Suomalaiset kuuntelevat yhä runsaasti radiota. Koronavuosi ja etätöihin siirtyminen siirsi kuuntelua autoista koteihin.
Peräti yhdeksän kymmenestä suomalaisesta kuuntelee radiota. Radion kuulijamäärien mittaamiseen ja seurantaan erikoistuneen Finnpanelin mukaan myös nuoret ovat pysyneet radion taajuuksilla. Kolmasosa alle 25-vuotiaista kuuntelee radiota viikoittain.
– Radio on osa ihmisten arkea. Mitkään muutokset eivät muuta sitä käyttäytymistä.
Koronapandemia muutti kuunteluaikaa
Koronaviruspandemia siirsi suomalaisten kuunteluaikaa aamusta hieman myöhemmälle. Myös kuunteluympäristö siirtyi autoista koteihin, kun moni suomalainen aloitti etätyöt viime keväänä.
– Ihmisten rytmi on muuttunut, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun kuvailee.
Kaupallisen radion puolella pandemia näkyi mainosmyynnissä. RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller kuvailee muutosta dramaattiseksi.
Möller osaa katsoa pandemiatilannetta myös myönteisestä näkökulmasta. Toimitusjohtajan mukaan radio toi kuuntelijoilleen pandemian keskelle paljon hyvää.
– Radio toi muuta ajateltavaa vaikeiden aikojen ja koronan keskelle.