Autoilija, tunnistatko oman kehityskohteesi? Ammattilainen neuvoo, millainen uudenvuodenlupaus kannattaa tehdä

Uudenvuodenlupauksena kannattaa omasta ajamisesta tai autonkäytöstä valita ainakin yksi asia, jonka kehittämiseen on valmis sitoutumaan parantaakseen liikenneturvallisuutta.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Millainen uudenvuodenlupaus autoilijan kannattaisi tehdä?

Vastaus: Hyväkin kuljettaja voi kehittyä, kunhan on valmis tutkailemaan omaa toimintaansa kriittisesti. Ensin on tärkeää tunnistaa kehityskohteet, minkä jälkeen voi sitten miettiä ratkaisuja kyseisten asioiden kohentamiseksi.

Uudenvuodenlupauksena kannattaakin valita ainakin yksi kehityskohde, johon on valmis sitoutumaan parantaakseen paitsi oman ajamisensa, myös kaikkien tienkäyttäjien, turvallisuutta. Valintaa helpottaakseni nostan esiin muutamia sellaisia asioita, joissa olen havainnut parantamisen varaa monen kuljettajan kohdalla.

Turvaväli

Liikennevirrassa näkee paljon autoja, jotka etenevät maantienopeuttakin vain noin auton tai kahden päässä edellä ajavasta. Tällaiseen ajotapaan liittyy lukuisia riskejä, joita olenkin aina aika-ajoin käsitellyt.

Nyt vuoden vaihtuessa, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että jatkossa etäisyyttä edellä ajavaan olisi vähintään neljä sekuntia. Tällä sekuntisäännöllä turvaväli muodostuu oikean mittaiseksi vallitsevasta nopeusrajoituksesta riippumatta. 

Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa? Juttu jatkuu videon alla.

Auton puhdistaminen lumesta ja jäästä

Auton huolellinen puhdistaminen lumesta ja jäästä on todella tärkeää. Sillä varmistetaan sekä näkeminen että näkyminen.

Autosta vauhdissa irtoavat jääpaakut saattavat aiheuttaa pahaa vahinkoa osuessaan toisiin tienkäyttäjiin. Katolle jätetty lumi puolestaan voi jarrutuksessa liukua tuulilasille peittäen näkyvyyden nopeasti ja yllättäen.

Nykyautoissa on myös paljon turvatekniikkaa, jonka toiminta perustuu erilaisiin tunnistimiin, tutkiin ja kameroihin. Mikäli nämä ovat lumen peitossa, eivät järjestelmät kykene toimimaan suunnitellusti ja niiden turvallisuushyöty näin ollen menetetään.

Talviolosuhteissa matkaan kannattaakin lähteä selvästi totuttua aiemmin. Aikaa tulee varata paitsi auton huolelliseen puhdistamiseen lumesta ja jäästä, myös itse matkan tekoon ja pysäköintiin kohteeseen saavuttaessa. Lumisateen iskiessä kohdalle, liikkuu liikennevirta usein totuttua hitaammin ja matkalla saattaa olla herkemmin esimerkiksi viivytyksiä aiheuttavia onnettomuuksia. Pysäköintipaikat puolestaan aurataan usein vasta tie- ja katuosuuksien jälkeen ja niitä käytetään jonkin verran myös lumen välivarastointipaikkoina. Näin ollen vapaata ruutua voi joutua etsimään totuttua kauemmin.

Valojen toimintaperiaatteeseen tutustuminen ja niiden toiminnan tarkastaminen

Mikäli et ole vielä perehtynyt autosi valojen toimintaperiaatteeseen, voisi siinä olla aineksia uudenvuodenlupaukseksi.

Olennaista on selvittää, missä valokatkaisijan asennossa ajo- ja takavalot varmasti palavat olosuhteista riippumatta. Esimerkiksi AUTO-asennossa ei kaikissa autoissa näin välttämättä tapahdu, vaikka autoa kiertäessä ajo- ja takavalot näyttäisivätkin palavan. Usein nimittäin esimerkiksi lumisateella – tai sen jälkeen – lumen pöllytessä, järjestelmä ei ymmärrä olosuhteiden edellyttävän ajo- ja takavaloja, koska ei ole kyllin hämärää ja pyyhkijöitä ei välttämättä tarvita. Katkaisija pitäisikin kehnoissa ajo-olosuhteissa aina huolehtia "ajovalot päällä" -asentoon, jolloin kuljettaja tietää varmasti sekä ajo- että takavalojen palavan koko ajan.

Samalla, kun lupaa itselleen tarkastaa valojen toimintaperiaatteen, kannattaa sitoutua myös valojen toiminnan tarkastamiseen viikoittain.

Luvattoman puhelimenkäytön lopettaminen

Tieliikennelain mukaan moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Ajon aikaisella käytöllä tarkoitetaan ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä.

Vaikka lain sanoma on selvä, näkee liikenteessä päivittäin huolestuttavan paljon tilanteita, että puhelin on kuljettajan kädessä myös auton liikkuessa. Kun huomiota jaetaan puhelimeen, on se väistämättä pois ajamisen kannalta olennaisista asioista. Hyvä uudenvuodenlupaus onkin luopua puhelimen luvattomasta käytöstä ajon aikana.

Turhien ohitusten tekemättä jättäminen

Tien päällä näkee paljon turhia ohituksia. Varsinkin liikenteen jonoutuessa ei jonossa hyppimällä juurikaan voita aikaa. Tarpeettomat pomppimiset vain puurouttavat liikennettä entisestään.

Monella on myös pakottava tarve päästä ohi edellä ajavasta ajoneuvoyhdistelmästä, vaikka se etenee usein lähes 90 km/h nopeutta 80 km/h rajoitusalueella. Usein samoilla tieosuuksilla kulkee paljon raskaita yhdistelmiä. Kun yhdestä pääsee ohi, ollaan hetken kuluttua seuraavan perässä kyttäämässä taas uutta ohitusmahdollisuutta. Ohitusten tuoma ajansäästö onkin usein varsin vähäinen – jos sellaista syntyy ylipäänsä ollenkaan.

Ohittamisen sijaan edellä kuvatussa tilanteessa kannattaa kokeilla sitä, että jää hyvällä, neljän sekunnin turvavälillä, ajelemaan edessä ajavan ajoneuvoyhdistelmän perään. Tämä on turvallisempaa, rennompaa, miellyttävämpää ja taloudellisempaa. Jonossa ajettaessa kyseinen toimintatapa myös sujuvoittaa liikennettä verrattuna siihen, että tehtäisiin useita peräkkäisiä ohituksia ja aiheutettaisiin näin tarpeetonta haitariliikettä kaikkien jonossa ajavien etenemiseen.

Sitten vaan lupaamaan ja lupauksia lunastamaan. Turvallista autoiluvuotta 2024!

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös: