Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KL: Hyundain ja Kian uusissa sähköautoissa mystisiä talviongelmia – valmistajat selvittävät

1:13Hyundain uusi sähköautobrändi Ioniq esitteli ensimmäisen mallinsaTältä näyttää Hyundai Ioniq 5.
Julkaistu 22.12.2021 11:42

Ville Järveläinen

Hyundain ja Kian uutuusmallit ovat ensimmäisiä huippunopean lataamisen mahdollistavalla 800 voltin sähköjärjestelmällä varustettuja noin 50 000 euron hintaisia sähköautoja. Kauppalehti kertoo talvella suoritettujen lataustestien kuitenkin osoittaneen, että niiden tehokkaan pikalatauksen toimivuudessa on vakavia puutteita. Valmistajat tutkivat autojensa latautumista kylmissä olosuhteissa.

Hyundai Ioniq 5:n paras latauksen vastaanottokyky on 220 kilowattia, ja Kia EV6:n 240 kilowattia. Tällaisia lukemia on nähty aiemmin lähinnä

 Tesloissa sekä rutkasti kalliimmissa autoissa, kuten Audi e-tron GT:ssä ja Porsche Taycanissa.

Kauppalehden saamien lukijapalautteiden, netin sähköautofoorumeiden sekä lehden toimittajien omien havaintojen perusteella huippulukemista jäädään kuitenkin talvikeleillä kauas.

Ioniq 5 ja EV6 hyödyntävät samaa alustaratkaisua, minkä lisäksi niiden sähkötekniikka on sama.

Lue myös: Mitä tehdä, jos sähköauton akku loppuu kesken ajon?

– Olemme saaneet autonsa jo vastaanottaneilta suomalaisilta asiakkailta käyttäjäkokemuksia, joiden mukaan lataaminen kylmissä olosuhteissa olisi merkittävästi oletettua hitaampaa, ja olemme huomanneet saman myös itse. Olemme raportoineet asiasta valmistajalle, joka on aloittanut tutkimukset asiasta, viestintäpäällikkö Saara Vainio Hyundai Motor Finlandilta kertoi KL:lle.

Vainion mukaan Hyundain omien testien perusteella lataus 10 prosentista 80 prosenttiin toteutuu pikalatureilla noin tunnissa, kun se tehdastietojen mukaan on parhaimmillaan 18 minuuttia.

0:23Tältä näyttää Kia EV6KATSO MYÖS: Tässä on Kia EV6.

Kummankin auton latausteho oli Kauppalehden talvitestissä kaikkein parhaimmillaankin vain hieman runsaat 100 kilowattia. Kesäkeleillä Ioniq 5:n kerrotaan latautuneen usein yli 200 kilowatin teholla, joten pakkasen vaikutus näkyi selvästi.

Kuten Kauppalehden artikkelista selviää, ei edes sadan kilowatin lataustehoon päässyt ihan helposti, vaan usein teho jäi reippaasti matalammaksi. Se muistuttaa, että lataustehon putoaminen talvella on normaalia, mutta Ioniq 5:n ja EV6:n kohdalla muutos on poikkeuksellista luokkaa.

Kian maahantuojan, Bergé Auto Nordicsin, PR-päällikkö Lauri Puintila sanoi Kauppalehden haastattelussa, että Norjasta on raportoitu nollakeleissä "lähelle maksimilatausnopeutta" yltäneitä tuloksia.

– Odotamme valmistajalta kuitenkin lisätietoja latausjärjestelmän toimintalogiikasta kylmissä olosuhteissa, Puintila totesi Kauppalehdelle.

Lue myös: Tämä sähköauton laturi haastaa nopeudessa jo tankkauksenkin

Artikkelia muokattu 22.12. klo 17.15: Täsmennetty, että Ioniq 5 ja EV6 käyttävät 800 voltin sähköjärjestelmää sekä lisätty maininta Teslojen latausnopeuksista.

Lisää aiheesta:

Käyttötestiautolle 15 000 euron remontti! Moottorin selvitys: Sähköauton kevytkin pohjakosketus voi tulla kalliiksiMoottori selvitti, kuinka pitkälle eri sähköautoilla pääsee, jos laturille ei halua jäädä asumaan – latausnopeuksissa isoja erojaSaksalaisiin sähköautoihin talvipäivitys, josta ei selviä ilman huoltoreissua – näin hitaasti auto latautuu ennen päivitystäKuinka paljon hitaampi sähköauto on tuhannen kilometrin matkalla kuin bensahybridi? Vastaus voi yllättääSähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaanÄlä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuus
SähköautotAuton lataaminenHyundaiKiaAuton viatAuton toimintaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"