Kerava-Lahti -oikorata avattiin tänään

Liikenne Keravan ja Lahden välisellä oikoradalla alkaa tulevana sunnuntaina. Radan myötä etenkin Itä-Suomen ja Venäjän junamatkat lyhenevät.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen kelpasi lähettää Pendolino koppalakki päässään Keravan asemalta oikoradalle. Sekä kutsuvieraat että suuri yleisö ottivat uutuuden innolla vastaan tänään.

Ei näyttänyt mitenkään mahdottomalta, että juhlinta todella vetäisi odotetut 10 000 ihmistä päivän mittaan eri asemille. Moni oli varannut kameran mukaan ikuistaakseen junia ja kulkijoita.

Juhlajuna veti Helsingistä Lahteen 500 kutsuvierasta. Määrä vaati kaksi peräkkäistä Pendolino-junaa, eikä Mäntsälän uuden aseman laituri riittänyt näin pitkälle kokoonpanolle.

Oikoradan halusi kokea muun muassa kolme nykyistä ministeriä - Huovisen lisäksi Leena Luhtanen ja Kari Rajamäki - sekä entisistä liikenneministereistä Kimmo Sasi ja Matti Aura.

Oikoradan kansainvälisestä merkityksestä kieli se, että kutsuvieraitten joukossa liikkui EU:n liikennevirkamiehiä sekä Venäjän rautateiden varapääjohtaja.

Nopeuden Suomen-ennätys

Jo matkalla Helsingistä Mäntsälään matkustajat näkivät junan selvästi nopeammaksi kuin viereisen moottoritien liikenne. Orimattilan vaiheilla kuljettaja Jukka Lindholm nosti nopeuden maksimiinsa 220 kilometriin. Koeajoissa on ajettu tätäkin nopeammin, mutta matkustajaliikenteessä se tiesi Suomen-ennätystä.

Festarijuna kuljetti tänään suurta yleisöä oikoradan varsinaiselle nopeudella, 160 kilometriä tunnissa. Elämys oli tarjolla 4500 nopeimmalle. Varsinkin Mäntsälässä oli moni jäänyt paitsi, sillä 1500 kappaleen erä loppui 20 minuutissa.

Työ jatkuu

Lahdessa juhlavieraat ohjattiin telttaan sivummalle, koska asema ei vielä ole esittelykunnossa. Mustat muovit peittivät kellot historiallisella hetkellä.

Yksi ja toinen harmitteli juhlajunassa sitä, että Lahden päättäjät eivät ole vielä syttyneet yhdistämään rautatieasemaa ja linja-autoasemaa matkakeskukseksi. Kaupungin maankäytön johtaja Veli-Pekka Toivonen uskoi ajatuksen saavan oikoradasta uutta vauhtia. Parhaillaan myynnissä oleva postitalo olisi yksi mahdollinen sijoituspaikka.

Kaksi tänään julkaistua kirjaa varmistaa sen, etteivät oikoradan valmisteluvaiheet unohdu. Ratahallintokeskus on ikuistanut rakennusvaiheen kuvapitoiseksi teokseksi. Nopeat Itäradat -projektin päällikkö Pentti Punkamaa on puolestaan kirjannut eläkevuotenaan ylös pitkän ja kovan taistelun, joka edelsi rakentamista.

Nopeat Itäradat -edunvalvonta jatkuu jo ensi viikolla markkinointitempauksella Helsingissä. Maakuntien väki haluaa vielä nopeammat yhteydet Savoon ja Karjalaan. Heinolan kaupunginjohtaja Hannu Komonen lupasi pitää edelleen vireillä ratahanketta Heinolasta Mikkeliin.

Osa junavuoroista ja pysähdyspaikoista lopetetaan

Uudistuksen myötä yöjunaliikenne Helsingistä Kouvolan ja Kajaanin kautta Ouluun, Helsingistä Kouvolan ja Pieksämäen kautta Joensuuhun sekä Turusta Joensuuhun loppuu huomenna.

Yöjunat ovat olleet liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennettä, joka ei enää jatku. VR perustelee lopettamista sillä, että yöjunien matkustusmäärät ovat olleet vähäisiä.

Myös suora yöjunaliikenne Kemijärvelle loppuu, koska uutta kalustoa ei voi käyttää sähköistämättömällä rataosuudella. Yhteydet Rovaniemeltä Kemijärvelle hoidetaan jatkoyhteysjunalla vuoden loppuun.

Liikenne- ja viestintäministeriö, VR ja Lapin liitto neuvottelevat yöjunaliikenteen jatkosta valtioneuvoston päätöksen perusteella.

Pendolino-junat eivät pysähdy syksyllä enää Hämeenlinnassa, josta on kerran tunnissa yhteys Helsinkiin ja Tampereelle InterCity-junalla. Junien pysähtyminen lopetetaan myös Taavetissa, Jalasjärvellä, Härmässä, Kuivaniemellä ja Iissä lopetetaan.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat