Ferrarilla räjähdysherkkä tilanne, Niki Juusela vaatii haparoivaa F1-tallia heräämään – "Mitä hävittävää heillä on?"

Ferrarin pitää heittää tallipolitikointi syrjään ja antaa Charles Leclercin sekä Sebastian Vettelin kilpailla rehdisti keskenään, alleviivaa C Moren F1-selostaja Niki Juusela. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Japanin GP suorana 11.-13.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 3.55, 2. harjoitukset klo 7.55
La: 3. harjoitukset klo 5.55, aika-ajot klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 8.00
Su: Japanin GP klo 8.05, ennakkotunnelmat klo 7.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ferrari on ollut kesätauon jälkeen F1-sarjan nopein talli ja Leclerc paras kuljettaja. Monacolainen on ajanut paalulle kaikissa neljässä kisassa tauon jälkeen ja napannut kahden voiton jatkoksi kakkos- ja kolmospaikat. 

Samalla Leclerc tuntuu nousseen kultapojan asemaan Ferrarilla. Vettel lähti kauteen tallin linjaamana ykköskuskina, mutta sesongin edetessä kärkikuskin manttelia on siirretty Leclercille. Tämä on poikinut kisaviikonloppujen aikana hämmentävää taktiikkapeliä, jossa kuljettajien sijoituksia on vaihdeltu päikseen. 

Viimeinen esimerkki tästä saatiin Venäjällä, kun lähdössä kolmannesta ruudusta kärkeen ampaissut Vettel ei antanutkaan johtopaikkaa takaisin Leclercille, vaikka näin oli sovittu tiimipalaverissa ennen kisaa. Asiaa puitiin tiimiradiossa, ja naurettavaksi mennyt viestittely tuli kaikkien kuultavaksi. 

Niki Juusela on seurannut touhua pettyneenä. Ferrarilla on aiempiakin perinteitä siitä, että yhtä kuljettajaa suositaan toisen kustannuksella.  

– Ferrarin pitää nyt herätä ja antaa kahden mahtavan kisaajan taistella viikonlopusta toiseen. Vieläkin tässä sisällä kuohuu ne tallimääräykset, yritykset saada Sebastian Vettel luovuttamaan ykköspaikka avauskierroksella Venäjän osakilpailussa, Juusela aloittaa MTV Uutiset Liven Japanin-kisaennakossa.

– Mitä hävittävää Ferrarilla tässä on? He eivät aja maailmanmestaruudesta valmistajien tai kuljettajien puolella. Annetaan poikien ajaa tässä vaiheessa kilpaa radalla verisesti, mutta reilusti, eikä aleta tallimääräyksillä nostaa toista edelle. Niin kauan kuin se ensimmäinen rysähdys tapahtuu, annetaan jätkien ajaa.

Juuselan mielestä oudointa tilanteessa on se, että vihdoinkin kun Ferrari pystyy taistelemaan voitosta joka viikonloppu, tiimin sisällä on ihmeellistä vellontaa. 

– On täysin typerää luokitella tällaisessa kärkitiimissä ykkös- ja kakkoskuljettajaa. Mercedes on tehnyt tämän aina tyylikkäästi: on kaksi kuljettajaa, jotka saavat taistella voitoista. Ferrarilla pitäisi tehdä ihan sama temppu. Ei mitään polemiikkia, ei mitään sopimisia kisojen välillä, että kumpi saa mitäkin. Katsotaan sitten radalla, mitä tapahtuu!

– Jos tähän leikkiin halutaan lähteä, niin vähän karusti sanottuna otetaan sitten Pastor Maldonado ajamaan sinne toiseen autoon ja pidetään selkeä ykköskuljettaja. Kakkoskuski suostuisi tällöin syömään ohrapuuroa, kun muut syövät kaurapuuroa, Juusela summaa kärjistäen. 


Lue myös:

    Uusimmat