Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä sähköauton laturi haastaa nopeudessa jo tankkauksenkin

9:15Rolls-Royce Spectre on superluksusvalmistajan ensimmäinen sähköautoRolls-Royce Spectre on superluksusvalmistajan ensimmäinen sähköauto.
Julkaistu 23.11.2021 06:24

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Amerikkalaisyliopistossa kehitetty laturi hyödyntää samaa jäähdytysmenetelmää kuin jääkaappi. 

Purduen yliopistossa Yhdysvaltain Indianassa on kehitetty sähköauton laturi, joka kilpailee latausnopeudessa jo tavallisen bensiini- tai dieselauton tankkauksen kanssa. Sopivissa oloissa sillä lataisi ainakin joidenkin sähköautojen akustot täyteen viidessä minuutissa.

Sähköauton lataamisnopeus on uudella laturilla 4,6-kertainen Teslan Supercharger-pikalatureihin verrattuna, kertoo ruotsalainen Ny Teknik. Purduen yliopiston kehitysprojektia on rahoittanut autovalmistaja Ford.

Avainasia supernopeassa latauksessa on riittävä jäähdytys, kun entistä voimakkaampi latausvirta tuottaa myös enemmän lämpöä kuin heikompi virta. Ilman jäähdytystä laturi ylikuumenisi ja lakkaisi nopeasti toimimasta suurella latausvirralla.

Lue myös: Saako latauspaikalle pysäköidä muun kuin sähköauton, jos sitä ei ole erikseen kielletty? Kuluttajariitalautakunnasta tuli yksiselitteinen vastaus

Nyt kehitetty ratkaisu jäähdyttää tutkijoiden mukaan 24,22 kilowattia lämpöä. Laboratoriotesteissä prototyyppilaturi kesti jopa yli 2 400 ampeerin virran. Tämä on rutkasti enemmän kuin 1 400 ampeeria, mikä vaaditaan akun lataamiseen täyteen noin viidessä minuutissa. Teslan Superchargerilla menisi 20 minuuttia.

Laturien jäähdytys perustuu yleensä nestejäähdytykseen. Jäähdytinputkien kasvattaminen ja jäähdytysnesteen suurimittainen lisääminen tekevät latauskaapeleista äkkiä painavampia ja vaikeampia käsitellä. Siksi professori Issam Mudawarin johtama tutkimusryhmä Purduessa päätyi hieman erilaiseen ratkaisuun: neste-höyry-jäähdytykseen.

Jääkaapeista tuttu jäähdytysmenetelmä

Mudawar on yliopiston tiedotteen mukaan työskennellyt jo 37 vuoden ajan elektroniikan jäähdytysratkaisujen parissa. Uusi ratkaisu perustuu lyhyesti sanottuna siihen, että nesteen höyrystäminen sitoo lämpöä.

Neste-höyry-jäähdytyksellä päästään ainakin 10 kertaa tehokkaampaan jäähdytykseen kuin käyttämällä pelkkää nestejäähdytystä. Uusi jäähdytysmenetelmä on itse asiassa samantyyppinen kuin jääkaapeissa.

Lämmön- ja massansiirtoon erikoistunut tieteellinen lehti International Journal of Heat and Mass Transfer on julkaissut Mudawarin tutkimusryhmän artikkelit sekä uuden jäähdytysjärjestelmän teoreettisesta perustasta että heidän tekemistään käytännön kokeista.

Lue myös: Suomalaisista tulossa sähköautokansaa? Usko pois, nämä tuoreet myyntiluvut ovat ihan oikein

Lisää aiheesta:

Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoaSähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaMullistava oivallus: Minkä tahansa sähköauton akun voi ladata tyhjästä lähes täyteen 10 minuutissa – ei riskiä akun vaurioitumisestaAmerikkalaisilta valtaisia lupauksia: Kolmen miljoonan kilometrin akku latautuu täyteen 10 minuutissa ja laskee sähköauton hinnan siedettävämmälle tasolleSähköauton akku ladattiin täyteen vain kymmenessä minuutissa – taustalla todella yksinkertainen muutosSähköllä vai vedyllä?
SähköautotAuton lataaminenTiedeKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"