Huippuvinkit verkkokirppareille niin ostajille kuin myyjillekin: "Parhaat herkut ostetaan minuuteissa"

Fanni vei vanhoja vaatteita kirppikselle ensimmäistä kertaa – asiantuntija vinkkaa, mitkä vaatteet myyvät juuri nyt 5:32
KATSO MYÖS: Fanni vei vanhoja vaatteita kirppikselle ensimmäistä kertaa – asiantuntija vinkkaa mikä vaatekappale myy juuri nyt kuin häkä.

Verkkokirpputorit avasivat MTV:lle toimintatapojaan ja kertoivat, milloin kannattaa olla sormi liipaisimella uutuustuotteiden perässä.

Verkkokirppiksiä on nykyään mistä valita, mutta mistä tiedät, mikä sopisi juuri sinulle myyntikanavaksi tai mistä ja milloin kannattaa metsästää parhaimpia aarteita?

Verkossa toimivia kirpputoreja käyttävät pääasiassa naiset, mutta monet second hand -kauppojen pitäjistä kertoivat, että myös miehet ovat löytämässä palvelujen pariin.

Verkkokirppisten lisäksi omat sovellukset löytyvät myös second hand -kaupoilta Tise ja Zadaa.

MTV Uutiset kysyi kuudelta verkossa toimivalta second hand -kaupalta, miten ne erottautuvat muista ja mitkä ovat parhaat tärpit juuri heidän valikoimaansa.

Relove: "Heikkolaatuinen pikamuoti jää usein rekkiin"

Relove toimii useassa kivijalkamyymälässä Helsingissä ja marraskuusta 2022 alkaen myös Tampereella sekä verkkokaupassa.

Reloven viestintä- ja sisältöpäällikkö Iines Alavuon mukaan liikkeiden second hand -puolelta voi tehdä laadukkaita löytöjä aina viimeisimmistä trendituotteista upeisiin designer-löytöihin ja vintage-luomuksiin.

– Tarjoamme trendaavan ja sesongin mukaisen valikoiman naisten, miesten ja unisex-muotia. Relovessa vauhdikkaasti myyvät niin ketju- kuin premium-merkit, Alavuo kertoo.

Alavuon mukaan verkkokauppaan lisätään uutuuksia viikoittain ja sieltä löytyy tarkoin poimittu valikoima vaatteita ja asusteita. Kivijalkakaupoissa uutuuksia lisätään aamusta iltaan myyjien itsensä toimesta.

Alavuon mukaan tällä hetkellä myyvät vauhdikkaasti sesongin luonnonmateriaalit, kuten villa ja silkki. Vuodesta toiseen suosiotaan jatkavat myös kotimaiset ja vastuulliset brändit.

– Heikkolaatuinen pikamuoti jää usein rekkiin, sillä tuotteiden elinkaari jää usein yhteen–kahteen omistajaan, eikä tuotteilla ole jälleenmyyntiarvoa tämän jälkeen, Alavuo kertoo.

Reloven asiakaskunta on Alavuon mukaan monipuolisen valikoiman ansiosta laajaa ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Relove tarjoaa vaatteiden myyjille erilaisia palveluita, joissa myös myyntiprovisiot eroavat palvelun laajuuden mukaan. Myyjät pystyvät seuraamaan omia myyntejään 10 minuutin viiveellä päivittyvän järjestelmän avulla.

Vähänkäytetty.fi: Ei merkkirajoitteita tai tiettyä hintatasoa

Vähänkäytetty.fi palvelussa voi ostaa ja myydä laajasti naisten, lasten ja miesten vaatteita, asusteita, kenkiä sekä harrastusvälineitä. Palvelu pyrkii ratkaisemaan tavalliseen kuluttajien väliseen kaupankäyntiin liittyvät ongelmat, hoitaen muun muassa rahaliikenteen, logistiikan, asiakaspalvelun sekä tuotepalautukset ja reklamaatiot.

Palvelun perustajan ja toimitusjohtajan Ossi Salon mukaan palvelussa ei ole mitään merkkirajoitteita tai tiettyä hintatasoa.

– Suurin osa markkinoilla olevista toimijoista on erikoistunut johonkin tiettyyn segmenttiin, esimerkiksi vain merkkituotteisiin. Meidän näkemyksemme mukaan yli 80 prosenttia kuluttajien vaatekaapeista koostuu perustavarasta eikä merkkituotteista, Salo kertoo.

Tuotevalikoima on siis hyvin laaja eivätkä hinnat huimaa Salon mukaan päätä. Myyntiin ei päädy Salon mukaan myöskään likaisia, rikkinäisiä tai huonokuntoisia tuotteita, vaan ne karsitaan prosessin eri vaiheissa pois ja toimitetaan joko hyväntekeväisyyteen tai asianmukaiseen kierrätykseen.

Salon mukaan suurin osa myydyistä tuotteista on juuri lasten ja naisten vaatteita ja tyypillinen asiakaskin on noin 25–55-vuotias nainen.

– Miehiä on tullut kivasti mukaan käytettyjen vaatteiden kauppaan, mutta suurin osa on edelleen perheenäitejä, Salo kertoo.

Vaatteita voi myydä palvelussa joko niin, että hinnoittelun ja vaatteiden kuvaamisen hoitaa itse tai niin, että se tehdään myyjän puolesta. Provisiot ja muut kustannukset ovat suhteellisen pienet ja myyjä näkee reaaliaikaisesti oman asiakastilinsä kautta tuotteidensa tilanteen ja kertyneet myyntituotot.

Pidetty.fi: Selkeät tuotekuvat helpottavat ostosten tekemistä

Pidetty.fi-verkkokauppa on ollut toiminnassa 1,5 vuotta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jenni Rosvall.

Verkkokaupan valikoimaan kuuluu niin naisten, miesten kuin lastenkin vaatteita, kenkiä sekä asusteita. Rosvallin mukaan vaatteille ei ole määritelty mitään tiettyjä merkkejä, kunhan ne ovat hyväkuntoisia ja sesongin mukaisia. Uusia tuotteita lisätään myyntiin viikoittain.

– Olemme yrittäneet välttää alennusmyyntejä. Sekä tuotteiden omistajille että meille on tärkeää, että tuote myydään juuri sillä hinnalla, miten se on hinnoiteltu. Toki jos kauppa ei käy, saattaa tuotteiden omistaja pyytää alentamaan hintoja, jotta kierto paranisi, Rosvall kertoo.

Myyjiltä peritään tuotteiden verottomasta hinnasta 50 prosentin palkkio ja heille lähetetään kuukausittain raportti tuotteiden myyntitilanteesta.

Rosvall vinkkaa etsimään verkkokaupan valikoimasta muun muassa hyväkuntoisia naisten, miesten ja lasten kenkiä sekä lasten merkkituotteita.

Kaikkein nopeiten kaupaksi käyvät Rosvallin mukaan lasten ja naisten hyväkuntoiset merkkituotteet.

– Merkittömien perustuotteiden kuten t-paitojen, college-vaatteiden ja farkkujen myynti on haasteellisempaa, Rosvall kertoo.

Verkkokaupan tyypillinen asiakas on Rosvallin mukaan 35–44-vuotias nainen, joka arvostaa second hand -tuotteita.

Katso myös: Matalavyötäröiset farkut ja läpinäkyviä kankaita – stylisti vinkkaa kuinka hurjaa paluuta tekevää 2000-luvun muotia voi soveltaa arjessa. Juttu jatkuu videon alla.

Matalavyötäröiset farkut ja läpinäkyviä kankaita – Stylisti vinkkaa kuinka hurjaa paluuta tekevää 2000-luvun muotia voi soveltaa arjessa 5:12
Matalavyötäröiset farkut ja läpinäkyviä kankaita – Stylisti vinkkaa kuinka hurjaa paluuta tekevää 2000-luvun muotia voi soveltaa arjessa.

Emmy: "Kannattaa olla sormi liipaisimella, sillä parhaat herkut ostetaan minuuteissa"

Emmy-verkkokauppa täyttää ensi tammikuussa jo 8 vuotta. Myynnissä on merkkivaatteita ja -asusteita naisille, miehille sekä lapsille.

Yrityksen perustaja ja operatiivinen johtaja Hanna Autio kertoo, että Emmyssä on myynnissä jatkuvasti lähes 90 000 tuotetta. Viikoittain uusia tuotteita lisätään noin 7000 ja yhtiön historian aikana myyjiä on ollut noin 30 000.

Verkkokaupan valikoima on siis laaja ja vaihtoehtoja second hand -vaatteiden ja asusteiden ostamiselle löytyy lähes jokaisesta kategoriasta ja tuotemerkistä. Emmyssä myydään nimenomaan merkkivaatteita ja ne laatutarkastetaan käsin ennen tuotteiden päätymistä verkkokauppaan.

– Emmyyn lisätään tuhansia uusia tuotteita kaksi kertaa viikossa, maanantaisin ja torstaisin, jolloin kannattaa olla sormi liipaisimella, sillä parhaat herkut ostetaan minuuteissa, Autio vinkkaa.

Kun tuotteet on tarkistettu, ne hinnoitellaan Emmyn päässä perustuen yli miljoonan myydyn tuotteen menekkitietoihin.

– Kaikki eivät siis päädy myyntiin. Myyntiin päätyvät ajanmukaiset, hyvänkuntoiset tuotteet, jotka eivät ole pikamuotia tai niin sanottua markettimuotia, Autio kertoo.

Sopivat merkit voi tarkistaa Emmyn sivuilta.

Tuotteet, jotka eivät mene myyntiin toimitetaan Suomen sisällä hyväntekeväisyyteen, ympäristö- ja työllistämistyön tueksi tai tekstiilikierrätykseen. Myyjällä on myös mahdollista saada takaisin ne tuotteet, jotka eivät päädy myyntiin tai tule myydyksi.

Myyjälle maksetaan provisiota toteutuneen myynnin mukaan ja provision määrään vaikuttaa tuotteen myyntihinta. Provisio on 20–80 prosenttia ja sen voi ottaa rahana tilille tai lahjakorttina Emmyn verkkokauppaan tai valittujen yhteistyökumppaneiden lahjakortteina. Lahjakorteissa tuotto on suurempi kuin rahassa maksettuna.

Myyjä pystyy seuraamaan myyntiään oman myyjäsivunsa kautta, johon kirjaudutaan Emmyn sivuilta.

Aution mukaan parhaiten menevät kaupaksi suomalaisten brändien, kuten Marimekon, Uhanan, Vimman ja Noshin halutuimmat tuotteet sekä lasten hyvälaatuiset käyttövaatteet. Aikuisten käyttövaatteista kauppa käy varsinkin huppareiden ja kumisaappaiden osalta.

Ylitarjontaa on taas ajoittain sellaisista vaatteista, joissa istuvuus on erittäin tärkeää. Näistä Autio listaa esimerkkeinä naisten jakkupuvut, suorat housut ja hameet, tietynlaiset juhlavaatteet sekä miesten puvut.

Aution mukaan tyypillinen asiakas on noin 30–50-vuotias nainen. Ilahduttavana Autio pitää kuitenkin sitä, että myös miehet ovat alkaneet löytää second handin pariin.

DOM: Hyväntekeväisyyttä tulee tehtyä huomaamattaan

DOM second hand -verkkokauppa sekä Oulussa sijaitseva kivijalkamyymälä ovat osa Oulun seurakuntayhtymän ekoteologiaan sekä diakoniaan perustuvaa toimintamuotoa.

DOMiin liittyy vaatteiden lisäksi paljon muutakin toimintaa, joista tärkein on nuorten aikuisten työllisyyden edistäminen kuntouttavan työtoiminnan avulla, kertoo toiminnanjohtaja Mari Tuokkola.

Verkkokaupassa myydään Tuokkolan mukaan laadukkaita, uudenveroisia ja nykyaikaisia sesongin vaatteita sekä asusteita. Valikoimasta löytyy myös valikoituja vintage-tuotteita sekä kenkiä. DOMin verkkokaupasta ei löydy pikamuotia. 

Tällä hetkellä verkkokaupassa myydään vain DOMille suoraan lahjoitettuja tai putiikissa myyntiajan päättymisen jälkeen lahjoitettuja tuotteita. Tarkoituksena on tuoda nettikauppaan tulevaisuudessa myös asiakkaiden myymiä tuotteita.

DOM valikoi tarkkaan myytävät tuotteet ja tekee asiakkaalle hintaehdotuksen tämän tarjoamista tuotteista ja kun sopimus on hyväksytty, hinnat laputetaan ja huolletaan myyntiä varten (esimerkiksi höyrytys ja esillepano). Kolmen kuukauden myyntisopimuksen jälkeen myymättömät tuotteet voi noutaa tai lahjoittaa DOMille.

Tuotteiden myyntihinnasta puolet menee asiakkaalle ja puolet DOMille, jonka osuus menee hyväntekeväisyyteen.

Uusia tuotteita lisätään verkkokauppaan viikoittain ja sesongin vaihtuessa verkkokaupan tuotteiden hintoja myös alennetaan. Lisäksi voi olla yksittäisiä kampanjatarjouksia.

Tuokkolan mukaan suositut ja niin sanotusti pinnalla olevat suomalaiset merkit myyvät kaupassa erityisen hyvin. Näitä ovat esimerkiksi R/H, Andiata, R-collection, Uhana, Balmuir, Terhi Pölkki, Katri Niskanen, Minna Parikka, By Pias, Kieto, Papu ja niin edelleen. Myös skandinaaviset merkit ovat suosittuja.

– Kestosuosikkeja ja heti kauppansa tekeviä ovat Marimekko ja Vuokko, Tuokkola kertoo.

Vaikka asiakkaista naiset ovat enemmistöä, DOMissa on pistetty silmälle, että myös nuorten miesten keskuudessa laatuun satsaaminen ja kierrättäminen ovat nousussa.

Tacci: Tunikat ja mekot menevät hyvin kaupaksi

Tacci-verkkokaupan yrittäjä Tiina Korttila kertoo työskennelleensä kirppisalalla jo yli 20 vuotta.

– Olen nähnyt, kuinka tämän alan toiminta on vuosien saatossa muuttunut. Koko toiminta on muuttunut laadukkaammaksi. Kirpputoreja on tietysti edelleen, mutta laadukkaat second hand-myymälät sekä verkkokirppikset valtaavat alaa, Korttila toteaa.

Pari vuotta toiminnassa olleesta Tacci-verkkokaupasta löytyy Korttilan mukaan vaatteita ja asusteita koko perheelle – käyttövaatteista juhla-asuihin.

– Meiltä löytyy myös oma osastonsa vintage-vaatteille. Niiden suosio kasvaa koko ajan.

Vaatteiden myyjät saavat korvauksen toimittamistaan vaatteista jo ennen kuin vaatteet myydään verkkokaupassa, sillä Tacci tekee tarjouksen kaupalle toimitetuista vaate-eristä kokonaisuudessaan.

Uusia tuotteita lisätään verkkokauppaan viikon–kahden välein, yleensä keskiviikkoisin.

– Laatuseula meillä on tosi tiukka, kaikki tarkastetaan käsin. Sitten höyrytetään ja senkin jälkeen vielä tarkistetaan uudestaan. Kaikki tuotteet eivät siis päädy myyntiin asti, Korttila kertoo.

Pikkuvikaiset lahjotetaan esimerkiksi yhdistyksille ja todella huonokuntoiset öljyräteiksi autokorjaamolle – eli kaikki päätyy jotenkin hyötykäyttöön.

Korttilan mukaan vaatteissa on hieman ylitarjontaa aivan perusfarkuista ja t-paidoista.

– Naisten vaatteista tunikat ja mekot menevät hyvin kaupaksi. Ja yleensäkin naisten vaatteita myydään eniten.

Tyypillinen Tacci-verkkokaupan asiakas on Korttilan mukaan nainen, joka ostaa muutaman tuotteen kerrallaan.

Katso myös: Näinkö suomalaiset pukeutuvat? Markettimuoti ei ole enää vuosiin ollut vain tunikoita ja sukkia:

Näinkö suomalaiset pukeutuvat? Markettimuoti ei ole enää vuosiin ollut vain tunikoita ja sukkia 5:35
Markettimuoti on tehnyt viime vuosien aikana maineenparannuksen. Tutustuimme Prisman ja K-Citymarketin pukeutumisen osaston tarjontaan.

Lue myös:

    Uusimmat