KL: Hyundain ja Kian uusissa sähköautoissa mystisiä talviongelmia – valmistajat selvittävät

Hyundain uusi sähköautobrändi Ioniq esitteli ensimmäisen mallinsa 1:13
Tältä näyttää Hyundai Ioniq 5.

Hyundain ja Kian uutuusmallit ovat ensimmäisiä huippunopean lataamisen mahdollistavalla 800 voltin sähköjärjestelmällä varustettuja noin 50 000 euron hintaisia sähköautoja. Kauppalehti kertoo talvella suoritettujen lataustestien kuitenkin osoittaneen, että niiden tehokkaan pikalatauksen toimivuudessa on vakavia puutteita. Valmistajat tutkivat autojensa latautumista kylmissä olosuhteissa.

Hyundai Ioniq 5:n paras latauksen vastaanottokyky on 220 kilowattia, ja Kia EV6:n 240 kilowattia. Tällaisia lukemia on nähty aiemmin lähinnä

 Tesloissa sekä rutkasti kalliimmissa autoissa, kuten Audi e-tron GT:ssä ja Porsche Taycanissa.

Kauppalehden saamien lukijapalautteiden, netin sähköautofoorumeiden sekä lehden toimittajien omien havaintojen perusteella huippulukemista jäädään kuitenkin talvikeleillä kauas.

Ioniq 5 ja EV6 hyödyntävät samaa alustaratkaisua, minkä lisäksi niiden sähkötekniikka on sama.

– Olemme saaneet autonsa jo vastaanottaneilta suomalaisilta asiakkailta käyttäjäkokemuksia, joiden mukaan lataaminen kylmissä olosuhteissa olisi merkittävästi oletettua hitaampaa, ja olemme huomanneet saman myös itse. Olemme raportoineet asiasta valmistajalle, joka on aloittanut tutkimukset asiasta, viestintäpäällikkö Saara Vainio Hyundai Motor Finlandilta kertoi KL:lle.

Vainion mukaan Hyundain omien testien perusteella lataus 10 prosentista 80 prosenttiin toteutuu pikalatureilla noin tunnissa, kun se tehdastietojen mukaan on parhaimmillaan 18 minuuttia.

Tältä näyttää Kia EV6 0:23
KATSO MYÖS: Tässä on Kia EV6.

Kummankin auton latausteho oli Kauppalehden talvitestissä kaikkein parhaimmillaankin vain hieman runsaat 100 kilowattia. Kesäkeleillä Ioniq 5:n kerrotaan latautuneen usein yli 200 kilowatin teholla, joten pakkasen vaikutus näkyi selvästi.

Kuten Kauppalehden artikkelista selviää, ei edes sadan kilowatin lataustehoon päässyt ihan helposti, vaan usein teho jäi reippaasti matalammaksi. Se muistuttaa, että lataustehon putoaminen talvella on normaalia, mutta Ioniq 5:n ja EV6:n kohdalla muutos on poikkeuksellista luokkaa.

Kian maahantuojan, Bergé Auto Nordicsin, PR-päällikkö Lauri Puintila sanoi Kauppalehden haastattelussa, että Norjasta on raportoitu nollakeleissä "lähelle maksimilatausnopeutta" yltäneitä tuloksia.

– Odotamme valmistajalta kuitenkin lisätietoja latausjärjestelmän toimintalogiikasta kylmissä olosuhteissa, Puintila totesi Kauppalehdelle.

Artikkelia muokattu 22.12. klo 17.15: Täsmennetty, että Ioniq 5 ja EV6 käyttävät 800 voltin sähköjärjestelmää sekä lisätty maininta Teslojen latausnopeuksista.

Lue myös:

    Uusimmat