Amerikkalaisyliopistossa kehitetty laturi hyödyntää samaa jäähdytysmenetelmää kuin jääkaappi.
Purduen yliopistossa Yhdysvaltain Indianassa on kehitetty sähköauton laturi, joka kilpailee latausnopeudessa jo tavallisen bensiini- tai dieselauton tankkauksen kanssa. Sopivissa oloissa sillä lataisi ainakin joidenkin sähköautojen akustot täyteen viidessä minuutissa.
Sähköauton lataamisnopeus on uudella laturilla 4,6-kertainen Teslan Supercharger-pikalatureihin verrattuna, kertoo ruotsalainen Ny Teknik. Purduen yliopiston kehitysprojektia on rahoittanut autovalmistaja Ford.
Avainasia supernopeassa latauksessa on riittävä jäähdytys, kun entistä voimakkaampi latausvirta tuottaa myös enemmän lämpöä kuin heikompi virta. Ilman jäähdytystä laturi ylikuumenisi ja lakkaisi nopeasti toimimasta suurella latausvirralla.
Lue myös: Saako latauspaikalle pysäköidä muun kuin sähköauton, jos sitä ei ole erikseen kielletty? Kuluttajariitalautakunnasta tuli yksiselitteinen vastaus
Nyt kehitetty ratkaisu jäähdyttää tutkijoiden mukaan 24,22 kilowattia lämpöä. Laboratoriotesteissä prototyyppilaturi kesti jopa yli 2 400 ampeerin virran. Tämä on rutkasti enemmän kuin 1 400 ampeeria, mikä vaaditaan akun lataamiseen täyteen noin viidessä minuutissa. Teslan Superchargerilla menisi 20 minuuttia.