Fiksummat tavat juoda alkoholia – näin pienennät terveysriskejä

3:40
Onko krapulan estoon taikalääkettä? Lääkäri arvioi vippaskonstit.

Jos alkoholia juo säännöllisesti ja paljon, uhkaavat ihmistä monenlaiset terveysriskit.

Alkoholi on myrkky, joka vaurioittaa lähes jokaista elintä. Sydän- ja verisuonisairauksien, syöpien sekä maksa- ja haimasairauksien lisäksi runsaasti alkoholia käyttävää uhkaavat mielen sairaudet, kuten masennus ja ahdistuneisuushäiriöt.

Alkoholinkäytön vaikutukset ihmiseen ovat yksilöllisiä. Yleensä naisilla maksa-arvot alkavat Terveyskirjaston mukaan kohota, kun alkoholia juo säännöllisesti 7 annosta viikossa – miehillä vastaava raja kulkee 14 annoksessa. Yksi alkoholiannos vastaa pientä olut- tai siideritölkkiä, 12 senttilitran viinilasillista tai yhtä viskipaukkua tai muuta väkevää alkoholia.

Elimistö ei tunnista, mistä lähteestä alkoholi tulee – ainoastaan määrällä on väliä. Sillä ei ole siis väliä, juoko olutta vai vodkaa tai kallista viskiä vai kyykkyviiniä.

Järkevämmät juomatavat

Terveyshaitoista huolimatta alkoholia juodaan, sillä moni pitää nautintoaineen rentouttavasta ja sosiaalisuutta lisäävästä vaikutuksesta. Tämä on kuitenkin mahdollista saavuttaa jo yhdellä drinkillä, ellei ole sitten kasvattanut sietokykyään liiallisella juomisella, Päihdelinkki muistuttaa.

Humalahakuinen juominen lisää tapaturmien vaaraa. Runsas kertakulutus voi lisäksi kasvattaa riskiä alkoholiriippuvuuden kehittymiseen, sydänperäiseen kuolemaan sekä dementiaan. Naisten ei kannattaisi juoda kerralla 5–6 annosta eikä miesten 6–7 annosta enempää.

Painonhallinnan kannalta vahvoja ja makeita alkoholijuomia kannattaa vältellä, sillä ne sisältävät paljon energiaa. Alkoholi voi kuitenkin lihottaa myös epäsuoremmin, sillä humalassa nälän tunteella on tapana kasvaa. Jos juo itsensä krapulaan asti, voi lisäksi painonhallintaa tukeva liikunta vähetä ja herkuttelu lisääntyä.

Onko vyötäröllesi kertynyt vaarallisen paljon senttejä? Testaa tällä helpolla kikalla. Juttu jatkuu videon alla.

0:37
Nopea testi paljastaa vyötärölihavuuden.

Krapulan välttääkseen kannattaa muistaa juoda alkoholin lisäksi vettä. Hyvä nyrkkisääntö on juoda lasillinen vettä jokaista alkoholijuomaa kohden, amerikkalainen neurokirurgi Brian Fiani kertoo Men's Healthille. Tapa todennäköisesti vähentää juodun alkoholin määrää ja estää kehoa kuivumasta.

Veden juomisen lisäksi syöminen kannattaa, sillä pelkkä alkoholin kittaamisen keskittyminen voi ärsyttää vatsaa. Ruoka myös hidastaa alkoholin imeytymistä, jolloin humala ei välttämättä pääse yllättämään. Sipsien ja karkkien sijasta kannattaa syödä ravinteikasta terveellistä ruokaa.

Syömisen ja nautitun alkoholin määrän lisäksi juomistahti vaikuttaa alkoholin käytöstä koituviin terveysriskeihin. Mitä nopeammin juo, sitä voimakkaammin joutuu toimintakykyä laskevaan humalaan. Mietoja juomia siemaillessa humala tulee hitaammin.

Alla olevalla videolla kerrotaan, miksi krapula pitkittyy.

1:03
Lääkäri kertoo, mitkä tekijät vaikuttavat krapulan kestoon.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja