Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Valio aikoo muuttaa Turkkilaisen jugurttinsa purkin kuvaa: "Haluamme poistaa stereotypiat – emme ole olleet riittävän nopeita muutoksen kanssa"

6:42Valion turkkilaisen jogurtin pakkaus saa uuden ilmeen – brändi- ja vastuullisuusjohtaja kertoo, miksi tuotteen ulkoasuun on tehtävä muutoksiaKatso videolta, mitkä pakkaukset ovat viime aikoina muuttumassa stereotyyppisyyden vuoksi.
Julkaistu 27.06.2020 15:45

MTV UUTISET

Valio on aikeissa uudistaa turkkilaisen jugurttinsa purkin. Asia tuli ilmi torstaina Twitterissä, kun Twitter-käyttäjä kyseenalaisti Valion Turkkilaisessa jugurttipurkissa näkyvän turkkilaismiehen rasistiseksi ja stereotyyppiseksi.

Jugurttipurkin miehellä on päässään fetsi-päähine, joka oli Turkissa käytössä 1920-luvulle, jolloin Turkin entinen presidentti Kemal Atatürk kielsi päähineen käytön. Jäljennöstä päähineestä myydään kuitenkin edelleen esimerkiksi Turkissa matkaileville turisteille.

Jugurtti Valio handout

Valio kertoi vastauksessaan suunnittelevansa uudenlaista pakkausta. Valion twiitin mukaan fetsin käyttöä kuvassa ei ole ”piirrosta tehdessä ymmärretty kyseenalaistaa”.

Valion brändi- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies kertoo MTV Uutisille, että Turkkilaisen jugurtin muutossuunnitelmat ovat olleet jo ennen Twitter-keskustelua pidemmän aikaan Valiolla tekeillä. Hän kuitenkin myöntää, että muutos ei ole tapahtunut tarpeeksi nopeasti.

– Emme ole olleet riittävän nopeita tämän muutoksen kanssa, mutta muutos tulee syksyn aikana.

– Olemme viimeisen vuoden aikana tehneet ihmisoikeusvaikutusten arviointia ja päivittäneet tämän pohjalta markkinointipolitiikkaamme. Emme edistä kansalaisuuteen ja uskontoon perustuvaa häirintää ja syrjintää, vaan haluamme kaikessa toiminnassa edistää tasa-arvoa. Ei ole pelkästään kyse pakkauksista ja tuotteistosta, vaan koko markkinoinnista.

"Emme halua olla Twitter-keskustelujen heittelemänä"

Tuotepakkausten nimet ja niiden muuttamiset ovat herättäneet paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa.

– Brändien muutokset herättävät aina kommentointia puolesta ja vastaan. Emme halua olla Twitter-keskustelujen heittelemänä, vaan katsomme rauhassa ja harkiten brändejämme. Stereotypiat haluamme luonnollisesti poistaa.

Hiekkamies kertoo, että keskustelu tuotteiden nimistä on tuonut ilmi sen, kuinka monenlaisia tulkintoja eri kuvat ja nimet voivat herättää.

– Meidän pitää jatkossa kiinnittää tarkemmin huomiota siihen, mitä eri kuvat ja nimet tarkoittavat eri ihmisryhmille.

Kysymys jugurtista olikin sarkasmia

Monet muutkin yritykset ovat päättäneet uudistaa tuotteitaan viimeaikaisten rasisminvastaisten keskustelujen seurauksena.  

Esimerkiksi aiemmin tällä viikolla uutisoitiin, että Pingviini-brändin Eskimo-jäätelöpuikko saa uuden nimen. Myös Uncle Ben’s -riisipakkauksista poistetaan tummaihoisen viljelijän kuva.

Twitterissä jugurttipurkin kuvasta kysynyt käyttäjä kuitenkin vastauksen saatuaan kertoi kysymyksensä olleen sarkasmia. 

Asiasta uutisoi ensin Iltalehti.

Katso koko Hiekkamiehen koko keskustelu yllä olevasta videosta.

Lue myös: Kosmetiikkajätti L'Oreal poistaa tuotteistaan valkaisemiseen ja vaaleuteen liittyvät sanat

Lisää aiheesta:

Eskimo-jäätelön uusi nimi tyrmättiin somessa – kukaan ei kysynyt pingviineiltä: "Ehdotan uutta nimeä: Jäädytetty maito puutikun ympärillä"Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Yksi twiitti sai Valion muuttamaan jogurttipurkin etikettiä – Anter Yaşan mukaan kyse oli vitsistä: "Turkkilaiset kaverini ovat todellisuudessa nauraneet asialle"Tunnettu kuukautissuojamerkki poistaa paketistaan viittaukset naisiin – somekeskustelu räjähti uutisesta"Stockmann pitää lapset 1950-luvulla" – lasten pyjamamainoksesta someraivo, Stockmann myöntää epäonnistuneensaLidl kohun keskellä: Suomessakin myytävässä tuoteryhmässä kyseenalainen yksityiskohta – oletko huomannut?
Tasa-arvoRasismiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tasa-arvo
  • 24.10.11:43
    Miehet

    Suomalaisen Klubin naisettomuus myrskyn silmässä: Nyt johtokunta uhkaa erolla

  • 18.10.14:29
    Kotimaa

    Helsingin Suomalaisessa Klubissa kuohuu – kiista naisten jäsenyydestä jatkuu

  • 16.10.08:00
    Harrastukset

    Tutkija huolestui seurakyselyn tuloksista: "Yritetäänkö Suomessa edes päästä lain tavoitteisiin?"

  • 16.10.05:15
    Harrastukset

    Jättiselvitys paljasti lasten epätasa-arvon harrastuksissa

  • 11.10.14:08
    Naiset

    Johanna Oras muistaa hetken, jolloin oppi taistelemaan takaisin: "Sen jälkeen suut menivät suppuun"