Kuinka usein syöt ravintolaruokaa? Vastaus voi kertoa eliniästäsi

3:26
Myös napostelukulttuuri voi lihottaa ja altistaa sairauksille. Katso videolta, kuinka paljon suositut välipalat sisältävät sokeria.

Ravintolaruoan syöminen päivittäin yhdistettiin yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa suurempaan kuolleisuuteen.

Hyvin säännöllinen ravintolaruoan syöminen ei ole hyväksi terveydelle, esittää Journal of Academy of Nutrition and Dietetics -julkaisussa ilmestynyt tutkimus.

Tutkimuksessa tarkasteltiin yli 35 000 yhdysvaltalaista aikuista, jotka kertoivat syömistottumuksistaan ja ulkona syömisen yleisyydestä kyselylomakkeella.

15 vuoden seurannan aikana lähes 2800 osallistujaa kuoli. Noin 40 prosenttia kuolemista johtui sydän- ja verisuonitaudeista tai syövästä. Otettuaan huomioon muut kuolleisuuteen vaikuttavat tekijät – kuten iän, sukupuolen, sosioekonomisen taustan sekä painoindeksin – runsaan ulkona syömisen huomattiin olevan yhteydessä suurempaan kuolleisuuteen.

Kahdesti tai useammin päivässä ulkona syövät kuolivat todennäköisemmin mihin tahansa syyhyn, sydän- ja verisuonitauteihin sekä syöpään kuin harvemmin kuin kerran viikossa ulkona syövät.

Ravintolaruoka sisältää paljon energiaa, rasvaa ja suolaa

Tiedotteessa tutkijat huomauttavat, että vaikka osassa ravintoloista tarjotaan korkealaatuista ruokaa, monesti ravintoloissa ja etenkin pikaruokaravintoloissa syödään epäterveellisemmin kuin kotona. Myös annoskoot ovat isompia.

Ravintolaruoka sisältää usein enemmän energiaa, rasvaa ja suolaa kuin kotona valmistettu, totesi myös vuonna 2015 ilmestynyt yhdysvaltalaistutkimus. Lisäksi ravintolaruoassa tuppaa olemaan vähemmän hedelmiä, kasviksia, täysjyvää, kuituja sekä antioksidantteja.

Ilmiö on havaittu myös Suomessa. Vuonna 2008 tarkistetussa väitöstutkimuksessa havaittiin, että ravintolaruoka ei täytä ravitsemussuosituksia. Tutkimuksen mukaan monissa ravintola-annoksissa on liikaa rasvaa, runsaasti proteiineja ja liian vähän hiilihydraatteja.

Näin syöt terveellisesti ravintolassa

Ravintoloissa on toki mahdollista valita terveellisiä annoksia, ja terveellisyyttä painottavien ravintoloiden määrä on lisääntynyt.

Esimerkiksi tuhtien alkupalojen välttäminen, salaattien ja keittojen suosiminen, runsaskaloristen lisukkeiden korvaaminen kevyemmillä vaihtoehdoilla sekä alkoholin juomatta jättäminen ovat hyviä keinoja syödä ravintolassa terveellisemmin.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Katso videolta kolme hyödyllistä kikkaa ruokien maustamiseen.

1:01

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja