Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kilpailu- ja kuluttajavirasto rajoittaisi pikavippien markkinointia – nykyisessä mainonnassa pikavipit esitetään riskittöminä ja arkipäiväisinä

7:24Miten pikavippejä suitsiva laki puree?Video: Miten pikavippejä suitsiva uusi laki puree?
Julkaistu 28.11.2019 13:22

MTV UUTISET – STT

Pikaluottojen voimakas markkinointi voi lisätä velkaongelmia, minkä vuoksi markkinointisääntelyn tiukentaminen on perusteltua, katsoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV selvityksessään.

Viraston mukaan nykyisellään mainonnasta välittyy kuva pikaluotoista arkipäiväisenä ja riskittömänä keinona saada rahaa vaivattomasti. Voimakas mainonta ja nopeat luotonhakuprosessit voivat johtaa huonosti harkittuun päätökseen, KKV sanoo.

Viraston selvityksessä on kartoitettu muiden maiden tapoja säännellä pikaluottojen mainontaa. Kansainvälisten esimerkkien perusteella voitaisiin rajoittaa muun muassa mainonnan kanavia.

Toisaalta voitaisiin kieltää helppouden ja nopeuden alleviivaaminen pikavippien markkinoinnissa sekä vaatia yhtiöitä kertomaan pikaluottoihin liittyvistä riskeistä.

Lähtökohtana kuluttajien todellinen käyttäytyminen

KKV ehdottaa selvityksessään, että Suomessa erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kokeillaan kuluttajan käyttäytymisen selvittämiseksi.

– Silloin kun lainsäädännöllä halutaan edistää kuluttajien mahdollisuutta tehdä onnistuneita päätöksiä ja valita itselleen paras vaihtoehto, on lähtökohdaksi otettava kuluttajien todellinen käyttäytyminen, ei ihmisten oletettu tai toivottu tapa toimia, johtaja Anja Peltonen KKV:sta sanoo tiedotteessa.

Pikaluottoihin on aiemmin Suomessa puututtu muun muassa korkokaton keinoin. 20 prosentin korkokatosta säätävä laki tuli voimaan syyskuun alussa.

Lisää aiheesta:

Pikavippimarkkinoilla muutos – tässä syyPikavippien korot voivat tuplaantua tänään – tarkista lainaehtosiSadoilla tuhansilla on maksuhäiriömerkintä – kuluttaja-asiamies vaatii tolkkua pikavippien markkinointiin: "Rahat saa tilille muutamassa minuutissa ilman tositteita"Kilpailu- ja kuluttajavirasto perää kovempia keinoja puuttua rehottavaan pikavippimarkkinaan – "Järeämpiä toimia tarvitaan"Ministeri Häkkänen haluaa hillitä ylivelkaantumista – Pikavippien aggressiiviseen markkinointiin valmistellaan kiristyksiäKuluttajaliitto: Pikavippien mainonta tulee kieltää – houkuttelee velkakierteeseen
MainontaKuluttaminenTalousRahaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu