Kevätmuoti valtaa kaupat

Kevätmuoti on saapunut kauppoihin.

Kevätvaatteet ovat vallanneet tavaratalot. Tänä vuonna kevätmuoti ei tarkoita kuitenkaan pelkkiä pastellinsävyjä.

- Tänä keväänä paitapuserot ja tunikat palaavat muotiin. Sellainen naisellinen muoti on ylipäätään suosittua, sanoo Aleksi 13 -tavaratalon tuotepäällikkö Annukka Ikonen.

-Haaremihousut, kokohaalarit, legginsit ja monenlainen nahka ovat nyt trendikkäitä, sanoo pr- ja markkinointivastaava Anu Makkonen Bestseller wholesale Finlandista, joka tuo maahan muun muassa Onlyn ja Jack & Jonesin vaatteita.

Vaatteet valitaan puoli vuotta etukäteen

Ennen kuin vaatteet päätyvät asiakkaiden hypisteltäviksi, ne ovat jo kulkeneet pitkän tien. Vaatekaupoissa työskentelee sisäänostajia, jotka valitsevat, mitä vaatteita liikkeisiin tulee myyntiin. Nyt myytävät kevätmallistot on valittu kauppoihin jo puoli vuotta etukäteen.

- Jokaisella merkillä on maahantuoja Suomessa, joten käymme useasti vuodessa valitsemassa sieltä uusia vaatteita meille myyntiin, Aleksi 13 -liikkeen Ikonen kertoo.

Nuorille suunnatut Veromodan ja Onlyn vaatteet valitaan myyntiin Tanskassa. Kuvastoihin ja mainoksiin tuotteet valikoidaan tarkkaan.

- Tanskassa valitaan kampanjatuotteet, jotka on kaikille maille samat ja ovat pakollisia liikkeille. Eli liikkeen on ostettava niitä tuotteita, joita kampanjamateriaalissa käytetään, jotta taataan, että lehtien sivuilla oleva tuote myös löytyy kaupasta, kertoo Makkonen.

Varaston kautta kauppaan

Vaatteet kuljetetaan kauppoihin yleensä keskusvarastojen kautta.

- Varastossa tarkistetaan kaikkien tuotteiden määrä ja laatu. Pyrimme toimittamaan tuotteet myymälään niin myyntikuntoisina kuin mahdollista, eli ne henkaroidaan ja höyrytetään jo valmiiksi siellä varastossa. Yleensä myös hintalaput ovat valmiina, kun tuotteet tulevat liikkeisiin, Ikonen sanoo.

Ensimmäiset tämän sesongin kevätvaatteet ilmestyivät kauppojen hyllyille jo viime joulukuussa. Mutta miten kaupoissa tiedettiin jo viime syksynä, mikä tänä keväänä on muodikasta?

- Sehän onkin aina ikuista ennustamista ja kristallipalloon tuijottamista. Välillä mallistot osuvat paremmin kohdalleen, ja joskus sitten sattuu mukaan sellaisia tuotteita, jotka eivät osoittaudukaan sellaisiksi hittituotteiksi kuin on uskottu, Makkonen sanoo.

Nyt tavarataloissa valitaan jo syksyn vaatemallistoja.

Lue myös:

    Uusimmat