Kilpailu- ja kuluttajavirasto rajoittaisi pikavippien markkinointia – nykyisessä mainonnassa pikavipit esitetään riskittöminä ja arkipäiväisinä

Miten pikavippejä suitsiva laki puree? 7:24
Video: Miten pikavippejä suitsiva uusi laki puree?

Pikaluottojen voimakas markkinointi voi lisätä velkaongelmia, minkä vuoksi markkinointisääntelyn tiukentaminen on perusteltua, katsoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV selvityksessään.

Viraston mukaan nykyisellään mainonnasta välittyy kuva pikaluotoista arkipäiväisenä ja riskittömänä keinona saada rahaa vaivattomasti. Voimakas mainonta ja nopeat luotonhakuprosessit voivat johtaa huonosti harkittuun päätökseen, KKV sanoo.

Viraston selvityksessä on kartoitettu muiden maiden tapoja säännellä pikaluottojen mainontaa. Kansainvälisten esimerkkien perusteella voitaisiin rajoittaa muun muassa mainonnan kanavia.

Toisaalta voitaisiin kieltää helppouden ja nopeuden alleviivaaminen pikavippien markkinoinnissa sekä vaatia yhtiöitä kertomaan pikaluottoihin liittyvistä riskeistä.

Lähtökohtana kuluttajien todellinen käyttäytyminen

KKV ehdottaa selvityksessään, että Suomessa erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kokeillaan kuluttajan käyttäytymisen selvittämiseksi.

– Silloin kun lainsäädännöllä halutaan edistää kuluttajien mahdollisuutta tehdä onnistuneita päätöksiä ja valita itselleen paras vaihtoehto, on lähtökohdaksi otettava kuluttajien todellinen käyttäytyminen, ei ihmisten oletettu tai toivottu tapa toimia, johtaja Anja Peltonen KKV:sta sanoo tiedotteessa.

Pikaluottoihin on aiemmin Suomessa puututtu muun muassa korkokaton keinoin. 20 prosentin korkokatosta säätävä laki tuli voimaan syyskuun alussa.

Lue myös:

    Uusimmat