Käytettyjen vaatteiden nettipalvelu Rekki.fi on poikinut kymmeniä valituksia Euroopan kuluttajakeskukseen. Kuluttajakeskus antaa ohjeet ongelmatilanteisiin.
Ohjeet ongelmatilanteisiin
- Tee kirjallinen valitus yritykselle.
- Jos yritys ei vastaa ja olet maksanut tilauksen maksukortilla, tiedustele luottokorttiyhtiöstäsi tai pankistasi, voitko vaatia hyvitystä niiden kautta kuluttajansuojalain mukaisen luotonantajavastuun nojalla. Pankkikorttimaksussa tarkista oman pankkinsa sopimusehdoista, onko sinulla niiden perusteella vastaava oikeus. Jos maksutapa on lasku tai osamaksu, ole yhteydessä maksunvälittäjään.
- Jos et voi tehdä korttireklamaatiota etkä kääntyä maksunvälittäjän puoleen, tai kyse on siitä, että yritys ei ole tilittänyt sinulle rahoja myymistäsi tuotteista tai palauttanut lähettämiäsi tuotteita, voit jäädä odottamaan Euroopan kuluttajakeskuksen myöhempää tiedotetta käsittelyn etenemisestä Viron riidanratkaisuelimessä.
- Jos et ota osaa menettelyyn virolaisessa riidanratkaisuelimessä tai et halua odottaa myöhempää tiedotusta, voit käynnistää menettelyn Helsingin käräjäoikeudessa. Eurooppalaista maksamismääräysmenettelyä käytetään rahavaateiden perinnässä toisesta EU-maasta, ja se on kokonaan kirjallinen eikä edellytä läsnäoloa tuomioistuimessa. Jos vaatimuksenasi on yritykselle toimitettujen tuotteiden palauttaminen, voit käynnistää eurooppalaisen vähäisiä vaatimuksia koskevan menettelyn. Ohjeet molempiin menettelyihin löydät täältä.
Euroopan kuluttajakeskus varoittaa aiemmin tällä viikolla julkaisemassaan tiedotteessaan ongelmista liittyen Rekki.fi-palveluun. Verkkokaupan kautta myydään ja ostetaan käytettyjä vaatteita.
