Mainos

Kiinalainen kanava sensuroi euroviisuista miesten välisen rakkaustarinan ja sateenkaarilipun – ei saa enää näyttää koko kilpailua

Euroopan yleisradioliitto EBU on kieltänyt kiinalaista Mango tv-kanavaa esittämästä euroviisuja. Asiasta on julkaistu tiedote.

Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan päätös tehtiin sen jälkeen, kun kanava oli sensuroinut seksuaalivähemmistöjen oikeuksia tukevia symboleja lähetyksestä.  

BBC:n mukaan Mango TV on yksi Kiinan suositummista televisiokanavista. Kanava oli sumentanut euroviisujen tiistain semifinaalista esimerkiksi sateenkaarilippuja.

Kanava oli myös päättänyt olla kokonaan näyttämättä Albanian ja Irlannin esityksiä. Irlannin edustuskappaleen taustalla kaksi miestanssijaa esittävät miesten välisen rakkaustarinan. Albanian viisuedustajalla on puolestaan paljon tatuointeja, joita kiinalaiskanava ei jostain syystä halunnut näyttää katsojille.

Arvojen vastainen ratkaisu

EBU:n mukaan sensuuri rikkoo liiton arvoja vastaan. BBC:n mukaan homoseksuaalisuus ei ole ollut Kiinassa rikos yli kahteen vuosikymmeneen, mutta maan monissa osissa vallitsevat edelleen konservatiiviset arvot.

Britannian yleisradioyhtiö kertoo myös, että toissa vuonna Kiinan viranomaiset sulkivat useita homoseksuaaleille tarkoitettuja deittisovelluksia. Myös homoseksuaalien näkymistä televisiossa rajoitettiin.

Kiinalaisen kanavan sensuuri on herättänyt kiivasta keskustelua sosiaalisen median puolella.

1:31

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja