Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas saa imuavun heti Espanjan GP:n alkumetreillä, kun hän lähtee liikkeelle tallikaverinsa Lewis Hamiltonin takaa. Bottas on monella tapaa loistoasetelmissa. Mutta miten hän pärjää rengassirkuksen keskellä?
RAPORTTI: Lewis Hamilton saavutti paalupaikkojen haamurajan – Valtteri Bottas jäi seisomaan kärkikolmikon tuolileikissä
Bottas taipui tiukassa paalutaistossa Hamiltonille, joka loisti lauantain aika-ajon kolmannen osion alkuhetkillä. Hamiltonin lisäksi Red Bullin Max Verstappen ehti Bottaksen edelle.
Tämä tiesi sitä, että Bottas on lähdössä radan puhtaalla puolella, Hamiltonin takana. Espanjassa kolmospaikka tarjoaa etuja – Barcelonan radan profiilin takia. Toisin kuin esimerkiksi Portugalissa, Barcelonassa matka lähtöviivalta ensimmäiseen mutkaan on hyvin pitkä.
Espanjan GP:n lähdössä nähdään normaalista poikkeava tilanne, kun yksikään kärkikymmenikön kuljettajista ei starttaa kisaan keskikovan seoksen renkailla. Koko kärkikymmenikkö aloittaa kisan pehmeän seoksen pyörillä.
F1:n rengasvalmistaja Pirelli povaa, että tallit saattavat hakea erinäköisiä taktiikoita.
– Pehmeisiin renkaisiin turvautuminen antaa osviittaa siitä, että monet kuljettajat voivat hyvinkin nojata niin sanottuun sprinttitaktiikkaan, eli kahden pysähdyksen strategiaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö yhden pysähdyksen taktiikka voisi olla mahdollinen – oikeanlaisella renkaidenhallinnalla, Pirellin urheilupomo pohtii yhtiön ennakossa.

