Tämä koulujen alusta tiedetään: Kouluvuosi alkaa ensi viikolla lähiopetuksena – moni käytännön asia yhä auki

Koulut alkavat ensi viikolla — millaiseksi muodostuu koulujen lukuvuosi poikkeuksellisen kevään jälkeen? 32:14
Katso video: Opetushallitus kertoi, millaiseksi muodostuu koulujen lukuvuosi poikkeuksellisen kevään jälkeen

Opetushallitus kertoi järjestämässään tiedotustilaisuudessa alkavan lukukauden suunnitelmista. Oppilaat ja opiskelijat palaavat kouluihin ensi viikolla.

Opetus peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa jatkuu lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinosen ja johtaja Anni Miettusen mukaan ensi viikolla käynnistyvän syyslukukauden aikana pyritään ottamaan kiinni kevään aikana syntyneitä hyvinvoinnin ja oppimisen puutteita.

Kaksi kuukautta kestänyt etäopetusjakso koski kaikkia oppiasteita. Peruskouluissa lähiopetukseen palattiin kahden viikon ajaksi toukokuun lopussa.

Muuttuviin tilanteisiin reagoitava

Heinosen mukaan olennaista syksyn osalta on se, että koulut ja oppilaitokset pystyvät reagoimaan muuttuviin tilanteisiin mahdollisimman ripeästi.

Ratkaisevaa on myös koulujen ja kotien välinen viestintä.

– Kaikki on edelleen epävarmaa ja paras tapa sitä epävarmuutta poistaa on se, että viestitään mielummin liikaa kuin liian vähän.

Kouluissa tullaan noudattaan THL:n ja opetus- ja kulttuuriministeriön antamia ohjeistuksia. Ohjeita täsmennetään koulujen osalta vielä tämän viikon aikana.

Päätökset pohjautuvat tartuntalakiin

Heinosen mukaan koulutuksen järjestäjillä ja kouluilla tulee olla suunnitelma siitä, kuinka opetusta ja toimintaa toteutetaan, jos alueellinen tai kansallinen tautitilanne pahenee.

Tautitilanteen pahentuessa säädöksellisenä pohjana toimii tartuntalaki.

– Poikkeukselliset opetusjärjestelyt voivat tulla kysymykseen sitä kautta, että lain määrittämä viranomainen tekee päätöksen koulun osittaisesta tai kokonaisesta sulkemisesta tai muista rajoitustoimenpiteistä.

Ratkaisuja pyritään tekemään Heinosen mukaan paikallisesti. Ratkaisut voivat koskea esimerkiksi yksittäisiä ryhmiä tai luokkia.

Laajempien riskien kohdalla rajoitukset voivat koskea kokonaisia kouluja tai jopa kuntia. Rajoittavia toimenpiteitä niin ajallisesti kuin alueellisestikin pyritään toteuttamaan niin, että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa oppimisille.

– Myös näissä tilanteissa oppilaan oikeus opetukseen ja turvalliseen oppimisympäristöön tulee kyetä takaamaan.

Lue myös:

    Uusimmat