Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU-komissio vaatii Suomea rakentamaan uudet junaradat eri raideleveydellä – ministeri Harakka torjuu: "Suomi ei hyväksy muutoksia"

Harakan mukaan EU-komission  vaatimus junaratojen raideleveydestä on Suomen kannalta kohtuuton
Harakan mukaan EU-komission vaatimus junaratojen raideleveydestä on Suomen kannalta kohtuutonLehtikuva
Julkaistu 02.08.2022 17:12

MTV UUTISET – STT – SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) torjuu EU-komission vaatimuksen, että tulevat raidehankkeet TEN-T -liikenneverkon piirissä pitäisi rakentaa standardoidulla eurooppalaisella raideleveydellä.

Vaatimus sisältyy komission viime viikolla antamaan muutosesitykseen. Siinä esitetään myös, että olemassa olevalle raideverkolle pitäisi tehdä suunnitelma siitä, miten se siirretään eurooppalaiseen standardileveyteen.

Lue myös: Suomi vastusti EU:n polttomoottorikieltoa vielä toukokuussa – mitä sitten tapahtui, ministeri Harakka?

"On täysin selvää, että Suomen erityisolosuhteet täytyy huomioida"

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka katsoo, että Suomen tulisi saada poikkeus yleiseurooppalaista raidelevyttä koskevasta vaatimuksesta.

– Suomi ei hyväksy muutoksia raideleveyteen, ja uskon että näkemyksiämme kuunnellaan jatkovalmistelun aikana. On täysin selvää, että Suomen erityisolosuhteet täytyy huomioida ja raideleveytemme on säilyttävä. Raideleveyden muuttaminen ei olisi taloudellisesti mutta ei myöskään toiminnallisesti kannattavaa. Näin merkittävissä asioissa ei pidä tehdä hätäisiä päätöksiä, vaan vaikutukset tulee arvioida laajasti, sanoo ministeri Harakka tiedotteessaan.

Harakan mukaan vaatimus on Suomen kannalta kohtuuton. Hän katsoo, että Suomen tulisi saada poikkeus yleiseuroopalaista raideleveyttä koskevasta vaatimuksesta.

Myös Itä-Suomen liikenne säilytettävä ennallaan

Suomen osalta komissio esittää ratojen ydinverkkoa päättyväksi Kouvolaan nykyisen Vainikkalan sijaan, sekä maanteiden ydinverkkoa päättyväksi Haminaan Vaalimaan sijaan. Lisäksi komissio esittää Skandinavian-Välimeren eurooppalaista liikennekäytävää päättyväksi Kouvola-Kotka-Hamina-akselille nykyisen Venäjän rajan sijaan.

– Nämä liikenneyhteydet jäävät edelleen TEN-T-verkolle ja niihin on mahdollista saada EU-rahoitusta. Muutoksella ei kuitenkaan tule heikentää Itä-Suomen asemaa, joten tätäkään muutosehdotusta emme hyväksy, toteaa ministeri Harakka.

12:51Sähköpotkulautojen vaarat huolettavat myös ministeriä – joudutaanko ongelmiin puuttumaan lailla?Sähköpotkulaudat huolestuttavat ministeriä

Lue myös: EU:n energiaministerit pääsivät sopuun kaasun kulutuksen vähentämisestä

Lisää aiheesta:

Arvio: Kapeampien raiteiden rakentaminen laajalle Suomeen tulisi kalliiksi ja kestäisi pitkäänMinisteri Lulu Ranne: Junaraiteet pitäisi vaihtaa kapeammiksi koko SuomessaLulu Ranne MTV:lle: Hallituksella edessä jättimäinen päätös – raideleveyden muuttamisesta linjattava jo tällä kaudellaMiksi hallitus toteuttaa kalliin Turun tunnin junan? Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastaaMinisteriö selvitti: Suomen ei kannata siirtyä eurooppalaiseen raideleveyteenPitkän linjan diplomaatti varoittaa: Yhteinen raideleveys Venäjän kanssa vakava uhka Suomelle
EULiikenneTimo HarakkaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

EU
  • 31.10.16:58
    Teboil

    Kuljetusala huolestui: Teboilin kaatuminen tuo katveita diesel-karttaan

  • 30.10.19:54
    Teboil

    "Tuntuu, että tässä vedätetään länttä" – Lukoil myy Teboilin Venäjään kytkeytyvälle yritykselle

  • 30.10.19:52
    Teboil

    Teboil ei kommentoi mahdollista omistajanvaihdosta: "Seuraamme tilannetta"

  • 30.10.16:10
    Euroopan keskuspankki EKP

    EKP jätti ohjauskorkonsa ennalleen

  • 30.10.10:12
    Alankomaat

    Analyysi: Laitaoikeiston valtakausi oli lyhyt ja kaoottinen – Hollanti palaa keskitielle