Hyundain ja Kian uutuusmallit ovat ensimmäisiä huippunopean lataamisen mahdollistavalla 800 voltin sähköjärjestelmällä varustettuja noin 50 000 euron hintaisia sähköautoja. Kauppalehti kertoo talvella suoritettujen lataustestien kuitenkin osoittaneen, että niiden tehokkaan pikalatauksen toimivuudessa on vakavia puutteita. Valmistajat tutkivat autojensa latautumista kylmissä olosuhteissa.
Hyundai Ioniq 5:n paras latauksen vastaanottokyky on 220 kilowattia, ja Kia EV6:n 240 kilowattia. Tällaisia lukemia on nähty aiemmin lähinnä
Tesloissa sekä rutkasti kalliimmissa autoissa, kuten Audi e-tron GT:ssä ja Porsche Taycanissa.
Kauppalehden saamien lukijapalautteiden, netin sähköautofoorumeiden sekä lehden toimittajien omien havaintojen perusteella huippulukemista jäädään kuitenkin talvikeleillä kauas.