Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
8:29Stereotypioita siivotaan urakalla pois brändeistä – ehkäiseekö ilmiö rasismia?Ehkäiseekö brändityönä tehtävä stereotypioiden siivoaminen rasismia? Katso koko haastattelu.
Julkaistu 01.07.2020 09:39

Ida-Liina Huurtela

ida-liina.huurtela@mtv.fi

Valion jugurttipurkin stereotypiasta vitsailleen bloggaajan mukaan pakkauksen logon muuttamisella ei ole tekemistä rasismin kitkemisen kanssa.

Valio on päätynyt uudistamaan turkkilaisen jugurttinsa pakkauksen. Syynä on turkkilaissyntyisen toimittajan, kansalaisaktivistin ja bloggaajan Anter Yaşan viime viikkoinen twiitti, jossa hän kyseenalaisti jugurttipurkin logona olevan turkkilaisen miehen olevan rasistinen ja stereotyyppinen.

Tästä on kyse: Valio aikoo muuttaa Turkkilaisen jugurttinsa purkin kuvaa: "Haluamme poistaa stereotypiat – emme ole olleet riittävän nopeita muutoksen kanssa"

Yaşa kertoo Uutisaamun Ivan Puopolon haastattelussa, että twiitti oli tarkoitettu vitsiksi.

– Mediassa on puhuttu aiheutetuista kohuista ja siitä, miten ihmiset vaativat muutosta. Todellisuudessa Twitterissä käydyssä keskustelussa ihmiset ovat mukana tässä vitsissä eikä kukaan ole oikeasti loukkaantunut,  Yaşa kertoo.

– Turkkilaiset kaverini ovat todellisuudessa nauraneet tälle asialle, hän jatkaa. 

Konkreettisia tekoja rasismia vastaan vai ilmaista brändimainontaa?

Yksi twiitti sai Valion muuttamaan jogurttipurkin etikettiä – Anter Yaşan mukaan kyse oli vitsistä: "Turkkilaiset kaverini ovat todellisuudessa nauraneet asialle"

Yaşa ei ole yllättynyt siitä, että Valio suhtautui asiaan vakavasti ja päätti uudistaa jugurttipurkin logon.

 – Ajan henki tuntuisi oleva se, että sijaisloukkaannutaan isosti ja pyritään hyvittelemään asiaa.

Yaşa ei usko, että jugurttipurkin logon muuttaminen auttaisi oikeasti rasismin kitkemisessä. Hänen mielestään tässä tapauksessa Valio on saanut ilmaista mainosta brändityölleen.

Lue myös: Belgian kuningas pahoitteli siirtomaa-aikaisia raakuuksia ensimmäistä kertaa – miljoonia ihmisiä tapettiin sotaretkillä Afrikassa

Hänen mukaansa rasismin vastustaminen on konkreettisia tekoja, ei kuluttajan valintojen ohjailua.   

– Tämä on keksittyä rasismia eikä oikeaa rasismia. Parodiaa vastaan ei voi taistella ja uskoa taistelevansa rasismia vastaan, Yaşa summaa.

Hyvä tuote ei yksinään enää riitä

Bränditutkija Kirsti Lindberg-Repon mukaan jugurttipurkin muokkauksella on suuri vaikutus Valion brändille. 

– Yritys pyrkii luomaan positiivisia mielikuvia ja kiinnostavuutta brändin ympärille. Selviytyäkseen siitä brändin on muututtava samalla kun kuluttajat muuttuvat, hän sanoo.

Lindberg-Repon mukaan päätös on Valion kannalta hyvä.

Aiemmin brändimuutokset ovat olleet yrityslähtöisiä, mutta nykyään muutoksia tehdään kuluttajalähtöisesti. 

– Enää ei riitä, että tehdään hyvä tuote. Brändit ovat nykyään osa kulttuuria ja siksi tuotteiden on oltava hyväksyttyjä myös kuluttajakulttuurin näkökulmasta, Lindberg-Repo kertoo.

Lisää aiheesta:

Pöllöraati tuomitsee Orpon rasismikampanjan parodiaksi: Komediakirjoittajalta olisi liiankin epäuskottavaaHelsinkiläinen kahvila tarjoaa ilmaisen juoman kolmannen rokotteen ottajille – yrityksillä on oikeus ottaa kantaa, mutta missä menee syrjinnän raja?Jysk joutui kohun keskelle työntekijän rivon vitsin vuoksi – anonyymit somekäyttäjät tekevät cancel-ilmiöstä brändeille haastavan: "Moni yritys on heikoilla"Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Valio aikoo muuttaa Turkkilaisen jugurttinsa purkin kuvaa: "Haluamme poistaa stereotypiat – emme ole olleet riittävän nopeita muutoksen kanssa"Ikea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla"
RasismiAktivismiYritykset ja bränditValioKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Rasismi
  • 8.10.10:11
    Kotimaa

    Uutissuomalainen: Yhä useamman mielestä rasismi on merkittävä ongelma Suomessa – paitsi perussuomalaisten

  • 12.9.09:19
    Teemu Keskisarja

    Oikeusasiamies ei tutki Teemu Keskisarjan kohupuheita – useita kanteluja

  • 9.9.13:46
    Supo

    Supo muokkasi tekstiä väestönvaihtoteorian ja terrorismin yhteydestä

  • 7.9.12:06
    Koulu

    Hälyttäviä lukuja yläkoululaisten kokemasta rasismista: "Se on läsnä koko ajan"

  • 5.9.06:55
    Teemu Keskisarja

    Uutissuomalainen: Yhdenvertaisuusvaltuutettu pitää Teemu Keskisarjan puheita rasistisina