Ensi viikolla monet opiskelijat palaavat jälleen koulun penkille lähiopetukseen. Etenkin nuorille oppilaille yksi tärkeimmistä koulun aloitukseen liittyvistä riiteistä on uuden repun hankinta. Miten reppukauppa on poikkeuskevään jälkeen käynnistynyt?
Kaikkein innokkaimmin uutta reppua lähtevät hankkimaan pienet koululaiset sekä päiväkotiin suuntaavat lapset. Pienille lapsille suunnattujen reppujen myynti käynnistyy yleensä ensimmäisenä, eikä tämäkään vuosi ole poikkeus.
– Koulureppujen myynti käynnistyy perinteisesti jo heinäkuussa, ja niin on käynyt tänäkin vuonna, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Päivi Hole.
K-Citymarketin valikoimapäällikkö Tuula Greus puolestaan kommentoi, että ihmiset ovat heränneet reppujen ostoon tänä vuonna hieman normaalia myöhemmin. Ensimmäisenä liikkeelle ovat joka tapauksessa lähteneet pienten lasten reput.
– Ihmiset ovat hieman myöhemmin heränneet reppujen ostoon kuin aikaisempina vuosina. Siinä mielessä korona on varmaan vaikuttanut myyntiin, Greus pohtii.
Päivi Holen mukaan koronavirus vaikutti myynteihin negatiivisesti keväällä. Syksyn myynneissä sen vaikutuksia ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt.
– Heinäkuussa Prismoissa myyntimme kasvoi kahdeksan prosenttia suhteessa edellisvuoteen, joten ainakaan vielä syksyn osalta ei ole koronan vaikutusta näkyvissä, hän kertoo.
Tuula Greusin mukaan myöskään K-Citymarketeissa koronavirus ei ole vaikuttanut syksyn myyntimääriin etenkään pikkulasten reppujen kohdalla. Hän kuitenkin huomauttaa, että esimerkiksi osa korkeakouluista saattaa jatkaa etäopetusta syksylläkin, jolloin vanhemmat opiskelijat eivät tarvitse uutta reppua tai laukkua.