Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kun autoista hävisi 1990-luvulla yksi tietty varuste, lähti hintavien vaurioiden määrä nousuun

1:36Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissaNäin ammattilainen paikkasi Volkkarin tuulilasin.
Julkaistu 07.05.2021 06:34

Ville Järveläinen

Vakuutusyhtiö LähiTapiola muistuttaa, että autojen tuulilaseihin tulevat säröt ja jopa halkeamat yleistyvät aina keväisin. Pienellä varautumisella kalliita vahinkoja voi kuitenkin vähentää.

LähiTapiolan mukaan autojen lasivahinkojen lisääntymistä selittää ennen kaikkea kaksi asiaa.

– Takaroiskeläppien poistuminen on lisännyt kivien sekä varsinkin keväisin ja syksyisin nastojen iskemiä, LähiTapiola Idän hallintojohtaja Artturi Alaharjula kertoo yhtiön tiedotteessa.

Roiskeläpät olivat autoissa pakollinen varuste vuoteen 1995 asti. Nykyisin niitä näkee vain harvoin, vaikka monet niiden perään haikailevatkin.

Lue myös: Miksi tuulilasit hajoavat nykyään niin helposti?

– Myös leudot talvet vaikuttavat, kun talvirenkailla ajetaan enemmän paljailla teillä. Paljaalla tiellä nastoja irtoaa sekä nykyään yleistyneet kitkarenkaat nostattavat herkemmin ilmaan tien pinnassa olevia kiviä ja irronneita nastoja, Alaharjula jatkaa.

Muista tämä nyrkkisääntö

Lisääntyneet tuulilasivauriot näkyvät myös autokorjaamoiden arjessa, sillä uudempien autojen tuulilasikorjaukset vaativat ammattitaitoa ja laitteistoa.

Joensuussa sijaitsevan Incar-korjaamon aluejohtaja Kari Matikainen kertoo LähiTapiolan tiedotteessa, että pienen iskemän voi paikata ja korjata helposti huollossa. Iskemän levitessä halkeamaksi koko tuulilasi voidaan joutua vaihtamaan.

Lasin hintaan vaikuttaa auton merkki ja malli. Mitä harvinaisempi ja teknisempi lasi, sitä kalliimmaksi korjauskin tulee. Edullisimmillaan uuden tuulilasin saa alle 200 eurolla, mutta modernin auton monipuolisella tekniikalla varustettu tuulilasi maksaa helposti yli 1 000 euroa.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kahden euron kolikkoa pienemmän särön voi vielä korjata.

– Jos korjaukseen ei heti pääse, niin tuulilasitarralla tai millä tahansa läpinäkyvällä teipillä voi suojata iskemäkohdan. Silloin sinne ei pääse sisälle likaa tai kosteutta, joka laajentaisi halkeamaa, Matikainen toteaa.

Lue myös: Onko autosi tuulilasissa erikoisia mustia pilkkuja? Usko tai älä, mutta niillä on tärkeä tehtävä

Lähde: LähiTapiola

Lisää aiheesta:

Vakuutusyhtiö: Autojen lasivahinkoja sattuu eniten pääsiäisen tienoilla – oleellinen teko voi suojata vahingoiltaJos yhtään haluat varjella autoasi, pidät tällaisissa tilanteissa tavallistakin reilumman turvavälinHarmittomalta vaikuttava kauneusvirhe autossa voi tulla maksamaan toista tonniaYleistyvät vauriot piinaavat erityisesti uudemmilla autoilla ajavia – pienikin "pinkaus" voi maksaa toista tonniaEtelän lumeton talvi rikkonut tavallista enemmän tuulilaseja – kevään perinteistä vahinkopiikkiä ei tulla näkemäänJoka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"
AutotAuton viatAuton huoltaminenAutokorjaamotAutoilun kustannuksetAuton vakuutuksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 06:35
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen12:15
    Liikenneturvallisuus

    Auto poistettu liikennekäytöstä? Huomioi tämä: "Ei pidä missään tapauksessa..."

  • pe15:37
    Heijastimet

    Kuinka hyvin erilaiset heijastimet näkyvät pimeässä? Asiantuntijalta neuvo: "Sillä pääsee jo tosi pitkälle"

  • ti15:23
    Liikennevalvonta

    Autoilija ajoi Helsingissä kymmeniä metrejä pitkin jalkakäytävää – poliisi puuttui