Red Bullin Mark Webber ajoi ylivoimaiseen voittoon Espanjan GP:ssä sunnuntaina, mutta Fernando Alonson toinen sija kotikilpailussaan antoi espanjalaislehdille aihetta henkseleiden paukutteluun.
Madridilainen AS-urheilulehti kehui Alonson ottaneen autostaan irti 120 prosenttia. Ferrarin vauhti ei siltikään riittänyt ylivertaisten kilpakumppaneiden lyömiseen, mutta Alonso onnistui luomaan painetta edellään ajaneille kuljettajille.
- Eilinen kilpailu osoitti jälleen, että formula ykkösissä pelkkä nopeus ei riitä, AS kirjoitti.
- Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel joutuivat uhreiksi kierrosaikataistelussa Ferrarin espanjalaiskuljettajaa vastaan. Alonso aloitti hyökkäyksen viimeisen 20 kierroksen aikana. Hän tiesi radan olevan kova renkaille, ja hänen aseenaan oli pakottaa kilpakumppanit tekemään ylimääräinen varikkokäynti.
- Taistelu päättyi saksalaisen jarruongelmiin ja Lewisin rengasrikkoon, joka johtui hänen omasta ajotyylistään.
AS:n mielestä Hamilton lähti täysin turhaan kilvoittelemaan Alonson kanssa nopeimmasta kierrosajasta. Hamilton ajoi seitsemänneksi viimeisellä kierroksella kisan nopeimmaksi jääneen ajan 1.24,357. McLaren-kuskin kisa päättyi rengasrikosta johtuneeseen ulosajoon toiseksi viimeisellä kierroksella.
- Renkaat olivat kuluneet ja lopusta piti huolen vuoden 2008 maailmanmestarin aggressiivisuus.
Barcelonassa ilmestyvä El Periódico -sanomalehti vieritti myös syytä rengasrikosta Hamiltonin niskoille.
- Nopeimman kilpailukierroksen viisi kierrosta ennen loppua ajanut Hamilton kulutti renkaitaan liikaa ja vasen eturengas räjähti GP:n viimeisellä kierroksella, lehti kirjoitti.
Kaikki itsenäisyyttä havittelevassa Kataloniassa eivät kuitenkaan iloinneet "espanjalaisen" Alonson menestyksestä. Katalaaninkielinen urheilulehti El 9 Esportiu hehkutti enemmän Barcelonasta kotoisin olevan Jaime Alguersuarin kymmenettä sijaa kuin Alonson onnekasta nousua toiseksi.
- Hamilton kärsi rengasrikon ja menetti Alonsolle kakkossijan, jonka McLaren-kuski olisi ansainnut täysin oikeutetusti, lehti tunnusti.
Alonson odotettu Ferrari-sopimuskaan ei tuonut Montmelón radalle samanlaista yleisömerta kuin takavuosina. Sunnuntain yleisömäärä 98 113 oli toki 6000 suurempi kuin viime kauden kilpailussa, mutta vuosien 2007-2008 luvuista (140 000 ja 132 000) jäätiin kauas.
- Silloin ei ollut talouskriisiä. Koko viikonlopun yleisömäärä 226 303 oli 20 000 suurempi kuin viime vuonna, El 9 Esportiu laskeskeli.
Massa italialaislehdistön hampaissa
Italialaislehdistö piti Alonson kakkossijaa olosuhteisiin nähden loistotuloksena. Ferrari ei kuitenkaan Espanjan GP:hen tuoduista uudistuksista huolimatta päässyt yhtään lähemmäksi Red Bullin hirmuvauhtia.
- Alonso pitää yksin pystyssä Ferraria, joka Felipe Massan kanssa hiipuu kohti lähtöruudukon keskikastia, Torinossa ilmestyvä La Stampa kirjoitti.
- Fernando voittaa maailmanmestaruuden, jos hänelle annetaan vähänkin parempi Ferrari. Muussa tapauksessa tarvitaan ihmeitä.
La Stampa antoi tylyn arvion kuudenneksi sijoittuneen Massan tilanteesta ja tulevaisuudesta Ferrarilla.
- Massaa ei ole koskaan nähty yhtä lyötynä ja pettyneenä. Hänen sopimuksensa päättyy tämän vuoden lopussa, eikä kukaan ole vielä pyytänyt jatkamaan sitä. "Talli on tyytyväinen minuun ja haluan jatkaa", Massa vakuuttaa, mutta samaan aikaan huhut Robert Kubican esisopimuksesta kaudelle 2011 voimistuvat koko ajan.
Milanolainen Il Giornale palkitsi Alonson kovasta yrityksestä arvosanalla 9. Massan kilpailu lytättiin nelosen arvoiseksi.
- Kaikella hyvällä, mutta ei kuljettaja voi viettää koko viikonloppua selittäen, ettei hän osaa ajaa tällaista autoa, kun tallikaverilla kuitenkin kulkee. Vaikuttaa siltä, että tietyt aerodynaamiset uudistukset miellyttävät enemmän toista kuljettajista, ja että tätä kautta Ferrari on jo päättänyt, kumpi on heidän valttikorttinsa mestaruustaistelussa: Fernando. Rehellisesti sanoen hän oli ykköskuski jo aikaisemmin, mutta nyt hän on sitä avoimesti ja ennen kaikkea teknisesti.
Schumi on palannut
Neljänneksi taistellut Michael Schumacher osoitti Espanjan GP:ssä merkkejä piristymisestä, vaikka Mercedes-auton vauhti ei riittänyt kärkitaistoon. Bild antoi Schumille kilpailusta saksalaisen arvoasteikon parhaan numeron 1.
- Michael Schumacher, 41, näytti vihdoin eilen, mihin hän edelleen pystyy. Neljäs sija Barcelonasta oli Schumin paras tulos comebackin jälkeen. Kaikki kunnia siitä Schumille. Tämä oli vahva suoritus onnettoman hitaalla Mercedeksellä.
Englantilainen The Times epäili, että Schumin löydettyä vauhtinsa tallitoveri Nico Rosberg saattaa joutua soittelemaan jatkossa toista viulua Mercedeksellä.
- Kyse oli vain yhdestä tuloksesta, mutta se saattaa tietää vallanvaihtoa Mercedeksellä. Tallin johto on ehkä pettynyt siitä, että autoon tehdyt muutokset eivät nostaneet heitä Red Bullin ja McLarenin tasolle, mutta ainakin yksi osa paketista toimii jälleen parhaimmillaan - Michael Schumacher. Hän on palannut.
McLarenin brittikuskeilla ei ollut kilpailussa onnea, sillä MM-sarjaa johtava Jenson Button juuttui 50 kierroksen ajaksi Schumin taakse ja Hamiltonin kisa päättyi rengasrikkoon kalkkiviivoilla.
- Tästä olisi voinut tulla Lewis Hamiltonin fiesta espanjalaisyleisön edessä, jonka pilkkaa ja buuauksia hän on joutunut kuuntelemaan läpi F1-uransa. McLarenin vasen eturengas kuitenkin räjähti vain pari minuuttia ennen Espanjan GP:n loppua. Tämä vei häneltä mahdollisuuden nousta Jenson Buttonin rinnalle MM-sarjan kärkeen ja nostatti koko päivän kovimmat hurraukset Fernando Alonson innokkailta faneilta, The Times kirjoitti.
Webberin ylivoimainen voitto oli osoitus paitsi australialaiskuskin taidoista, myös Red Bullin iskukyvystä. The Times tosin muistutti, että Red Bull ei ole vieläkään saanut kaikkia ongelmiaan ratkaistua.
- Webber on viettänyt suurimman osan kaudesta nuoren tallitoverinsa varjossa, mutta tämä oli tärkeä psykologinen voitto kuljettajalle, joka ilmoitti nimensä mestaruustaistoon. Australialainen uskoo olevansa mies, joka muiden on lyötävä tällä viikolla kaikista arvostetuimmassa GP-kilpailussa Monacossa. Red Bull -autoilla on kuitenkin paitsi siivet vaan myös Akilleen kantapää. Kysykää vaikka Vetteliltä, joka nilkutti maaliin kolmantena kärsittyään jälleen auton heikkoudesta.