Koeajo: Jaguar F-Type – vikkelä kissa raapii neljällä tassullaan

Jaguar F-type on kaunis, nautinnollinen ajettava ja äänimaailma hakee vertaistaan. Nyt listan jatkeeksi voidaan lisätä vielä ympärivuotinen käytettävyys, kun mallistoon saapui nelivetoversio.

Jaguar F-Type S V6 Coupe AWD
Hinta alkaen 138 248 €

Tykkäsimme

  • Nelivedosta
  • Tavaratilasta

Emme tykänneet

  • Korkeasta omamassasta
  • Rengasäänistä

Neliveto on tarjolla sekä coupé-, että roadster-versioihin ja moottoriksi voi valita kompressoriahdetun V6:n tai V8:n. Jälkimmäisen ajoimme tuoreeltaan Saksassa, ja nyt oli vuorossa koeajo ”järkevämmällä” kuutoskoneella kotimaassa.

Sähköisesti ohjattu lamellikytkin tarjoaa voimasta etuakselille enimmillään puolet. Myöhästyneen talven takia, emme päässeet testaamaan autoa tositoimissa, mutta jo kuivallakin huomaa selvän eron takatuuppariin. Nelivetovetoversio on selvästi rauhallisemman ja vakaamman oloinen. Tähän on osaltaan vaikuttanut nelivedon tuoma 80 kilolla kasvanut omapaino. Nelivetoinen Jaguar F-Type ei olekaan mikään kevyt ballerina, sillä kevyemmän kuutosmoottorin vaaka heilahtaa 1674 kiloon. Siitä tullaankin auton huonoihin puoliin.

Neliveto ei ole yhtä ketterä ja hauska ajettava kuin takavetoinen malli. Siitä puuttuu petokissan arvaamaton luonne. Perä ei tahdo irtoa tiestä yrittämälläkään. Lisäpaino tekee autosta hieman raskaamman tuntuisen. Ratin takana jää kaipaamaan leikkisyyttä, joka tulee takatuupparissa vakiona. Ero on isompi kuin esimerkiksi Porsche 911:n takavedon ja nelivedon välillä.

Ajettavuudeltaan F-Type onkin GT–henkinen. Jousitus tasoittaa tehokkaasti tien epätasaisuudet ja pehmeästi toimiva ZF:n kasiportainen automaatti tekee ajamisesta leppoisaa. Parhaimmillaan kissa onkin lempeästi kaartelevilla avarammilla mutkateillä, joilla voi nauttia pakoputkiston upeasta ääniraidasta.

Pienemmällä rengastuksella F-Type olisi todennäköisesti myös hyvä matka-auto. Suomen karkea asvaltti saa melutason nousemaan häiritsevän kovaksi. Jotain kertoo sekin, että samaan aikaan koeajossa ollut superauto Audi R8 oli selvästi hiljaisempi.

Ohjaamo on simppeli, joskin ulkokuoren kaltaista wau-elämystä ei pääse syntymään. Nahkainen urheiluistuin tarjoaa hyvän ajoergonomian, ja muutenkin kaikki on toimii kuten pitääkin. Tavaratila imaisee yli 400 litraa, joten kaksipaikkaiseksi urheiluautoksi F-Type on myös yllättävän käytännöllinen.

Nelivetoisen mallin hinnat alkavat kompressoriahdetulla veekutosella 138248 eurosta. Hintaero takavetoiseen malliin on siis reilut 8000 euroa. Se on paljon rahaa, mutta toisaalta nelivetoinen Porsche 911 maksaa halvimmillaankin 165244 euroa.

Jaguar F-Type S V6 Coupe AWD
Moottori 2995 cm3, mekaanisesti ahdettu V6
Teho 250 kW (380 hv) / 6 500
Vääntö 460 Nm / 3 500–5000
0-100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 275 km/h
EU-kulutus 8,4 l/100 km
CO2-päästöt 199 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 923 mm, korkeus 1 314 mm, akseliväli 2 622 mm
Omamassa 1 674 kg
Tavaratila 407 l

Lue myös:

    Uusimmat