Kommentti: Renault-uutuus kävi Passatin kimppuun – mitä sanoo Volkkari-kuljettaja?

Renault Talisman - kaunis katsoa 0:59

Renault Talisman on uutuus, jonka on sanottu haastavan Volkswagen Passatin suurten perheautojen segmentissä. Passat-kuljettajana päätin kokeilla, onko Rellusta päästökohussa rypeneen VW:n lippulaivamallin haastajaksi.

Renault Talisman
dCi 160 Twin Turbo EDC-aut
Intens 4Control

Hinta alk. 28 690
Koeajoauton hinta 46 562,57 e
Teho 160 hv
Vääntö 380 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h 9,4 s
Kulutus 4,5 l EU yhd.
Päästöt 118 g/km

Rellusta liikkuu yhä monta negatiivista autoilulegendaa, mutta harva niistä pitää paikkansa. Silti Passat-kuskina koeajoon astellessa takaraivossa pamppailee ennakkoluulo siitä, että ei tämä Talismankaan voi Passatin veroinen olla.

Ulkonäkö

Ulkonäköä tarkastellessa tunne on tämä: Rellu on tehnyt ulkoisesti upean auton, joka on konservatiivista Passatia karkimpi ja kokonaisuutena ehkäpä jopa lievästi tyylikkäämpi saksalaisverrokkiin nähden. Kromin kanssa ei ole säästelty ja Renaultiin se sopii.

Ensifiilis Rellu Talismaniin astuessa on hyvä. Laatuvaikutelmaa on mukavasti, yksityiskohtiin on satsattu ja esimerkiksi osin grafiikalla toteutettu mittaristo miellyttää silmää. Myös sisävalaistus on komeata katseltavaa ja värin voi vaihtaa oman mielensä mukaan.

En pidä muotoilun selkeästä yhteneväisyydestä Citroeniin. Aiemmin Renault näytti Renaultilta, ja vaikka aina muotoilu ei osunut nappiin, oli Renaultilla oma luonteensa. Esimerkiksi vanteet ovat tässä Talisman-yksilössä kuin suoraan Citikan katalogista – ei miellytä Volkkarikuljettajaa.

Käyttötuntuma

Kosketusnäyttö on suuri ja painikkeet sen vierellä näyttävät selkeiltä. Miinusta ohjaamoilmeessä tulee koruttomasta fiiliksestä näytön ympärillä: nappulat ja materiaalit ovat halvan näköisiä, ja painikkeiden pintaan ja näytölle jää heti selvät jäljet sormenpäistä.

Ajaminen tuntuu Passatiin nähden heppoiselta. Auto on todella kevyt ohjattava, mutta samalla tuntuma renkaisiin ja tiehen on kateissa. Parhaan fiiliksen löydän Sport-ajomoodilla, ohjaus muuttuu hieman raskaammaaksi ja tuntumaa on enemmän.

Talismanin ratti sopii ison kouran kuljettajalle Passatia spagettirattia paremmin. Renault on valinnut malliinsa paksumpikehäisen ohjauspyörän kuin saksalaiskilpailija.

Äänimaailma

Talisman on Passatia meluisampi ajoäänien suhteen – etenkin moottoritienopeuksissa. Koeajoauton lisävaruste, Bosen valmistama äänentoistojärjestelmä, ei vakuuta. Passattini vakiomankka antaa paremmat äänet, hiljaisempi kabiinimelu palvelee myös radion- ja musiikin kuuntelijaa.

Erikoista

Tässä Talisman-mallissa on 4Control-ominaisuus, joka tarkoittaa auton kaikkien pyörien kääntyvyyttä. Ajomoodista riippuen 50, 60 tai 80 kilometrin tuntivauhtiin saakka takapyörät kääntyvät etupyörien suunnan vastaisesti ja näiden nopeuksien ylittyessä etupyörien suunnan mukaisesti.

Tällä saavutetaan hitaiden nopeuksien ajossa ketteryyttä ja nopeassa ajossa taas suuntavakautta tiukemmissakin mutkissa.

Yhteenveto

Renault Talisman on erittäin ranskalainen auto. Tällä tarkoitan sitä, että Talismanin toteutuksessa on noudatettu linjaa, joka hakee erikoisuuksia ja muunneltavuutta käytännössä jokaisella auton osa-alueella – kuten ranskalaismerkeillä on tapana.

Ajajalle moninaisuus ja erikoisuudet ovat samaan aikaan uhka ja mahdollisuus: aluksi tunne auton käytöstä on sekava, mutta ajan mittaan oma tapa löytyy varmasti.

Ulkonäkönsä puolesta Talisman hakkaa kaikki kilpailijansa. Muotoilussa yhdistyvät sopivalla sekoituksella kokeilevuus ja konservatiivisuus.

Auton hinta näillä varusteilla on mielestäni korkea. Arvio perustuu oletukseen, että Talismanin pitäisi viedä markkinaosuutta Passatilta ja muilta kilpailijoilta.

Talisman ei käännä tämän Passat-kuljettajan päätä muutoin, kuin ulkoisen olemuksensa puolesta.

Lue myös:

    Uusimmat