Italian GP:n topit ja flopit: Button teki kaiken oikein

MTV3:n F1-toimitus listaa tällä kaudella jokaisen GP:n onnistumiset ja epäonnistumiset. Nyt vuorossa ovat Italian GP:n topit ja flopit.

1. Jenson Button

Button sijoittui kisassa toiseksi, mutta teki kaiken oikein koko viikonlopun ajan. Ensimmäinen oikea ratkaisu oli pitää F-putki mukana autossa, vaikka tallikaveri Lewis Hamilton luopui siitä. Tämän ratkaisun ansiosta Button ylsi aika-ajossa toiseksi. Kisassa hän teki myös kaiken oikein ottaen kärkipaikan startissa ja pitäen Alonson takanaan huolimatta Ferrarin selvästi paremmasta huippunopeudesta.

Kärkisijan vaihtuminen kakkossijaan johtui ennen kaikkea 0,8 sekuntia Alonsoa hitaammasta varikkopysähdyksestä. Mikäli McLarenin varikkomiehistö olisi työskennellyt yhtä ripeästi kuin Ferrari, olisi Button ollut 50 metriä Alonson edellä varikkokäyntien jälkeen.

2. Fernando Alonso

Paalupaikka, voitto ja kilpailun nopein kierros Ferrarin kotiradalla Monzassa on täyden kympin suoritus. Alonson onnistuminen tuli viimeisellä mahdollisella hetkellä, sillä Ferrari oli jo uhannut siirtää panostuksensa ensi kauteen, mikäli tilanne MM-taistossa ei olisi kohentunut Monzassa.

3. Ferrarin onnistuminen varikolla

Ferrarilta nähtiin Italian GP:ssä pitkästä aikaa taktinen onnistuminen, kun Alonso ohitti Buttonin jättämällä varikkokäyntinsä yhden kierroksen englantilaista myöhemmäksi. Juuri samanlaisilla "taikatempuilla" kaksikko Michael Schumacher - Ross Brawn juoni Ferrarille lukuisia voittoja 2000-luvun alkuvuosina.

Tällä kaudella varikkotaktiikka on välitankkauskiellon takia toiminut yleensä sillä tavalla, että ensimmäisenä varikkokäynnin tehnyt kuljettaja hyötyy, koska hän saa alleen tuoreet renkaat. Monzassa kovemmat renkaat eivät kuitenkaan toimineet kunnolla vielä ensimmäisellä kierroksellaan, minkä takia etu siirtyi jälkimmäisenä varikolla käyneelle kuljettajalle, koska hänen täytyi vain päästä kilpakumppaninsa edelle varikolta radalle palatessaan.

Ferrarin varikkomiehistö ylsi parhaimpaansa hoitaessaan Alonsolle uudet renkaat huippunopeasti. Täytyy kuitenkin korostaa, että Alonso sai taktiikan toimimaan ajamalla 0,575 sekuntia Buttonia nopeammin varikolle tulokierroksensa päästyään vapaalle radalle.

4. Sebastian Vettel

Se on aina hienoa, kun kova riskinotto onnistuu. Tällä kaudella kuljettajat ovat lähes kaikissa kisoissa käyttäneet hyvin samanlaisia rengastaktiikkoja, mutta nyt Vettel teki piristävän poikkeuksen ajamalla 53 kierroksen kilpailussa 52 kierrosta samalla rengassarjalla. Riskitaktiikka nosti hänet komeasti neljänneksi vaisun aika-ajon jälkeen.

5. Nico Rosberg

Nico sai jälleen kaiken irti Mercedes-autostaan. Hän on ollut kauden vakuuttavimpia kuljettajia. Isoja virheitä ei ole tullut. Hänellä on 12 pistesijaa, parempaan on pystynyt vain Mark Webber 13 pistesijallaan. Nico vaatii Mercedes-talliltaan paljon. Vaikka Italian GP:stä tuli kunniakas viides sija, ei se kelpaa hänelle, sillä tavoitteena on voittaa.

1. Lewis Hamilton

Hamilton luultavasti sijoittaisi itsekin itsensä floppilistan kärkeen, sillä hänen kommenttinsa sekä aika-ajon että kisan jälkeen olivat tiivistettävissä kahteen sanaan: "tein virheen". Aika-ajossa virheenä oli F-putkesta luopuminen ja kisassa ensimmäisen kierroksen kolarointi.

2. Hispanian tikkarimies

Turha hätäily johti varikkomiehen pahannäköiseen loukkaantumiseen, kun Hispanian "tikkarimies" nosti puomin ennenaikaisesti ylös Sakon Yamamoton varikkokäynnillä. Hispanian kaltaisen tallin kannattaisi hoitaa asiat varman päälle, koska mitä väliä sillä on, vaikka Yamamoton varikkopysähdys kestäisi pari sekuntia kauemmin? Eihän heillä ole mitään muuta tavoitetta kisoissa kuin maaliin asti selviytyminen.

3. Pedro de la Rosa

Pedro de la Rosa on Michael Schumacherin ohella kauden toinen pitkältä kilpailutauolta palannut kuljettaja. De la Rosan epäonnistumiset olivat tähän asti saaneet paljon vähemmän huomiota kuin Schumin, mutta Italian GP:n jälkeen Peter Sauber sai tarpeekseen: Vain yhden pistesijan kauden aikana saavuttanut De la Rosa korvataan näillä näkymin Nick Heidfeldilla. Hyvä ratkaisu.

4. Bridgestonen rengasseokset

F1-kisoja olisi helppo värittää, jos renkaat menettäisivät suorituskykyään kisan aikana merkittävästi. Bridgestone ottaa kuitenkin niin varman päälle, että jopa pehmeällä rengasseoksella pystyy ajamaan kisan lähdöstä maaliin ilman mitään ongelmia, kuten Sebastian Vettel osoitti. Toivottavasti Pirelli toimii ensi kaudella rohkeammin valmistaen F1-renkaita, jotka oikeasti kuluvat.

5. Jaime Alguersuari

Alguersuari on kerännyt nyt kaksi varikon läpiajorangaistusta peräkkäisissä kisoissa. Minä en näe hänessä tulevaisuuden tähtikuljettajaa. Hävisi aika-ajossa tallikaverilleen.

Kuljettajien kauden TOP-lista: 
Lewis Hamilton    +29
Mark Webber       +28
Fernando Alonso   +23
Sebastian Vettel  +23
Jenson Button     +22
Nico Rosberg      +17
Robert Kubica      +8
Michael Schumacher +8
Rubens Barrichello +8
Felipe Massa       +5
Adrian Sutil       +4
Kamui Kobayashi    +4
Sébastien Buemi    +3
Vitali Petrov      +3
Jaime Alguersuari  +1
Timo Glock         +1
Vitantonio Liuzzi  +1
Heikki Kovalainen  +1
Bruno Senna        +1

Kuljettajien kauden FLOP-lista: 
Michael Schumacher -26
Fernando Alonso    -20
Felipe Massa       -12
Vitantonio Liuzzi  -11
Sebastian Vettel   -11
Mark Webber        -10
Vitali Petrov       -9
Lewis Hamilton      -8
Jarno Trulli        -6
Bruno Senna         -5
Nico Hülkenberg     -5
Nico Rosberg        -5
Karun Chandhok      -4
Jenson Button       -4
Rubens Barrichello  -3
Pedro de la Rosa    -3
Kamui Kobayashi     -2
Sebastien Buemi     -2
Robert Kubica       -2
Jaime Alguersuari   -2
Sakon Yamamoto      -1

Lue myös:

    Uusimmat