Mobiilimaksaminen yleistyy Kiinassa hurjaa vauhtia. Viime vuonna mobiilimaksuja suoritti noin 358 miljoonaa kiinalaista eli noin puolet maan internetin käyttäjistä. Mobiilimaksamisessa liikkuva rahavirtakin on jo suurempi kuin Yhdysvalloissa. Nyt kansainväliset yritykset pyrkivät saamaan jalansijaa Kiinan mobiilimaksumarkkinoilla.
Puhelimen kamera osoittaa leivonnaiskojun vitriiniin kiinnitetyn paperin viivakoodia kohti. Skannauksen jälkeen xiamenilainen Lin näpyttelee summan ruudulle, ja kohta sekä hän että myyjä saavat kuittauksen maksun onnistumisesta.
– Kun on mobiilimaksut, ei tarvitse pitää korttia mukana ja huolia sen kadottamisesta. Kännykkä on joka tapauksessa aina laukussa, sanoo 33-vuotias Lin, joka ei halunnut kertoa etunimeään. Kalliimmat ostokset hän sanoo maksavansa kortilla.
Mobiilimaksut ovat yleistyneet Kiinassa kovaa vauhtia. On kyse sitten kojusta tai kauppakeskuksesta, maksut hoidetaan Kiinassa yhä useammin kännykällä.
Pienissä kojuissa asiakas skannaa myyjän QR-koodin ja näpyttelee summan, suuremmissa paikoissa myyjän viivakoodinlukija lukee puhelimen ruudun tiedot.
Suosituimpia maksupalveluita ovat Alipay ja WeChat. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä yli 37 prosenttia kaikista verkkomaksuista tehtiin oikeissa myymälöissä tai liikkeissä, kertoo tutkimusyhtiö iResearch.
Käteinen on ollut pitkään Kiinassa käytetyin maksumuoto, eivätkä maksukortit ole saavuttaneet samanlaista suosiota kuin länsimaissa.
Nyt maassa ollaan hyppäämässä käteisestä suoraan kännykkämaksun käyttöön.
