Henkilöauto ja juna törmäsivät Paltamossa, kaksi henkilöä menehtyi – tasoristeys oli poistumassa käytöstä ensi vuonna

Traaginen turma Paltamossa: Kaksi kuoli tasoristeysturmassa – tältä näyttää onnettomuuspaikalla 1:20
Tältä onnettomuuspaikalla näyttää nyt.

Paltamossa Kainuussa sattui perjantaina tasoristeysonnettomuus, jossa on kuollut kaksi ihmistä, Kainuun pelastuslaitokselta kerrotaan.

Pelastuslaitos sai hälytyksen onnettomuudesta kymmeneltä aamulla. Onnettomuudessa matkustajajuna ja henkilöauto törmäsivät toisiinsa Lepikon tasoristeyksessä.

Pelastuslaitos ei kerro asiasta tämän enempää, koska tiedotusvastuu on siirtynyt poliisille.

Tasoristeys sijaitsee Oulun ja Kontiomäen välisellä rataosuudella noin neljän kilometrin päässä Paltamon kuntakeskuksesta.

Tasoristeyksen yli kulkee yksityinen Koikerolahdentie, joka liittyy risteyksen jälkeen Ouluntielle eli valtatielle 22.

Junalla ei pystytty jatkamaan matkaa

Onnettomuudessa ollut intercityjuna 711 oli matkalla Kuopiosta Rovaniemelle. VR kertoo, että juna päädyttiin korvaamaan kahdella Paltamon asemalta lähtevällä linja-autolla.

Alun perin tarkoitus oli vaihtaa junaan uusi veturi.

–  Juna siirrettiin Paltamon asemalle kello 13. Siirron aikana junasta paljastui uusia vaurioita, eikä junalla pystynyt enää jatkamaan, kertoo Merja Tuunanen VR:n viestinnästä.

Linja-autot saapuivat Paltamon asemalle kello 14 ja 15 välillä.

–  Neljän ja puolen – viiden tunnin ajan matkustajat valitettavasti olivat siinä junassa, Tuunanen kertoo.

Linja-autot ajavat Ouluun asti. Oulusta jatko Rovaniemelle onnistuu intercityjunalla 413 kello 18.00.

Osa matkustajista jäi odottamaan Paltamon asemalle jatkaakseen matkaa kello 15 jälkeen lähtevällä intercityjunalla 713.

Tasoristeys poistumassa ensi vuonna käytöstä

Lepikon tasoristeyksessä ei ole turvalaitetta, eli se on niin sanottu vartioimaton tasoristeys. Paikalla on tienkäyttäjiä varten ainoastaan stop-merkit.

Väyläviraston tietojen mukaan paikalla ei ole sattunut onnettomuuksia 2000-luvulla.Tasoristeys on poistumassa ensi vuoden aikana kokonaan pois käytöstä, liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Koistinen Väylävirastosta sanoo.

– Lepikon tasoristeys on Väyläviraston tasoristeysten poisto- ja parantamishankkeen listoilla. Vuonna 2022 tasoristeys poistetaan käytöstä kiertotiejärjestelyillä.

Tasoristeys on sijoitettu viraston seitsemänportaisessa onnettomuusluokittelussa toiseksi ylimpään luokkaan. Mitä korkeampi luokitus tasoristeykselle on annettu, sitä riskialttiimmaksi paikka on arvioitu.

Lepikon tapauksessa radan nopeus ja risteyksen liikennemäärät on katsottu riskiä nostaviksi tekijöiksi.

– Siitä kulkee arviomme mukaan noin sata autoa vuorokaudessa, Koistinen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat