Kauhavan lento-onnettomuus poiki uusia suosituksia - kone lensi liian matalalla

Pelastuslaitos on onnettomuuspaikalla missä ultrakevyt kaksipaikkainen pienlentokone syöksyi maahan Kauhavalla tiistai-iltana 4. elokuuta 2009.
Pelastuslaitos on onnettomuuspaikalla missä ultrakevyt kaksipaikkainen pienlentokone syöksyi maahan Kauhavalla tiistai-iltana 4. elokuuta 2009.MTV3/Lehtikuva
Julkaistu 15.09.2010 09:43(Päivitetty 17.09.2010 15:36)

Kauhavalla kaksi kuolonuhria reilu vuosi sitten vaatinut lento-onnettomuus johtui koneen liian matalasta lentokorkeudesta ja liian hitaasta vauhdista. Syy käy ilmi Onnettomuustutkintakeskuksen tuoreesta raportista.

Ultrakevyt lentokone syöksyi maahan Kauhavan lentokentällä viime vuoden elokuussa. Lennolla harjoiteltiin pian nousun jälkeen ilmenevää moottorihäiriötilannetta. Tarkoitus oli kaartaa takaisin kiitoradalle. Koneen nopeus laski kaarron aikana ja johti sakkaukseen, jolloin lentäjä menetti koneen hallinnan. Oikaisu ei onnistunut, koska lentokorkeus oli niin matala.

Harjoituslennolla ollut kone tuhoutui täysin, ja siinä olleet lennonopettaja ja harjoittelija kuolivat heti.

Lennonopettajille kirjalliset pätevyysvaatimukset

Raportissaan Onnettomuustutkintakeskus suosittaa Ilmailuliitolle, että ultrakevytkoneella lentäjän ja lennonopettajan koulutusohjelmien sisältöä ja turvallisuusohjeita täsmennetään. Liitolle suositellaan myös kirjallisia toimintaohjeita lennonopettajalle, joka valvoo harrastajailmailun opettajaharjoittelijaa.

Trafi Ilmailun pitäisi Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan laatia lennonopettajaharjoittelijoiden oikeuksista yksiselitteiset säännöt ja lennonopettajille kirjalliset pätevyysvaatimukset.

Finaviaa ja hätäkeskuslaitosta suositellaan saattamaan yhteistoimintaohjeet ajan tasalle lento-onnettomuuksien varalta.

(MTV3-STT)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa