonut ilmi sen, kuinka monenlaisia tulkintoja eri kuvat ja nimet voivat herättää.

– Meidän pitää jatkossa kiinnittää tarkemmin huomiota siihen, mitä eri kuvat ja nimet tarkoittavat eri ihmisryhmille.

Kysymys jugurtista olikin sarkasmia

Monet muutkin yritykset ovat päättäneet uudistaa tuotteitaan viimeaikaisten rasisminvastaisten keskustelujen seurauksena.  

Esimerkiksi aiemmin tällä viikolla uutisoitiin, että Pingviini-brändin Eskimo-jäätelöpuikko saa uuden nimen. Myös Uncle Ben’s -riisipakkauksista poistetaan tummaihoisen viljelijän kuva.

Twitterissä jugurttipurkin kuvasta kysynyt käyttäjä kuitenkin vastauksen saatuaan kertoi kysymyksensä olleen sarkasmia. 

Asiasta uutisoi ensin Iltalehti.

Katso koko Hiekkamiehen koko keskustelu yllä olevasta videosta.

Lue myös:

    Uusimmat