Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ilmastolakipaketti saattaa maksaa kuljetusalalle satoja miljoonia euroja – "Vakava paikka Suomen kansantaloudelle"

Normaalia suurempia jättirekkoja on liikennöinyt Suomen teillä poikkeusluvalla jo useita vuosia. Kuvituskuvassa Schenker Oy:n HCT-rekka päiväämättömässä handout-kuvassa. (Kuva: Schenker)
Normaalia suurempia jättirekkoja on liikennöinyt Suomen teillä poikkeusluvalla jo useita vuosia. Kuvituskuvassa Schenker Oy:n HCT-rekka päiväämättömässä handout-kuvassa. (Kuva: Schenker)Handout
Julkaistu 11.11.2021 22:30

MTV UUTISET - KAUPPALEHTI

Kuljetus- ja logistiikka-alan yrityksiä edustavan SKALin mukaan EU:n ilmastolakipaketti voi aiheuttaa satojen miljoonien eurojen lisälaskun kuljetusalalle.

Pakettiin liittyvässä energiaverodirektiivissä säännellään muun muassa siitä, miten jäsenmaat voivat asettaa valmisteveroja liikenteen polttoaineille.

Nyt voimassa olevassa energiaverodirektiivissä on säädetty yksi minimiverotaso kullekin polttoainetyypille, jota jäsenvaltiot eivät saa alittaa. Verotasot on säädetty muodossa euroa / 1 000 litraa.

Uudessa ehdotetussa energiaverodirektiivissä minimiverotasot on porrastettu sen mukaan, kuinka ympäristöystävällisestä raaka-aineesta polttoaine on valmistettu.

Dieselille on ehdotetussa direktiivissä kolme eri minimiverotasoa.

Lue myös: Hallitus esittää jatkoa vähäpäästöisten autojen hankinta- ja muuntotuille

Muutos tarkoittaisi yli 300 miljoonan euron lisäkustannusta

Ehdotuksen mukaan jäsenvaltion tulisi verottaa bensiiniä ja dieseliä yhdenmukaisin veroperustein energiasisältöä kohti myös silloin, kun verotasot ovat minimitasojen yläpuolella.

– Mikäli bensiinin verotusta Suomessa ei alenneta, ehdotus nostaisi fossiilisen dieselin polttoaineveroa noin 26 sentillä per litra. Tämä muutos tarkoittaisi yli 300 miljoonan euron lisäkustannusta maanteiden tavaraliikenteelle, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

2:14Liikenteen päästövähennykset ovat keskeisessä roolissa hallituksen ilmastopaketissaLiikenteen päästövähennykset ovat keskeisessä roolissa hallituksen ilmastopaketissa, kerrottiin MTV Uutisissa syyskuussa.

Arviointia tarvitaan

Nykyaikataulun mukaan Suomen eduskunnan suuri valiokunta muodostaa kansallisen kannan ilmastolakipakettiin ensi kuussa.

–Suuren valiokunnan pitäisi ottaa huomioon kilpailukyky- ja yritysvaikutukset ennen kuin Suomen kannat lyödään kiinni, Kujala sanoo.

Hänen mukaansa asiaan liittyviä ongelmakohtia ei Suomessa tunnisteta laajasti.

– Työ- ja elinkeinoministeriön, valtiovarainministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön pitäisi arvioida kokonaisuuteen liittyvät taloudelliset vaikutukset perin pohjin, Kujala toteaa.

Hän muistuttaa Suomen syrjäisestä sijainnista ja pitkistä etäisyyksistä päämarkkina-alueisiin nähden.

– Tämä on vakava paikka Suomen kansantaloudelle, Kujala toteaa.

Pakettiin kuuluu myös niin sanotun ammattidieselin kieltäminen, joka on eräänlainen veronpalautusjärjestelmä. Se on käytössä monessa Euroopan maassa, mutta ei Suomessa.

– Mahdollisuutta ammattidieseliin ei pitäisi sulkea ja Suomen pitäisi ottaa se käyttöön, Kujala näkee.

Lisää aiheesta:

Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiDieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaSKALin toimitusjohtaja: Liikenteen päästötavoitteita lykättävä, jotta Suomi pärjäisiKuljetusalan etujärjestö vaatii Marinin hallitusta perumaan dieselin veronkorotuksenPolttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"Suomi edistää päästötavoitteitaan EU-direktiivin avulla: "Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja"
Raskas liikenneLiikenneAutotIlmastonmuutosPäästötPolttoaineTalous

Tuoreimmat aiheesta

Raskas liikenne
  • 14.10.20:45
    Liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • 14.10.15:56
    Tasoristeysonnettomuudet

    Roska-auto ajoi junan eteen – vakavasti loukkaantuneelle kuskille tuomio

  • 12.10.06:46
    Liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 3.10.14:26
    Liikenneturvallisuus

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • 3.10.10:04
    Liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"